Špatně upevněný nebo moc těžký náklad může být pro ostatní nebezpečný. I při malém nárazu může zabíjet

Autor: Anina Russová - Zdroj: BESIP - Foto: Pavel Srp - 12. 3. 2022


Je skoro k neuvěření, co všechno jsou lidé schopni převážet na svých autech, za nimi nebo v nich. Často přitom zapomínají na to, že pokud náklad špatně zajistí, může to i při malém městském ťukanci skončit velmi špatně.

Pozor na hmotnost i upevnění

Nestojí mnoho a dají se i půjčit. Řeč je o přívěsných vozících, které jsou v Česku oblíbeným pomocníkem všech chatařů a chalupářů. A nejen jich. Ovšem málokdo si uvědomuje, jak moc ho vlastně může zatížit, především, když jde o vozík nebrzděný. BESIP k tomu před nedávnem řekl: „Pokud vezmeme jako příklad u nás nejběžnější Škodu Fabia, pak si uvědomme, že tento vůz smí táhnout nebrzděných zhruba 400 kg. Ve většině případů již sám přívěs váží 150 kg, takže pokud naložíme šest pytlů cementu, je to již pro takovýto automobil nadměrná zátěž. To, jaký přívěs můžeme táhnout, zjistíme z technického průkazu vozidla, kde máme zapsány hodnoty hmotností brzděného a nebrzděného přívěsu.“

 

Vždy platí, že za upevnění každého nákladu ve vozidle či na něm vždy odpovídá řidič. A právě ten také dostane pokutu za to, když nezajištěný náklad z auta upadne. Z pohledu zákona jde o takzvané ‚Jiné porušení povinností‘, za které na místě hrozí pokuta do 2000 Kč, ve správním řízení pak až do 2500 Kč.

Přečtěte si také:  Policisté se zaměřili na přetížené náklaďáky. Jeden byl přetížen o 13 tun

V případě, že náklad, který z auta spadne, způsobí dopravní nehodu, jsou veškeré škody hrazeny z povinného ručení vozidla, ze kterého spadl. Ovšem následně je na pojistitele pohlíženo jako na toho, kdo boural. Může tedy mimo jiné počítat s navýšením pojistného. Nutno pak dodat, že v případě, kdy špatně upevněný náklad při nehodě někoho zraní nebo usmrtí, jde veškerá odpovědnost za řidičem auta. 

Pozor je ale také třeba dávat na všechny pojmy, které najdete v technickém průkaze. V tom totiž najdeme ‚pohotovostní hmotnost‘, která určuje to, kolik váží samotné auto se všemi provozními kapalinami, alebez posádky a nákladu. Pak je tu provozní hmotnost, která počítá i se řidičem, jehož hmotnost je dle normy EU 75 kilogramů. A pak je tu maximální zatížení vozu, které sčítá pohotovostní hmotnost a užitečné zatížení osob či nákladu. A i na to je potřeba dávat pozor, protože do některých aut také naložíte jen třeba 400 kg. A to mohou být třeba jen čtyři vzrostlí pasažéři bez zavazadel. To auto z úvodní fotky rozhodně nesplňuje.

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Přejít na začátek