Kolony a ucpané silnice se pomalu a nenápadně staly naprostou součástí řidičského světa. Musíme si bohužel zvyknout a měli bychom s každou kolonou, i tou městskou, pamatovat na ponechání prostoru pro průjezd složek IZS. Modré a dnes už i červené majáky mají za každých okolností přednost, to všichni moc dobře víme. Jak je to ale s oranžovými majáky? Ty dle zákona žádnou přednost nemají, ovšem jen do chvíle, dokud nevykonávají svou pracovní činnost.
Všichni jsme už určitě zažili auta například různých bezpečnostních agentur, která s rozblikaným oranžovým majákem projížděla kolem kolony autobusovým pruhem. A často to dělají také řidiči odtahovek, kterým se nechce čekat v dlouhých kolonách. Na jednu stranu se jim vlastně nedivíme, stát v koloně je jedna z neotravnějších činností, jaké existují, ale porušují tím zákon. Stejně tak, když si u ostatních řidičů jakýmkoliv způsobem vynucují přednost v jízdě. Nemají na ni nárok.
Zákon a policie hovoří jasně
Tomu, jak má fungovat jízda pod oranžovým majákem, se věnuje § 42 zákona 361/2000 Sb., který říká: „Řidič vozidla vybaveného zvláštním výstražným světlem oranžové barvy smí tohoto světla užívat jen tehdy, mohla-li by být jeho jízdou nebo pracovní činností ohrožena bezpečnost provozu na pozemních komunikacích. Jestliže to vyžaduje pracovní činnost tohoto vozidla, není jeho řidič povinen dodržovat ustanovení pravidel provozu na pozemních komunikacích, je však povinen dbát zvýšené opatrnosti, aby neohrozil bezpečnost provozu na pozemních komunikacích.“
Před nějakou dobou se tomuto tématu věnoval také Tomáš Hulan z pražské policie. Ten zdůrazňoval, že je velmi důležitý je v zákoně pojem pracovní činnost. „Pracovní činnost, například asistenční služby, znamená konkrétně aktivitu na místě dopravní nehody, spočívající v pomoci jednotlivým účastníkům karambolu třeba s vyplněním formuláře. Do pracovní činnosti v tomto případě ale nelze řadit samotný příjezd těchto pracovníků k dopravní nehodě,“ řekl.
Dodal také, že to vlastně znamená nulovou přednost v jízdě. „Jednoduše řečeno, blikající „oranžový maják“ neznamená při jízdě žádná privilegia. Řidič s takto označeným vozidlem musí stejně jako ostatní účastníci silničního provozu dodržovat veškerá ustanovení zákona o provozu na pozemních komunikacích, tedy například respektovat předepsanou rychlost, nebo zastavovat na červenou.“
Existují výjimky
Už tedy víme, že žádné uvolňování cesty pro oranžové nebo žluté majáky není nutné. Existuje ale jedna výjimka, kdy i cestou k případu může řidič odtahovky porušit zákon. A to je užití záchranářské uličky, když jede pro nabouraná auta k nehodě.
V takovém případě je umožnění průjezdu odtahovky více než na místě, ostatně, je to v zájmu všech čekajících v koloně. Čím dříve totiž budou následku nehody uklizeny, tím dříve se kolona rozjede.
Řidiči s oranžovými majáky mohou porušovat i některé další předpisy jako například nemusí dodržovat některé dopravní značky ani semafory.
Výjimka neexistuje jen jedna. Je jich dost a to co se píše v článku není tak docela pravda..
https://www.kurzy.cz/zakony/361-2000-zakon-o-silnicnim-provozu/paragraf-42/
Speciálně odtahovka kolikrát jede pro vozidlo, kvůli kterému je vlastně ta kolona, v tom případě mi připadá podivné aby čekal v koloně.
Jak je to u nadměrných nákladů?
Jednoduše, nadměrný náklad ohrožuje provoz, právě tím, že je nadměrný a maják je tedy na místě
Je to ,, běžné “ vozidlo, ale ostatní řidiči by mu měli vzhledem k vlastní bezpečnosti umožnit projetí apod. Že se tak neděje vím z vlastní zkušenosti, kdy někteří i v zúžení chtějí předjíždět apod.