Čekací lhůty na nová auta dále rostou. Od března 2022 se prodloužily v průměru o dva měsíce. Na některé modely budou Češi čekat až rok a čtvrt. „Automobilky kvůli nedostatku některých dílů, především čipů a kabelových svazků, pozastavují výrobu. Zejména u vozů nižších tříd a u dealerů tak rychle mizí skladové vozy. Pro řidiče tak zůstává jednou z mála možností, jak dnes ihned přijít k novému autu operativní leasing,“ říká Aleš Polák, generální ředitel leasingové společnosti Arval.
Na nový vůz čekají tuzemští zákazníci od března letošního roku průměrně o dva měsíce déle. Vyplývá to z dostupných údajů oslovených automobilek. Na nový Volkswagen budou řidiči u vybraných modelů čekat až deset měsíců. Hyundai má u některých modelů čekací dobu až rok a s vybranými konfiguracemi vozů Toyota budou moci zákazníci odjet až za rok a čtvrt. Prodloužení dodacích lhůt souvisí podle zástupců oslovených automobilek s nedostatkem komponentů i s omezením výroby v přidružených závodech v souvislosti s válkou na Ukrajině.
Dodání Volkswagenů stagnuje, automobilka ale omezuje výrobu některých modelů
Dodací lhůty Volkswagenů stagnují a podobně jako v březnu se liší model od modelu. Automobilka nově pozastavila výrobu Touaregu s šestiválcovým motorem. „Na nové modely jako T-Roc a Sharan je čekací doba dva až tři měsíce, na Golf, Golf Variant a Touran může být až rok. Obecně se dodací lhůty pohybují mezi šesti a desíti měsíci. Na některé plug-in hybridní verze jsme museli pozastavit objednávky. Navíc byla omezena zhruba do konce června výroba Touaregu s motorem TDI V6, a to z důvodu výpadku klíčového dodavatele na Ukrajině,“ popisuje současnou situaci mluvčí Volkswagenu Česká republika David Valenta. Největší problém přitom automobilce dělají chybějící komponenty. „Hledáme alternativní dodávky především kabelových svazků a čipů, u kterých se s nedostatkem a výpadky v dodavatelském řetězci potýkáme nejvážněji,“ dodává Valenta.
Skladové vozy mizí, nové auto lze sehnat na operativní leasing
Prodlužující se dodací lhůty se týkají všech značek a dopadají i na dealery, kterým rychle ubývají skladové zásoby. Dostupnou možností, jak přijít k novému vozu představují leasingové společnosti. Například společnost Arval stihla podle slov jejího generálního ředitele Aleše Poláka objednat nové vozy s dostatečným předstihem a dlouhé doby dodání se jejich zákazníků netýkají.
„Aktuálně máme k dispozici přes tisíc vozů, které jsme schopni našim zákazníkům po podpisu smlouvy ihned předat. Auta jsme objednali v běžných skladových konfiguracích, máme ale také k dispozici nejvyšší specifikace modelů od různých automobilek. Dostupné jsou u nás také plug-in hybridy a elektromobily. V případě, že by si chtěl zákazník počkat na konkrétní konfiguraci vozu, máme připravená auta pro okamžitou mobilitu, která mohou klienti užívat při čekání na vůz s vybranou specifikací. Rychlá dostupnost aut se projevuje na zvýšení poptávky po operativním leasingu. Ta meziročně narostla v prvním čtvrtletí letošního roku o 31 %,“ vysvětluje Polák.
Hyundai má náskok díky Nošovicím, nejdéle se čeká na vybraná auta od Toyoty
Dodání vozů Hyundai se liší podle lokace výrobního závodu. Modely z Turecka mohou Češi mít dříve, než modely z Koreje. Průměrně se u nich však čekací lhůty od března prodloužily o dva měsíce. „Nyní obecně platí, že modely značky Hyundai vyráběné v Turecku, tedy i10, i20, i20 N a Bayon, mají dodací lhůtu šest až osm měsíců. U modelů z Koreje, Kony se spalovacími motory, Kony N, Santa Fe, Ioniqu 5 a Starie, je to spíše deset až dvanáct měsíců. Jde ale o hrubý odhad, vždy záleží na tom, jaká je momentální situace ve výrobě a jaká je konkrétní specifikace vozu. Podle toho se dodací lhůta může průběžně měnit,“ říká David Pavlíček z Hyundai Česká republika. Už dříve automobilka uvedla, že na domácí nošovické modely – tedy i30, i30 N, Kona Electric a Tucson – si zákazník počká zhruba tři až pět měsíců.
Na vozy Toyota čekají čeští řidiči také o přibližně dva měsíce déle než v březnu. V některých případech mohou mít nové auto až příští rok v srpnu. „Aktuálně je nejkratší čekací doba šest měsíců, na některé modely se čeká sedm až devět měsíců, nejdelší lhůty jsou pak dvanáct až patnáct měsíců. Situace je způsobena především obrovskou poptávkou po našich modelech v celé Evropě,“ uvádí Jitka Jechová z Toyota Česká republika.
Kolem roku čekání se pohybují také dodací lhůty domácí automobilky Škoda Auto, která už dříve uvedla, že v závislosti na modelech a prvcích výbavy je čekací doba na novou škodovku šest až třináct měsíců.
Dodání nových aut se bude dále prodlužovat, ojetiny budou stárnout
Rostoucí dodací lhůty budou mít podle Aleše Poláka z Arvalu vliv i na sekundární trh. Čeští řidiči budou své vozy obměňovat ještě méně častěji než doposud, a vozový park bude dále stárnout. „Zánovní ojeté vozy budou na českém trhu chybět, protože je po nich výrazná poptávka v zahraničí. V Česku naopak končí starší a na západě hůře prodejná auta. V důsledku toho bude vozový park dále stárnout. V porovnání s celkovými údaji o stáří českých vozů probíhá nejrychleji obměna vozových parků ve firmách, které auta provozují na operativní leasing. Průměrně je obměňují již po šesti letech,“ uzavírá generální ředitel Arvalu Aleš Polák.