Nový ProCeed, jehož název je odvozen od druhé generace třídveřového kupé Kia pro_cee’d, byl navržen, vyvinut a zkonstruován v Evropě. ProCeed, výsledek práce evropských návrhářů a vývojového centra R&D Kia v německém Frankfurtu, se bude vyrábět v žilinském závodu Kia. Na Slovensku bude sjíždět z výrobních linek po boku modelu Kia Ceed, Ceed Sportswagon. Nejsportovnější karosářská verze řady Ceed – ProCeed se bude nabízet výhradně v provedení GT Line nebo jako vysoce výkonný model GT.
Výroba modelu ProCeed s karoserií shooting brake se spustí v listopadu 2018 a v prvním čtvrtletí roku 2019 se vůz začne prodávat výhradně na evropském trhu. Na model se bude vztahovat tradiční příslib kvality Kia v podobě jedinečné sedmileté záruky Kia (s omezením na 150 tis. km) již ve standardu.
Design
Nová Kia ProCeed zhmotňuje ducha a atletický charakter hatchbacku Kia pro_cee’d druhé generace. Model ProCeed, konstruovaný jako shooting brake, představuje alternativu k tradičním třídveřovým hatchbackům, neboť spojuje atraktivní proporce s kompaktními rozměry, které napovídají o jeho nekompromisní agilitě. S genetickou výbavou kupé je ProCeed nižší a delší než pětidveřový hatchback Ceed, a dokonce i než kombi s označením Sportswagon. Svůj pozoruhodný vzhled nicméně spojuje s patřičnou všestranností, a zaujme tak jedinečnou, dozadu ostře skloněnou siluetou, jakou nenabídne žádný jiný rodinný vůz.
Model ProCeed byl navržen v evropském návrhářském studiu Kia ve Frankfurtu pod taktovkou Gregoryho Guillauma, evropského šéfa designu, resp. Petera Schreyera, prezidenta pro design a vedoucího návrháře.
ProCeed se bude nabízet pouze v provedení GT Line nebo jako vysoce výkonný model GT – evropské týmy návrhářů Kia tudíž mohly vytvořit sebejistou a sportovní karoserii, příslušející nejatraktivnějšímu zástupci celé modelové řady Ceed. Nízký, štíhlý a od pohledu mrštný vůz zaujme odlišným postojem i proporcemi. Ostatně, s pětidveřovým modelem Ceed má společnou pouze kapotu a přední blatníky. Všechny ostatní části karoserie jsou nové a nesou svůj vlastní styl a charakter. ProCeed nicméně zachovává řadu již známých designových motivů Kia, včetně okamžitě rozpoznatelné ‚tváře‘ rodiny vozů Kia. Každou částí své konstrukce odkazuje na podobu současných vozů Kia, ať již se jedná o Ikonickou ‚tygří masku‘, široké spodní otvory sání vzduchu, čelní sklo nebo nenapodobitelnou kombinaci čistých prolisů a zaoblených částí karoserie, typických pro vozy této značky.
Podobně jako u modelu Ceed je přední partie ProCeedu postavena na precizních a lineárních tvarech, včetně LED světel denního svícení připomínajících kostky ledu (již v základní výbavě), s poukazem na vzhled dřívějších modelů Kia GT a GT Line. Nový model si zachovává stejnou šířku 1800 mm jako pětidveřový hatchback Ceed, avšak používá jedinečně tvarovaný přední nárazník.
Z boku se nový vůz inspiruje tvary studie Kia Proceed Concept z roku 2017 a napodobuje jeho siluetu ve formě sklánějící se linie střechy, elegantně navazující na široká ramena zadních blatníků. Po celé délce vozu ubíhají čisté prolisy, vycházející ze světlometů a pokračující až k výklopné zádi s cílem opticky zdůraznit délku vozu. Model zachovává okenní linku z konceptu 2017, včetně ostře zahnuté ‚žraločí ploutve‘ v chromovém provedení, zdůrazňující pozoruhodné křivky střechy. Od sourozenců z modelové řady Ceed i jiných vozů této třídy se nový ProCeed odlišuje ostře skloněným zadním oknem. Zadní okno modelu Ceed Sportswagon svírá úhel 50,9°, zatímco u pětidveřového hatchbacku tento úhel činí 52,4°. U nového modelu ProCeed je zadní okno skloněno ještě více v úhlu 64,2°, představující tak markantní prvek evokující tvary kupé.
Se svojí délkou 4605 mm a delším předním převisem (885 mm) je ProCeed dokonce ještě o 5 mm delší než kombi Ceed Sportswagon. Linie střechy s nejvyšším bodem 1422 mm je posazena o 43 mm níže než v případě kombi Sportswagon, zatímco světlá výška poklesla o 5 mm na výsledných 135 mm. Rozvor náprav 2650 mm zůstává beze změny, neboť vůz je postaven na stejné platformě ‚K2‘ jako ostatní modely Ceed.
Od ostatních modelů řady Ceed se novinka výrazně odlišuje svojí zádí, inspirovanou uspořádáním studie Proceed Concept z roku 2017. Nový široký zadní nárazník ve spojení s celkově menší výškou propůjčuje vozu asertivní a sportovní postoj, ještě zdůrazněný zdvojenými koncovkami výfuku u provedení GT a GT Line v dynamickém a sportovním duchu. Samotný název ProCeed je hrdě vysázen velkými písmeny uprostřed výklopné zádě, hned pod koncovými LED světly, které se táhnou napříč celou šířkou výklopné zádě – a dodávají tak vozu jedinečný světelný podpis.
Pro nový ProCeed bude od počátku prodeje k dispozici 10 různých odstínů karoserie. Zájemci o ProCeed GT Line si budou moci objednat 17″ nebo 18″ kola z hliníkové slitiny; pro verzi ProCeed GT budou standardem 18″ kola.
Pohonné jednotky
ProCeed nabídne širokou paletu motorizací v souladu s očekáváním evropských zájemců – kteří se stále častěji seznamují s vysokootáčkovými a velmi úspornými přeplňovanými motory, schopnými nabídnout bezprostřední zrychlování v širokém spektru využitelných otáček motoru.
ProCeed GT Line nabídne trojici různých pohonných jednotek. Zájemci o benzínový pohon se mohou rozhodnout pro oblíbený agregát Kia 1,0 litru T-GDi (zkr. Turbocharged Gasoline Direct injection – přeplňovaný motor s přímým vstřikováním benzínu) s nejvyšším výkonem 120 k a točivým momentem 172 Nm. Nejvýkonnější jednotkou nabízenou pro verzi GT Line je zbrusu nový motor Kia ‚Kappa‘ 1,4 litru T-GDi o výkonu 140 k. Díky přeplňování se tato jednotka chlubí točivým momentem 242 Nm v širokém spektru otáček 1500 až 3200 ot/min, což je zárukou agilní odezvy za nejrůznějších jízdních podmínek. Oba benzínové motory budou spojeny s částicovým filtrem ke snížení výfukových emisí, aby ProCeed s rezervou splňoval požadavky emisní normy Euro 6d TEMP. Oba motory jsou standardně spojeny se šestistupňovou manuální převodovkou; pro zájemce o jednotku 1,4 litru T-GDi je připravena i sedmistupňová dvouspojková převodovka Kia.
Zájemci se mohou rozhodnout i pro nový hospodárný diesel ‚Smartstream‘ 1,6 litru CRDi (zkr. Common-Rail Direct injection). Filozofií nové pohonné jednotky Kia Smartstream je zlepšení spotřeby paliva a výkonových parametrů při nižších emisích. Při vývoji nové jednotky Smartstream se uplatnila optimalizovaná konstrukce a návrh hnacího ústrojí, kompaktní a lehké komponenty, stejně tak jako vylepšená technologie spalování ve prospěch co nejnižší spotřeby paliva a co nejlepších jízdních schopností. Naftový motor 1,6 litru ve vozech Ceed a ProCeed je první dieselovou jednotkou Smartstream automobilky Kia, představující nejčistší naftovou jednotku Kia v dosavadní historii.
Nový motor Smartstream 1,6 litru o výkonu 136 k je možné kombinovat se šestistupňovou manuální převodovkou nebo sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Ve spojení s manuální převodovkou činí maximum točivého momentu 280 Nm, resp. 320 Nm v kombinaci se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Jednotka Smartstream byla navržena tak, aby s rezervou splňovala přísnější limity nejnovější emisní normy Euro 6d TEMP; využívá proto technologii selektivní katalytické redukce (SCR) k výraznému snížení škodlivých emisí. Nový motor tak produkuje méně oxidu uhličitého, pevných částic a oxidů dusíku než dříve používané vznětové motory Kia.
Provedení ProCeed GT, které hlásá návrat vysoce výkonného modelu ‚GT‘ značky Kia, pohání jednotka 1,6 litru T-GDI, kterou najdeme i v novém modelu Ceed GT. Ústrojí o výkonu 204 k s točivým momentem 265 Nm je nejvýkonnějším motorem v rámci modelové řady. Nové verze ProCeed GT a Ceed GT rovněž jako první uvádějí sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku Kia, umožňující bleskové řazení prostřednictvím hliníkových pádel pod volantem. Oficiální parametry akcelerace a nejvyšší rychlosti Kia zveřejní po dokončení procesu homologace.
Technologie a bezpečnost
Vlastnictví vozu ProCeed podobně jako v případě modelu Ceed zpříjemňují technologie, zahrnující řadu inovací k usnadnění života, stejně tak jako zvýšení pohodlí a bezpečnosti na cestách.
‚Plovoucí‘ systém palubního infotainmentu může zahrnovat buďto audiosystém s dotykovým displejem o velikosti 7,0″, nebo audiosystém s navigací a dotykovým displejem o velikosti 8,0″, včetně online služeb Kia Connected Services s podporou od TomTom®. Tento systém podporuje úplnou integraci chytrých telefonů prostřednictvím systému Apple CarPlay™ (pro přístroje iPhone 5 nebo novější), resp. Android Auto™ (pro telefony se systémem Android 5.0 (Lollipop) nebo novějším).
Zákazníci mohou zvolit výkonný audiosystém JBL Premium s technologií Clari-Fi pro zvýšení kvality komprimovaného zvuku. Již v základní výbavě najdeme připojení pro chytré telefony přes Bluetooth, automatické světlomety a systém bezklíčového vstupu.
V případě vozů vybavených sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou může řidič ještě zvýšit požitek z jízdy pomocí systému Drive Mode Select. Volič Drive Mode Select přepínáním mezi režimy Normal a Sport upravuje účinek posilovače řízení a jemně mění charakter odezvy hnacího ústrojí. V režimu Normal se vůz snaží maximálně zužitkovat technologie pro úsporu paliva a nabízí uvolněnější reakce od řízení. V režimu Sport se naopak zostřuje odezva škrticí klapky a zlepšují parametry akcelerace – rozjezd z místa i pružné zrychlení – a upravuje se charakter řízení s tužší zpětnou vazbou a přesnějšími reakcemi na pokyny od řidiče. Převodovka čeká s přeřazováním při prudkém zrychlování, aby mohl řidič naplno využít maximální výkon pohonné jednotky.
Na přání dodávané vyhřívání čelního skla – s prakticky neviditelnými drátky ve skle– usnadňuje život s vozidlem za zimních měsíců (námraza, led, mlha). V nabídce prvků na přání najdeme i bezdrátové nabíjení chytrých telefonů, vyhřívaná přední a zadní sedadla. Ventilovaná přední sedadla budou v nabídce pro verzi ProCeed GT.
Kromě standardně montovaných šesti airbagů přispívají k ochraně cestujících propracované technologie na podporu řízení, zahrnující systémy aktivní bezpečnosti ke zmírnění rizika dopravní nehody. Standardní nabídka bezpečnostních technologií obsahuje automatické přepínání dálkových světlometů, systém rozpoznávání únavy řidiče a systém pro udržování vozidla v jízdním pruhu pro zamezení čelním kolizím.
ProCeed může být vybaven technologií sledování vozidla v jízdním pruhu, představující systém autonomního řízení 2. úrovně; sleduje vpředu jedoucí vozidla a rozpoznává vodorovné dopravní značení pro udržování vozidla v daném pruhu na rychlostní komunikaci. Uvedený systém ovládá zrychlování, brzdění a řízení s využitím radarových senzorů k udržování bezpečného odstupu od vozidla vpředu. Technologie sledování vozidla v jízdním pruhu funguje za rychlostí od 0 do 180 km/h.
Z dalších technologií na přání jmenujme inteligentní tempomat (Smart Cruise Control) s funkcí Stop & Go, systém pro sledování mrtvých úhlů, systém pro monitorování provozu za vozidlem, inteligentní parkovací asistent a rozpoznávání chodců pro zamezení čelním kolizím.
Každý nový ProCeed je standardně vybaven stabilizačním systémem VSM (Vehicle Stability Management). Ten zajišťuje stabilitu při brzdění a průjezdu zatáčkami díky automatické regulaci elektronického řízení stability vozu (ESC) při detekci ztráty přilnavosti.