Hyundai dnes v digitální světové premiéře odhalil zcela nový model KONA. Všestranný model segmentu B-SUV se prezentuje také ve variantě se zcela elektrickým pohonem (EV), která nabízí vyspělé bezpečnostní a komfortní funkce a nejdelší dojezd ve své třídě.
Druhá generace modelu KONA je jednou nejkomplexnějších produktových nabídek v segmentu B-SUV, mimo jiné díky nejširší paletě pohonů. Zákazníci mají na výběr varianty s elektrickým pohonem (standardní nebo dlouhý dojezd), hybridním pohonem a spalovacím motorem. Všechny pohony lze navíc kombinovat se sportovním stupněm výbavy N Line.
Značka Hyundai se rozhodla pro nekonvenční krok a nový model KONA vyvíjela nejprve jako elektromobil, což je v souladu s urychlenou strategií elektrifikace, kterou společnost oznámila v březnu 2022. V rámci této strategie uvede do roku 2030 na trh 11 dalších nových elektromobilů.
„KONA Electric sehraje po boku našich modelů IONIQ významnou roli v upevňování vedoucího postavení značky Hyundai v segmentu elektromobilů. Navazuje na skvělé renomé první generace modelu KONA Electric a díky mnoha výjimečným designovým a konstrukčním prvkům je lídrem své třídy,“ řekl Jaehoon Chang, prezident a CEO Hyundai Motor Company.
„Ve společnosti Hyundai nepovažujeme elektromobilovou revoluci pouze za nejnovější trend. Jsme přesvědčeni o tom, že elektromobily představují bod obratu nejen pro průmysl, ale také pro celou společnost. Doufáme, že implementací ekologických řešení pro mobilitu, jakými jsou naše elektromobily, urychlíme přechod na čistou mobilitu a přineseme tím další pokrok pro lidstvo,“ dodal Chang.
Zcela nová KONA si robustním, dynamickým designem a většími vnějšími rozměry zachovává svůj ikonický charakter. Svými vlastnostmi podpoří aktivní životní styly zákazníků všech věkových kategorií a generací. Současně jim nabídne nové technologie a užitečné prvky výbavy, které přispívají k bezpečné, síťově propojené a komfortní jízdě. Mezi nejvýznamnější vylepšení patří mimo jiné panoramatická zobrazovací plocha tvořená dvěma 12,3“ displeji, systém digitálního klíče Digital Key 2 Touch, kompletní bezdrátové aktualizace OTA (Over-the-Air) a online informační, zábavní a navigační systém ccNC (Connected Car Navigation Cockpit).
KONA Electric umožňuje nejdelší dojezd na jedno nabití v segmentu B-SUV (předběžně 490 km podle metodiky WLTP). Součástí výbavy tohoto elektromobilu jsou také specifické designové prvky, dodatečný odkládací prostor pod přední kapotou, aktivní vzduchové klapky, elektrické zásuvky funkce V2L (Vehicle-to-Load) v interiéru a exteriéru, průhledový displej HUD (Head-up Display), jízdní režim i-PEDAL, chytrý rekuperační systém, akustický systém e-ASD (electronic-Active Sound Design) a paket Eco.
Zcela nová KONA ohromí rovněž rozsáhlou výbavou vyspělými asistenčními systémy Hyundai Smart Sense ADAS (Advanced Driver Assistance System) a bezpečnostními funkcemi. Mezi ně patří mimo jiné Asistent jízdy po dálnici HDA 2.0, Autonomní nouzové brzdění FCA (Forward Collision-Avoidance Assist), Kamerové sledování mrtvého úhlu BVM (Blind-spot View Monitor), Dálkově ovládaný autonomní parkovací asistent RSPA (Remote Smart Parking Assist) a kamerový systém pro sledování stavu bdělosti řidiče DSM (Driver Status Monitor).
Nová generace modelu KONA má v porovnání se svým předchůdcem jedinečné proporce a větší rozměry. Vnější délka elektricky poháněné varianty je nyní 4355 mm, což je o 175 mm více než u předchozí generace představené v roce 2017. Rozvor náprav se zvětšil o 60 mm na 2660 mm. Zcela nová KONA EV je s vnější šířkou 1825 mm o 25 mm širší a její vnější výška vzrostla o 20 mm na 1575 mm.
Rozměry: |
| |
Vnější délka | 4355 mm (N Line 4385 mm) | |
Vnější šířka | 1825 mm | |
Vnější výška | 1575 mm (17/19“ kola) | |
Rozvor náprav | 2660 mm | |
Výška stropu nad sedákem | vpředu | 1015 mm |
vzadu | 972 mm | |
Prostor pro nohy | vpředu | 1059 mm |
vzadu | 925 mm | |
Šířka interiéru v úrovni ramen | vpředu | 1435 mm |
vzadu | 1402 mm |
*Technické údaje a výbava vozidla se mohou lišit v závislosti na zemi/regionu a mohou se změnit bez předchozího oznámení.
Design v elektromobilovém stylu vyvolává dojem robustnosti a dynamiky
Značka Hyundai u zcela nového modelu KONA upustila od konvenčního vývojového procesu, který probíhá od variant poháněných spalovacími motory k verzím s elektrickým pohonem, a postupovala opačně, od elektromobilu k variantám se spalovacími motory. Výsledkem je futuristický exteriér v elektromobilovém stylu, který umocňuje mohutnost tělesa karoserie SUV, a přispívá tak k dojmu robustnosti a dynamiky.
Nová KONA se součinitelem aerodynamického odporu vzduchu pouhých 0,27 se může pochlubit excelentními aerodynamickými vlastnostmi, aniž by kvůli tomu musela obětovat elegantní styl. Mohutnému tělesu karoserie dodávají charakter výrazně tvarované ochranné lemy podběhů kol a parametrické povrchy mezi aerodynamickou přídí a zádí. Dynamické chromované lišty přitom vizuálně propojují spodní okenní linii se zadním spoilerem, do něhož je integrováno třetí brzdové světlo. Jedinečný charakter dodávají elektricky poháněné variantě pixelové spojité horizontální světlomety denního svícení a pixelové grafické prvky. Ikonický design modelu KONA je ještě více umocněn živými barvami karoserie, jejichž paleta je inspirována rozmanitými životními styly širokého spektra zákazníků modelu KONA.
Verze N Line se mohou pochlubit černými vnějšími zpětnými zrcátky, a na přání dodávanou černou střechou, dvěma koncovkami výfukové soustavy a stříbrnými bočními prahy. Karoserii ještě více vizuálně snižuje agresivnější design přídě a zádě spolu s tvarovým řešením nárazníku, v němž je patrný motiv křídla.
Prostornější, všestranně využitelný interiér vyhoví požadavkům ještě širšího okruhu životních stylů
Větší rozměry modelu a jeho univerzální platforma odvozená od elektromobilu umožnila navrhnout v interiéru větší „životní prostor“ pro ještě širší škálu životních stylů. Zaměření přední části interiéru na řidiče umocňuje „plovoucí“ přístrojová deska s horizontálním uspořádáním, která nese panoramatickou zobrazovací plochu tvořenou dvěma 12,3“ displeji.
V rámci nového uspořádání modelu KONA byl elektronický volič převodovky přemístěn ze středové konzoly pod volant, což umožnilo zvětšit odkládací prostory v otevřené části konzoly. Toto uspořádání také umocňuje větší objem a šířku interiéru modelu KONA, který řidiči a cestujícím poskytuje všestranně využitelný, komfortní prostor. Tento dojem je dále zesílen novým uspořádáním všech ovládacích prvků pro řidiče v blízkosti volantu. Díky tomu bylo možné na konzole vytvořit otevřený odkládací prostor s otočnými držáky pro nádoby s nápoji. Bezdrátové aktualizace softwaru OTA budou zahrnovat také údržbu a nové funkce pro ambientní osvětlení.
V první řadě mohou být na přání relaxační komfortní sedadla, jejichž konstrukce s optimalizovaným rozložením tlaku na tělo vyvolává pomyslný pocit „beztíže“, který pomůže zmírnit únavu po jízdě. Maximální útulnost čeká také na cestující ve druhé řadě tvořené speciálními spojitými sedadly, u jejichž opěradel lze snadno nastavit sklon ve dvou polohách.
Zavazadlový prostor za kompletně sklopnou druhou řadou sedadel poskytuje základní objem až 466 litrů (podle metodiky VDA). Zcela nová KONA díky tomu splní ve spojení s ještě snadnější manipulací se zavazadly nejvyšší požadavky zákazníků. Nakládání čehokoli od zavazadel až po nákupní tašky usnadňuje také praktické a chytré elektrické ovládání výklopného víka, které zlepšuje přístup do zavazadlového prostoru a může být uživatelem individuálně nastaveno.
Soubor specifických funkcí pro elektromobily zajistí vzrušující zážitky z jízdy
KONA Electric nabízí kromě pixelových spojitých horizontálních světlometů a pixelových grafických prvků také dodatečné prvky výbavy, které zajistí ještě lepší zákaznické zážitky. Vyhřívání sady akumulátorů zajišťuje bezpečné nabíjení a dlouhý dojezd i v zimě. Víčko nabíjecí zásuvky je vybaveno systémem, který zabraňuje jeho přimrznutí. Uživatel tak může víčko otevřít i v tuhém mrazu při minus 30 stupních Celsia. Víčko nabíjecí zásuvky je navíc vybaveno novým osvětlením pro dobrou viditelnost za tmy.
Head-up displej zobrazuje řidiči nejdůležitější informace projekcí na plochu s úhlopříčkou 12 palců na čelním skle. Řidič díky tomu může informace rychle zpracovat, aniž by musel odvracet svou pozornost od dění na vozovce. Systém e-ASD vytváří virtuální zvuk, který proniká do interiéru optimalizovaný na základě řady proměnných, například rychlosti jízdy, točivého momentu, provozního stavu elektromotoru a zrychlení. Řidič si může nastavit hlasitost zvuku v interiéru a přizpůsobit si jeho nastavení.
Funkce V2L (Vehicle-to-Load) dokáže díky obousměrné palubní nabíječce napájet nebo nabíjet jakékoli elektrické zařízení. Praktičnost zvyšuje umístění elektrických zásuvek v interiéru i exteriéru. Uvnitř vozu lze elektrická zařízení připojit ke standardní zásuvce na zadní středové konzole, pokud je elektromobil zapnutý. Při venkovním používání lze elektrická zařízení a domácí spotřebiče připojit prostřednictvím adaptéru V2L. Elektrická energie ze sady akumulátorů je tak k dispozici i u zaparkovaného vozu.
Nový i-PEDAL umožňuje jízdní režim, v němž řidič zrychluje, zpomaluje a zastavuje pouze ovládáním pedálu plynu. Chytrý rekuperační systém automaticky nastavuje intenzitu rekuperačního brzdění na základě informací o plynulosti dopravy před vozem.
Konektivita s bezdrátovými aktualizacemi OTA (Over-the-Air) a řadou vyspělých technologií
Zcela nová KONA posouvá konektivitu na ještě vyšší úroveň průběžnými aktualizacemi softwaru bezdrátovou technologií OTA (Over-the-Air). Pro majitele vozu to znamená úsporu nákladů, zajištění údržby nejnovějším softwarem a možnost zlepšování uživatelských zážitků.
K vyšší úrovni komfortu a praktičnosti přispívá také systém digitálního klíče Digital Key 2 Touch, na chytrých telefonech nebo hodinkách, který umožňuje uzamknutí a odemknutí modelu KONA i spuštění jeho motoru. Tento systém používá technologii bezdrátové rádiové komunikace na krátkou vzdálenost, NFC (Near-Field Communication), a zaručuje vysokou úroveň zabezpečení. V interiéru je panoramatická zobrazovací plocha složená ze dvou 12,3“ displejů integrována do multimediálního a navigačního systému.
Nová KONA bude prvním modelem značky Hyundai vybaveným novým online propojeným informačním, zábavním a navigačním systémem ccNC (Connected Car Navigation Cockpit), který nabízí vyspělou grafiku a dokonalé propojení mezi displeji vozidla. 360° kamerový systém SVM (Surround View Monitor) při parkování zobrazuje bezprostřední okolí vozidla z různých úhlů pohledu. Tím přispívá k bezpečnému a snadnému zaparkování vozu. Cestu řidiči široce osvětlují úsporné LED světlomety s projektorovou technikou.
Prémiový audiosystém Bose s osmi reproduktory a subwooferem byl vyladěn tak, aby poskytoval podmanivé zážitky z poslechu. Řidič i cestující mají přístup ke dvěma nabíjecím vstupům USB-C (jeden z nich podporuje i přenos dat) a 12V elektrické zásuvce vpředu, jakož i ke dvěma vstupům USB-C s funkcí nabíjení vzadu. Model KONA je také vybaven nejnovější verzí konektivity společnosti Hyundai. Později bude k dispozici rovněž služba pro streamování hudby a videí Bluelink.
Vyspělé asistenční systémy SmartSense ADAS
Druhá generace modelu KONA je vybavena souborem vyspělých asistenčních funkcí Hyundai SmartSense ADAS nové úrovně, které většina ostatních modelů v segmentu B-SUV nenabízí. Tím je zajištěna nejvyšší úroveň bezpečnosti a komfortu v silničním provozu.
Systém pro sledování stavu bdělosti řidiče DSM (Driver Status Monitor) používá kameru uvnitř vozidla k analýzám obličeje řidiče. V případě jeho únavy nebo nepozornosti jej upozorní nebo v případě nutnosti i zasáhne. Dálkově ovládaný autonomní parkovací asistent RSPA (Remote Smart Parking Assist) umožní řidiči zajet s vozem na parkovací místo nebo z něj vyjet, aniž by musel sedět za volantem. Stisknutím tlačítka na chytrém klíčku lze vozidlem popojíždět dopředu nebo dozadu.
Kamerové sledování mrtvého úhlu BVM (Blind-spot View Monitor) pomáhá řidiči při změně jízdního pruhu výstražným upozorněním na riziko kolize s vozidly ve slepém úhlu. V případě potřeby systém automaticky aktivuje brzdy, aby zabránil kolizi.
KONA Electric nabízí dodatečné bezpečnostní funkce, například autonomní nouzové brzdění FCA 2.0 (Forward Collision-Avoidance Assist 2.0), které podporuje řízení při vyhýbacím manévru a funkce pro odvrácení kolize při průjezdu křižovatkou, předjíždění nebo změně jízdního pruhu. KONA Electric má také asistent jízdy po dálnici HDA 2 (Highway Driving Assist 2), který pomáhá řidičům udržovat bezpečnou vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla a dokáže předjíždět pomalejší vozidla vpředu.
Zcela nová KONA překypuje dalšími vyspělými asistenčními systémy ADAS (Advanced Driver Assistance System), mezi něž patří například asistent pro vedení vozu v jízdních pruzích (Lane Keeping Assist), aktivní asistent pro odvrácení kolize s vozidly ve slepém úhlu BCA (Blind-Spot Collision-Avoidance Assist), rozpoznávání dopravních značek omezujících rychlost s inteligentním tempomatem – ISLA (Intelligent Speed Limit Assist), asistent pro sledování únavy řidiče DAW (Driver Attention Warning) a asistent dálkových světel HBA (High Beam Assist). Výbava zahrnuje rovněž různé komfortní funkce usnadňující řízení, jakými jsou chytrý tempomat SCC (Smart Cruise Control), chytrý tempomat NSSC (Navigation-based Smart Cruise Control) propojený s navigačním systémem, aktivní asistent pro jízdu v jízdním pruhu LFA (Lane Following Assist) a asistent jízdy po dálnici HDA (Highway Driving Assist).