Volkswagen vyvinul novou moderní přímo řazenou převodovku. „MQ281“ se vyznačuje mimořádnou účinností a v závislosti na kombinaci motoru a převodovky sníží emise CO2 až o pět gramů na kilometr. Poprvé bude převodovka MQ281 využita v novém modelu Passat a poté se rozšíří do téměř všech segmentů vozidel koncernu Volkswagen.
Přímo řazeným převodovkám je v současnosti věnována malá pozornost. Ale i drobná zdokonalení, vedoucí ke zvýšení účinnosti a snížení spotřeby paliva, mají enormní vliv na emise a ochranu životního prostředí. Přímo řazené převodovky mají navzdory své nenápadné funkci významný podíl na trhu převodovek, protože jsou na celém světě součástí výbavy mnoha nových automobilů.
Trend k vozidlům segmentu SUV s většími průměry kol klade na převodovky velké požadavky. „S MQ281 jsme vyvinuli velmi účinnou přímo řazenou převodovku, která tento úkol spolehlivě splňuje – a zanedlouho bude k dispozici v mnoha nejžádanějších modelech,“ vysvětluje Helmut Göbbels, vedoucí vývoje přímo řazených převodovek a pohonu všech kol ve společnosti Volkswagen. Převodovka MQ281 je koncipována pro motory s točivým momentem 200 až 340 Nm. Díky tomu zcela nebo částečně nahradí současné varianty převodovek Volkswagen s interními označeními MQ250 a MQ350.
Nová převodovka MQ281 vychází z „2,5hřídelového“ konceptu a vyznačuje se velkým rozsahem převodů až 7,89. Tím je na jedné straně zaručena dynamická akcelerace při rozjezdu – a to i u těžkých vozidel s velkými koly – a na druhé straně je na vyšší převodové stupně umožněn hospodárný provoz s nízkými otáčkami.
Vývoj převodovky se zaměřil především na zvýšení účinnosti. „Přitom jsme vsadili na metody virtuálního vývoje,“ říká Helmut Göbbels. „Díky tomu jsme zavedli zcela nový systém vedení oleje. Pomocí různých opatření jsme zajistili rovnoměrné a optimální mazání všech ozubených kol a ložisek. Současně jsme snížili objem oleje, jehož životnost je shodná s životností vozidla, na 1,5 litru.“ Speciální koncept ložisek, přizpůsobený požadavkům na novou převodovku, přispěl k dalšímu snížení tření. Ložiska s minimalizovaným třením jsou vybavena bezkontaktními těsněními.
Optimalizována byla také konstrukce skříně převodovky včetně materiálu, z něhož je vyrobena. Pomocí nástrojů virtuálního vývoje se podařilo vytvořit konstrukci skříně s optimální tuhostí. Nově uspořádaná skříň zabraňuje vzniku nežádoucího hluku, a přispívá tak ke zvýšení jízdního komfortu. Do interiéru se díky tomu přenáší méně slyšitelných a citelných vibrací.
Stejně jako mnoho dalších převodovek vyrábí Volkswagen převodovku MQ281 ve vlastní režii. Sériová výroba byla zahájena v závodech v Barceloně (Španělsko) a Córdobě (Argentina).