Superbů jezdí po českých silnicích velká spousta, některé slouží i v policejních barvách a státních složek. Žádný ale není takový, jaký před nedávnem do Česka přivezla společnost Dajbych. Na první pohled je od těch obyčejných k nerozeznání, přesto je opravdu výjimečný. Jde totiž o pancéřované policejní vozidlo v civilním provedení.
Na stavbě auta se podílelo britské zastoupení značky Škoda a firma UTAC Special Vehicles, která se na podobné stavby specializuje. Vůz vznikl pro potřeby správy britského policejního vozového parku. A mimochodem, není to první škodovka svého druhu. Od roku 2017 už ve spolupráci obou společností vzniklo asi 450 těchto aut.
Pro všechny motorizace
Možnost pořídit si pancéřovanou škodovku má fakticky každý. Pro tyto účely může být použita jak verze kombi, tak liftback s evropskou homologací. K dispozici podvozky s pohonem předních nebo všech kol a motory benzínové, naftové i hybridní splňujícími emisní normy Euro VI. Výchozími konfiguracemi jsou buď s dieselovým čtyřválcovým motorem o výkonu 140 kW s točivým momentem 400 Nm se sedmistupňovou převodovkou DSG, nebo benzínový čtyřválec o výkonu 206 kW s točivým momentem 350 Nm s pohonem všech kol a s převodovkou DSG.
Všechny pancéřové prvky jsou vyráběny pomocí nejnovější technologie za tepla tvářeného pancéřování prostoru pro cestující od německé společnosti Benteler z Bielefeldu. Díky ní jsou ochranné prvky lehčí než dosud vyráběné, což má příznivý vliv na dynamiku vozu, a jsou levnější na výrobu. Pancéřování Superbu doplňují pevná pancéřovaná skla, které mohou být v případě potřeby tónovaná, za zadními sedadly je navíc umístěn nouzový únikový výlez. Co se týče balistické a protistřepinové ochrany, pancéřované Superby byly testovány v souladu s přísnými britskými a německé normami. V konfiguraci pro britské policejní složky má pancéřovaný Superb celkovou hmotnost 2800 kg, přičemž na užitečné zatížení připadá 460 kg.
Auto bylo nutné vyšší hmotnosti a novým dílům poněkud přizpůsobit. Proto má speciální brzdy, tlumiče a příčné stabilizátory, kola schválená společností TÜV s pneumatikami s odpovídající rychlostní a hmotnostní klasifikací a dojezdovým systémem runflat.
Ať už po podobném autě zatouží celebrita, nebo politik, počká si na něj několik měsíců. Funguje to jednoduše. Dajbych zajistí standardní Superb a nechá jej následně ve velké Británii upravit. Cena nebyla specifikována, ostatně, záleží na míře balistické ochrany a dalších úpravách. Nejčastěji se ale mluví o částce zhruba 3,5 milionu korun a více.