Dynamika, hospodárnost a špičková kvalita – to je jen několik z mnoha cílů vývoje zcela nového modelu Opel Mokka. S příznačnou německou precizností se nyní vývojáři automobilky věnují finálnímu naladění tohoto bestselleru nové generace. V testovacím centru německé automobilky u městečka Dudenhofen se v těchto dnech nastavuje zavěšení kol s ohledem na maximální akustický komfort, excelentní jízdní vlastnosti a bezpečnost ve vysokých rychlostech.
Novinka Opelu prostě musí poskytovat tradiční radost a dobrý pocit z ovládání volantu i pedálů. V únoru ladili technici Opelu až na dalekém severu v tvrdých zimních podmínkách podvozek, motory, palubní elektroniku i osvětlení. Na zamrzlých jezerech a úzkých venkovských silničkách v Laponsku najezdily prototypy Opelu Mokka tisíce kilometrů.
Mokka nové generace je zcela novým modelem, který využívá koncernovou multi-energetickou platformu CMP (Common Modular Platform). Ta vývojářům dává velkou flexibilitu, protože mj. umožňuje zástavbu konvenčních spalovacích motorů i elektropohonu. Díky hojnému využití vysoce pevných ocelí je nový model lehčí, a přesto je jeho struktura tužší. Nová Mokka má téměř identický rozvor jako předchůdkyně, přesto je až o 120 kg lehčí.
Elektrická verze Mokka-e má baterie zabudovány do podlahy vozu, což snižuje těžiště vozu a zároveň zvyšuje torzní tuhost karoserie o 30 procent. Zákazníci se mohou těšit na opravdu velmi agilní model, který se u dealerů značky Opel objeví už začátkem roku 2021.
Fáze 1: Testování u polárního kruhu
Testovací inženýr automobilky Opel Gunnar Nees je téměř nezastavitelný: Monotónně krouží kolo za kolem na zamrzlé dráze, jen čas od času na minutku zastaví, přitáhne si notebook a porovná naměřené údaje, které popisují každý kilometr testování nové Mokky. Daleko na drsném severu klesají i v březnu teploty hluboko pod bod mrazu. A to jsou ideální podmínky pro sladění ABS, ESP a asistenčních systémů s dalšími podvozkovými komponenty nového Opelu Mokka.
Testované prototypy jsou stále maskovány zeleno-černou 3D kamufláží, která nedovolí přesně posuzovat všechny křivky vozu. Gunnar Nees a jeho kolegové se vypravili sem – na sever Švédska – aby naladili podvozek. Mokka, tak, jako každý Opel, musí přesně reagovat na pokyny volantu a musí řidiči dávat dokonalou zpětnou vazbu. Prověřuje se například to, aby se karoserie nekontrolovaně nerozkývala při přejezdu větších nerovností ve středních rychlostech. Jedním z charakteristických vlastností vozů Opel je jejich jisté a bezpečné chování při jízdách vysokou rychlostí po dálnicích. Každý Opel prostě MUSÍ zůstat stoprocentně ovladatelný za všech okolností a zároveň musí poskytovat radost z řízení.
Všechny díly, komponenty a systémy proto inženýři automobilky Opel velmi pečlivě ladí: Tlumiče, pružiny, řízení… to vše a mnoho dalšího je podrobeno jejich kontrole. Zcela osobitě je naladěný také řídicí software – posilový účinek i ovládací síly pedálů musí být přesně takové, na jaké jsou zákazníci německé automobily zvyklí.
Fáze 2: Testování ve vysokých rychlostech na německém zkušebním okruhu
Zpátky do Německa: Z dalekého severu se testovací inženýři i s prototypy Mokky přesunuli zpět do Německa, přesněji do zkušebního centra automobilky Opel u městečka Dudenhofen. Zde nová Mokka absolvuje finální zkoušky. V testovacím centru u Dudenhofenu jsou postaveny repliky těch nejhorších silnic celé Evropy: Šotolina, dlažební kostky, koleje v asfaltu… Inženýři znovu a znovu jemně mění nastavení tlumičů a pružin, tak, aby bylo dosaženo dokonalého souladu mezi jízdním komfortem a dynamikou. Interiér nové Mokky je nadprůměrně tichý, jakékoli povrzávání nebo rachocení jsou prostě tabu.
Dvojice spojovacích tyčí u předního zavěšení McPherson zvyšuje tuhost přední sestavy a zvyšuje preciznost řízení a agilitu jízdy. Nová Mokka se nadšené vrhá do zatáček a vykrouží je naprosto přirozeně a snadno. I v mezních situacích ji řidič snadno ovládá, tím spíš, když mu perfektně sekunduje sada asistenčních systémů.
Vrcholem jízdních zkoušek centru u Dudenhofenu je testování na vysokorychlostním oválu s klopenými zatáčkami. Tady uspěje jenom dokonale pevný a stabilní vůz. Tortura na klopené dráze se pak zúročí v běžném provozu – i při krizových manévrech zůstává Mokka stále ovladatelná a garantuje nejvyšší míru aktivní bezpečnosti. Pro vysokorychlostní maturitu si nová Mokka ve své kamufláži zajela na německé dálnice bez limitu – a obstála na výbornou! Ani tím ovšem testovací maraton nekončí – další zkoušky jsou naplánovány na léto. Teprve potom se dokonale prověřená a do detailu naladěná Mokka dostane v závěru tohoto roku do sériové výroby.