2021-vodik-Peugeot_e-Expert_Hydrogen- (1)

Nový Peugeot e-Expert Hydrogen je prvním vodíkovým Peugeotem. Na trh přijde ještě letos

Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: Peugeot - 2. 6. 2021


Pro značku Peugeot je snížení lokálních emisí svých vozů prioritou. I proto se stává jedním z prvních výrobců, kteří už od roku 2021 zařadí do své nabídky sériových vozů v segmentu kompaktních užitkových vozů elektrickou verzi poháněnou vodíkovými palivovými články (hydrogen fuel cell).

Nový Peugeot e-Expert Hydrogen doplňuje nabídku verzí se spalovacím a elektrickým motorem. Stává se nejnovějším symbolem strategie značky „Extended power of choice“, která dává každému zákazníkovi možnost vybrat si z široké nabídky pohonů ten, který nejlépe vyhovuje jeho potřebám.

Elektrická verze s vodíkovými palivovými články je potvrzením rychlého rozšiřování elektrifikované nabídky řady Peugeot Expert. V roce 2020 byl na trh uveden elektromobil e-Expert oceněný titulem International Van of The Year (Mezinárodní dodávka roku) a stal se tak šestým vozem značky Peugeot, který toto prestižní ocenění od roku 1992 získal.

Nový Peugeot e-Expert Hydrogen nabízí inovativní exkluzivní systém skupiny Stellantis „mid-power plug-in hydrogen fuel cell electric“, který tvoří:

  • palivové články vyrábějící díky vodíku v systému palivové nádrže elektřinu potřebnou k pohonu vozidla,
  • vysokonapěťová lithium-iontová baterie s kapacitou 10,5 kWh, kterou lze dobíjet z elektrické sítě, a která v určitých fázích jízdy napájí i elektromotor.

Nový Peugeot e-Expert Hydrogen nabízí:

  • jízdu bez lokálních emisí CO2;
    schopnost doplnit vodík za 3 minuty pro dojezd více než 400 km podle certifikačního protokolu WLTP;
  • nabíjecí zásuvku pro vysokonapěťovou baterii;
  • 2 délky (standardní a prodloužená – L2 a L3) se stejnými charakteristikami objemu nákladového prostoru jako verze se spalovacím nebo elektrickým motorem;
  • objem nákladového prostoru až 6,1 m³;
  • užitečné zatížení až 1 100 kg;
  • hmotnost přívěsu až 1 000 kg.

Nový Peugeot e-Expert Hydrogen se vyznačuje silnou osobností, schopností zcela tiché jízdy bez omezení vjezdu do center měst, nulovými emisemi CO2 a absencí kompromisů z hlediska užitných vlastností. Představuje mobilitu, která dokáže uspokojit potřeby firemních zákazníků i mnoha městských komunit usilujících o zachování kvality života jejich obyvatel.

Nový Peugeot e-Expert Hydrogen bude nejprve nabízen firemním zákazníkům (přímý prodej) ve Francii a Německu, první vozy budou dodány na konci roku 2021. Bude se vyrábět ve Valenciennes ve Francii, následná přestavba bude probíhat ve specializovaném centru Stellantis v německém Rüsselsheimu, které se věnuje vodíkové technologii.

Trh a zákazníci

Segment kompaktních dodávek představuje v Evropě více než 750 000 vozidel ročně. Peugeot Expert od svého uvedení na trh v roce 2016 každoročně zvyšuje svůj tržní podíl.

Technologie vodíkových palivových článků kombinuje elektrický pohon se schopností doplnit vodík za 3 minuty s následným dojezdem více než 400 km podle WLTP2. Je odpovědí na stále komplexnější potřeby firemních zákazníků a zaručuje také větší svobodu.

2021-vodik-Peugeot_e-Expert_Hydrogen-2

Tato technologie zajišťuje:

  • větší dojezd, což je zásadní vzhledem k tomu, že se většina kompaktních dodávek pohybuje v příměstských oblastech a hustě obydlených centrech měst, kde je potřeba bezemisních řešení stále naléhavější;
  • plné zachování jedné ze základních funkcí lehkých užitkových vozidel, kterou je přeprava objemných a těžkých předmětů;
  • bezprecedentní logistickou flexibilitu a optimalizaci využití.

Peugeot e-Expert Hydrogen je navržen jako „mid-power plug-in hydrogen fuel cell electric“, který kombinuje výhody vodíku, bateriové technologie a elektrického pohonu. Vodík obsažený v nádrži zásobuje palivový článek, který vyrábí elektřinu potřebnou k pohonu vozidla na dlouhé vzdálenosti, zatímco vysokonapěťová baterie poskytuje mimo jiné energii potřebnou k zajištění dynamických vlastností. Celý systém je do vozidla zabudován tak, aby to nebylo na úkor objemu nebo užitečného zatížení.

Vodík se v současné době stává jedním z hlavních pilířů přechodu na nové zdroje energií a v tomto směru bylo oznámeno mnoho mezinárodních projektů. Ekosystém se rozvíjí zejména v Evropě, přičemž se investice Evropské aliance pro čistý vodík3 do podpory tohoto řešení odhadují na 60 miliard €. Díky těmto vládním plánům se v Evropě neustále zvyšuje počet vodíkových stanic. Značka Peugeot spolupracuje přímo s dodavateli energií, aby mohla poskytovat balíčky nabídek.
Technologie nové generace
 
Nový Peugeot e-Expert Hydrogen je postavený na modulární platformě EMP2 (Efficient Modular Platform), která je schopná pojmout motor s jakýmkoliv zdrojem energie. Jedná se o plně elektrický vůz kombinující dva zdroje elektrické energie umístěné ve vozidle. Tuto technologii tvoří:

  • Vodíkové palivové články umístěné v motorovém prostoru v přední části vozidla, které dodávají elektromotoru elektrickou energii vzniklou rekombinací vodíku obsaženého v nádrži a kyslíku ve vzduchu. Výfukovým potrubím vypouští pouze vodní páru.
  • Elektromotor s permanentními magnety o maximálním výkonu 100 kW a maximálním točivém momentu 260 Nm. Toto elektrické hnací ústrojí je umístěno na přední nápravě a je podobné hnacímu ústrojí modelu Peugeot e-Expert, pro který je typická zejména převodovka (reduktor) přizpůsobená potřebám zátěže užitkových vozů.
  • Vysokonapěťová lithium-iontová baterie umístěná pod sedadly kabiny, která má kapacitu 10,5 kWh a výkon 90 kW.
  • Třífázová palubní nabíječka o výkonu 11 kW umístěná v motorovém prostoru.
  • Nádržový systém sestávající ze 3 zásobníků vodíku pod podlahou s celkovou kapacitou 4,4 kg pod tlakem 700 barů.

Nový Peugeot e-Expert Hydrogen nabízí dojezd více než 400 km podle WLTP4, z toho přibližně 50 km zajišťuje vysokonapěťová baterie.

Plnění vodíkem je rychlé a snadné, trvá pouhé tři minuty. Plnící hrdlo je umístěno na levém zadním blatníku. Vysokonapěťová baterie (10,5 kWh) se dobíjí prostřednictvím nabíjecí zásuvky na levém předním blatníku. Třífázová palubní nabíječka o výkonu 11 kW umožňuje následující doby nabíjení:

  • přes Wall Box 11 kW (32 A): plné nabití za méně než hodinu,
  • přes zesílenou zásuvku (16 A): plné nabití za 3 hodiny,
  • přes standardní zásuvku (8 A): plné nabití za 6 hodin.

2021-vodik-Peugeot_e-Expert_Hydrogen-3

Jednotlivé fáze fungování systému „mid-power plug-in hydrogen fuel cell electric“ jsou následující:
 

  • při rozjezdu a nízké rychlosti: potřebnou energii dodává elektromotoru pouze vysokonapěťová baterie;
  • při ustálené rychlosti: energii dodávají přímo elektromotoru palivové články;
  • při akceleraci, předjíždění nebo stoupání: energii elektromotoru dodávají společně palivové články a vysokonapěťová baterie;
  • při brzdění a zpomalování elektromotor dobíjí vysokonapěťovou baterii.

Výkon je k dispozici od okamžiku nastartování vozu, což zajišťuje okamžitou reakci, bez vibrací, bez hluku, bez řazení rychlostí, bez zápachu a samozřejmě bez emisí CO2. Jedinou emisí systému je vodní pára odváděná výfukovým potrubím.

Pro zajištění bezpečnosti chodců se ve městě do rychlosti 30 km/h ozývá zvukový signál, který signalizuje přítomnost vozidla při jízdě vpřed a vzad. Uživatelům dodává jistotu záruka na vysokonapěťovou baterii poskytovaná na 8 let nebo 160 000 km na minimálně 70 % kapacity.

Funkčnost bez kompromisů

Nový Peugeot e-Expert Hydrogen kombinuje kompaktní vnější rozměry s velkou nosností. Umístění vodíkových nádrží pod podlahou umožňuje zachovat objem zavazadlového prostoru, který je ve všech ohledech stejný jako u verzí se spalovacím nebo elektrickým motorem. Toto umístění rovněž zajišťuje bezpečnost a zároveň díky optimálnímu rozložení hmotnosti také potěšení z řízení a radost z jízdy.

Díky specifickému nastavení tlumičů a pružin je zajištěn vysoký komfort odpružení zaručující nejlepší výkon při jízdě s prázdným i naloženým vozem. Řidič nového vozu Peugeot e-Expert Hydrogen se bude ve všech situacích cítit pohodlně, a to díky speciálně seřízenému posilovači řízení, který usnadňuje jízdu, současně byl zachován průměr otáčení5 12,4 m.

K dispozici jsou dvě verze dodávky nový Peugeot e-Expert Hydrogen:

  • standardní (L2) 495 cm,
  • prodloužená (L3) 530 cm.

Užitný objem až 6,1 m³, stejně jako prostor pro řidiče a spolujezdce ve dvoumístné kabině je identický jako u verzí se spalovacím nebo elektrickým motorem. Maximální užitečné zatížení 1 100 kg je specifické pro e-Expert Hydrogen. Tažná síla zůstává zachována, s možností tažení přívěsu o hmotnosti až 1 000 kg.

2021-vodik-Peugeot_e-Expert_Hydrogen-4

Pro zjednodušení nabídky je pro nový Peugeot e-Expert Hydrogen k dispozici pouze jedna úroveň výbavy. Zahrnuje všechny potřebné komfortní a bezpečnostní prvky:

  • 2 samostatná sedadla v kabině;
  • 2 posuvné dveře;
  • 17″ kola;
  • Elektrická parkovací brzda s asistentem pro rozjezd ve svahu (Hill Assist);
  • Manuální klimatizace;
  • Visiopark 1, couvací kamera 180°;
  • Dotykový středový 7″ displej se systémem Peugeot Connect (navigace TomTom 3D, Bluetooth a kompatibilita s Mirror Screen včetně protokolů Apple CarPlay a Android Auto)

Next Gen e-Van Hydrogen by Peugeot

Nový Peugeot e-Expert si zachovává propracovaný, mohutný a atraktivní styl verzí se spalovacím motorem a doplňuje ho o několik charakteristických prvků.


 
Exteriér vozu:

  • nápis „e-Expert Hydrogen“ vzadu;
  • kryt hrdla plnění vodíkem na levém zadním blatníku;
  • elektrická nabíjecí zásuvka na levém předním blatníku;
  • specifická střední část masky chladiče;
  • o 40 mm vyšší zavěšení.

Interiér vozu:

  • analogový přístrojový panel s barevnou matricí uzpůsobený pro použitou technologii;
  • specifická grafika centrálního dotykového displeje s on-line 3D navigací TomTom Traffic;
  • nový ovladač automatické převodovky „e-Toggle“;
  • ovladač režimu jízdy pro přepínání mezi režimy Eco, Normal nebo Power;
  • elektrická parkovací brzda.

Kabina nového Peugeotu e-Expert Hydrogen

Na úrovni místa řidiče došlo k přepracování středové konzoly, do které je nyní zabudován:

  • nový dokonale integrovaný a ergonomický ovladač převodovky „e-Toggle“, který nyní umožňuje přístup k funkcím Park / Reverse / Neutral / Drive a Brake;
  • přepínač mezi 3 jízdními režimy Eco / Normal / Power;
  • ovladač elektrické parkovací brzdy;
  • odkládací přihrádka v horní části;
  • boční úložná síť na držáku elektrické parkovací brzdy.

Nový Peugeot e-Expert Hydrogen nabízí 3 režimy jízdy, které lze přepínačem měnit:

  • Eco (60 kW, 190 Nm): optimalizace dojezdu;
  • Normal (80 kW, 210 Nm): optimální pro každodenní provoz;
  • Power (100 kW, 260 Nm): optimalizace výkonu při přepravě těžkých nákladů.

K dispozici jsou rovněž dva režimy brzdění s příslušným typem regenerace baterie:

  • mírný, odpovídající používání vozu se spalovacím motorem;
  • vyšší, (přístupný přes „B“ pro „Brake/Brzda“ na ovladači převodovky), pro silnější brzdění při uvolnění pedálu akcelerace.

Opel chystá vodíkovou dodávku. Opel Vivaro-e HYDROGEN přijde na trh už letos

Nový Peugeot e-Expert Hydrogen je vybaven elektrickou parkovací brzdou. Tato automatická funkce uvolňuje prostor na podlaze a současně přináší komfort a bezpečnost při každodenním používání.
 
Přístrojový panel získal nový vzhled. Objevily se informace potřebné pro ovládání elektromobilu s palivovými články:

  • powermetr pro zobrazení spotřeby (Eco, optimalizace energie nebo Power, maximální výkon nebo Charge, rekuperace energie);
  • ukazatel množství vodíku;
  • ukazatel úrovně nabití baterie;
  • barevná matrice pro zobrazení informací palubního počítače a dojezdu. 

Nový Peugeot e-Expert Hydrogen je prvním sériově vyráběným vozem značky Peugeot, který nabízí elektrickou verzi s vodíkovými palivovými články. Tímto novým vozem, který dokonale ztělesňuje strategii „Extended power of choice“, jde Peugeot v elektrifikaci svých modelů zase o krok dál.

Nový Peugeot e-Expert Hydrogen je technologicky inovativní, v souladu s očekáváním a potřebami zákazníků, bez kompromisů v oblasti užitných vlastností nebo potěšení z jízdy a samozřejmě bez lokálních emisí CO2.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru