Nová veteránská sezóna začíná. Od září ale přijdou novinky

Autor: Josef Pelikán - Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR - Foto: Pavel Srp - 3. 4. 2023


Provozovatele historických automobilů od 1. 9. 2023 čeká několik důležitých novinek. Například si budou moci registrovat vozidlo nejen v místě bydliště, ale i na dalších 14 místech obcí s rozšířenou působností v jednotlivých krajích a v Kolíně. Prodlužuje se lhůta u testování veteránů ze dvou na pět let. Nově také budou muset veteránská vozidla absolvovat technickou prohlídku na STK. Přinášíme přehled hlavních novinek.

Největší změnou je povinnost provozovatelů projít s historickým vozidlem technickou kontrolou. Nejprve je nutné se s vozidlem dostavit na jakoukoliv autoklubovou testovací komisi, která ověří historickou původnost vozidla. Po vystavení protokolu o testování vozidla se provozovatel dostaví k technické kontrole, kde po úspěšném výsledku kontroly může dát historické vozidlo zapsat do registru historických a sportovních vozidel. Technická prohlídka bude samozřejmě přihlížet k různému stupni technického pokroku vzhledem k času uvedení do provozu.

Za tímto účelem byly vytvořeny tři kategorie veteránů:

  1. novodobá historická vozidla (od 1. 7. 1972)
  2. poválečná vozidla (od 1. 7. 1953 do 30. 6. 1972)
  3. předválečná a válečná vozidla (do 30. 6. 1953)

Role veteránských klubů se nijak nemění oproti současnému stavu. Budou moci nadále provádět testování na historickou původnost vozidel.

Vozidlo, které nebude mít platnou testovací původnost a technickou kontrolu nemůže být zapsáno v registru sportovních a historických vozidel.

Části novely o podmínkách provozu na pozemních komunikacích mohou řidiči i jiných než veteránských vozidel využívat již nyní. Například se prodloužila od 1. 3. 2023 platnost evidenční kontroly z 30 dnů na jeden rok. Od 1. 1. 2024 pak dojde ke zrušení povinnosti mít velký technický průkaz. Údaje se při nejbližší technické kontrole doplní do malého technického průkazu.

Štítky: , , , , , ,

9 názorů na “Nová veteránská sezóna začíná. Od září ale přijdou novinky”

  1. oldřich janák

    není to chaotické mám veterána a letos mi končí stk v říjnu to znamená když pujdu na stk tak to budu mít na pět let asi jo

    1. Pokud máte klasické registrační značky, pak se pro vás nic nemění a TK budete mít na dva roky. Pokud máte veteránské značky, pak se vás nyní TK netýká, ale bude od října.

    1. V Jiznich Cechach krajska komise k testaci tvrde vyzaduje vyjadreni STK (na zadost majitele za cca 400 kacek) a to jiz nekolik let. Jinde pritom staci tzv. vyjadreni odborne dilny k technickemu stavu. Nyni to bude pro majitele o dost drazsi a o to slo, ze? A navic statni byrokracie si prece nekoho jen tak z drapu nepusti, dohled statu nade vsim a kontrola musi byt, zvlast kdyz se muzou veci lidem zkomplikovat, proto prece byrokraty mame! V pozadi samozrejme valka urcite skupiny lidi proti jine skupine a kontakty na prislusne poslance. Jedina uleva je samozrejme prodlouzeni platnosti testace na 5 let.

  2. Je vidět že autor článku o tom nic neví!!
    Není testovací komise ale je Testační komise. Majite nemůžu ani dosud ani v budoucnu registrovat v místě bydliště. Dosud jsem mohl přihlašovat do registru v místě kraje kde mám bydliště, nyní budu moci v kterémkoli kraji, ale nikdy jsem nemohl na registru v místě bydliště! Testovací původnost je co? To jsem ještě neslyšel, ale asi mám být „historickou působnost“. Veteránský vozidla nikdy neměla evideční kontrolu takže ji nemohou užívat. Veteránský vozidla měla specilní velký TP (zelená kniha jako je pas, kde byly i fotky a všechny technický údaje kterých tam bylo ještě více než v normálním TP, tak uvidíme jestli i ten se bude rušit? A úplně na závěr, samozřejmě že i netestované vozidlo bez technické bude zapsáno v registru pokud už tam jednou bude zapsáno, to je totéž jako by redaktor napsal že z registru zmizí normální auta na „bílých SPZ“ který nemají STK. Asi chtěl napsat, že nesmí být provozovány na pozemních komunikacích. Takže pane redaktore známka za 5- a znovu a lépe napiště své slohové cvičení.

  3. Z jedné strany je to OK.Doufejme že technici na STK budou mít taky trochu pochopení.Pro předválečná.Nejaká kapka oleje,brzdy apod.

    1. O tom mám dost pochyby,když tam vidím ty namachrovaný mladíky. Generace starých techniků praktiků odchází. Ti co nastupují po nich jsou jen vyškolení podle EU směrnic. Mnohdy ani ne vyučení mechanici. Představa,že takový jedinec má dělat STK na voze v hodnotě i X desítek milionů mě nahání hrůzu.

    2. Na technické budou kontrolovat veterány podle čeho? Podle nové normy 7? Nebo podle toho kdy byly vyrobeny? Jen mě zajímá, když bude auto na brzdach a podle technika nebrzdim,světla n svítí tak jak mají svítit,sem tam nejde kape olej a sem tam čoudi veterán při prerazeni a startování. Hluku taky bude vydávat víc než nové auta.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru