Nissan_Qashqai-ceska_premiera-Praha

Nissan v Česku v předpremiéře ukázal novou generaci modelu Qashqai

Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: Nissan - 5. 6. 2021


Český importér vozů Nissan představuje v české premiéře Nissan Qashqai třetí generace. Od doby, kdy společnost Nissan v roce 2007 tento segment založila, se v Evropě prodalo více než tři miliony těchto vozů.

Podobně jako u jeho předchůdců byl nový Qashqai vyvíjen v Evropě a pro Evropu, když jeho vývoj vedl tým Nissan Technical Center Europe se sídlem v Cranfieldu, Bedfordshire (Velká Británie), zatímco design měl na starosti Nissan Design Europe se sídlem v centru Londýna.

Základní atributy nového Nissanu Qashqai ale zůstávají stejné jako u první i druhé generace: elegantní design a efektivní hnací ústrojí v kombinaci s vysokou kvalitou, pokrokovými technologiemi a zážitkem z řízení jako u vozů vyššího segmentu. Díky nové alianční platformě CMF-C, ukázce pokročilého inženýrství, inovací a pokročilých technologií nový Qashqai opět zvyšuje laťku v segmentu crossoverů.

Nepřehlédnutelné křivky a elegantní design

Třetí generaci lze na první pohled jasně identifikovat jako Qashqai, ale jeho zjev je svalnatější, výraznější, s ostřejšími linkami a celkově modernější. Zvnějšku tak nový Qashqai zaujme i prodlouženým rozvorem a impozantními 20palcovými koly z lehké slitiny, která se u tohoto modelu představují vůbec poprvé. Rozvor vozu se zvětšil o 20 mm a celková délka narostla o 31 mm. Došlo také k nepatrnému zvýšení výšky (+ 35 mm) a rozšíření vozu o 29 mm pro pevnější postoj a výsledný dojem z celkového desgnu.

2021-nissan_qashqai-01

Vpředu zaujme zvětšená maska chladiče ve stylu Nissan V-Motion v chromovaném provedení se sekundární linkou v matném chromu. Doplněna je štíhlými, pokročilými Full LED matrix světlomety s charakteristickým podpisem LED denního svícení ve tvaru bumerangu.

Z boku působí nový Qashqai sportovněji a dynamičtěji, s jedinou „rychlou linkou“, která prochází vozem zepředu dozadu, což autu dodává atraktivní a dynamický vzhled.
Nový Qashqai je k dispozici v 11 barvách karoserie s pěti dvoubarevnými kombinacemi, zákazníci tak mají možnost volby z 16 variant.

Nová úroveň kvality interiéru

Kabina nového Nissanu Qashqai je prostorná, vzdušná a pohodlná, ale nastavuje také nový standard celého segmentu i díky prémiovému pocitu, osobitému designu, vylepšené praktičnosti a vyspělé konektivitě.

Celý interiér působí díky novému bílému ambientnímu osvětlení harmonickým a uklidňujícím dojmem. Velká pozornost byla věnována také ergonomické a estetické kvalitě tlačítek a spínačů s vysoce kvalitní hmatovou odezvou, která dává uživatelům pocit jistoty.

2021-nissan_qashqai-02

Elektrifikované pohony

Společnost Nissan vyhlásila cíl dosáhnout do roku 2024 v Evropě padesátiprocentního podílu prodeje elektrifikovaných verzí svých modelů. Nový Nissan Qashqai tento záměr samozřejmě podporuje. Přichází proto nejdříve s benzinovým motorem 1,3 DIG-T vybaveným technologií mild hybridního pohonu. O několik měsíců později, na jaře 2022, se však Qashqai představí i s pohonem e-POWER, inovativní a oceňovanou technologii společnosti Nissan, kterou čerpá z průkopnického elektrického modelu Nissan LEAF.

S variantami 2WD a 4WD, šestistupňovou manuální převodovkou nebo novou automatickou převodovkou Xtronic a pohonem e-POWER tak nový Qashqai osloví zejména ekologicky smýšlející zákazníky, aniž by je ale připravil o důkladnou porci radosti z jízdy.

Benzinový motor 1.3 DIG-T 138 k/156 k 12V MILD HYBRID

Mild hybridní systém nového modelu Qashqai je cenově dostupnější hybridní technologií, která poskytuje podporu točivého momentu, možnost delšího vypnutí motoru při volnoběhu, rychlé opětovné nastartování a režim plachtění až do zastavení (pouze Xtronic), se zlepšením úspory paliva i nižšími emisemi CO2 (-4 g/km).
Motor o objemu 1,3 litru také nabízí více výkonu a točivého momentu než klíčoví konkurenti, takže je tato varianta pohonu velmi přesvědčivou nabídkou. Mild hybridní systém ALiS přidává k celkové hmotnosti vozidla pouhých 22 kg.

2021-nissan_qashqai-03

Při zpomalování se energie získává rekuperací a ukládá se do lithium-iontové baterie. Tato energie se je poté využívána v režimu Start-Stop, v režimu plachtění do zastavení (pouze verze Xtronic) a jako podpora točivého momentu benzinového motoru při akceleraci. V režimu plachtění do zastavení, při rychlostech nižších než 18 km/h a při brzdění, se motor vypne a akumulovaná energie se použije k napájení elektrických zařízení vozidla. To umožňuje prodloužení doby zastavení motoru a snížení spotřeby paliva.

Mild hybridní systém je spojen s osvědčeným a renomovaným zážehovým motorem 1.3 DIG-T, který byl představen v modelu Qashqai v roce 2018. Tento motor byl pro nový Qashqai dále vylepšen o 50 nově navržených komponentů a splňuje emisní normu Euro6-d Full. Agregát například dostal nový obtokový ventil pro rychlejší reakci turbodmychadla nebo nové vstřikovací trysky pro ještě jemnější rozprášení paliva.

Benzinový motor 1.3 DIG-T je v nabídce se dvěma hodnotami výkonu – 138 k a 156 k, a to buď se šestistupňovou manuální převodovkou, nebo s novou převodovkou Xtronic (pouze verze 156 k). Maximálního výkonu motor dosahuje při 5500 ot./min, s maximálním točivým momentem 270 Nm již při praktických 1750 ot./min (s převodovkou Xtronic).

Převodovka Xtronic nové generace nabízí lepší spotřebu paliva a pocit zrychlení díky vylepšením včetně systému zdvojeného olejového čerpadla (elektrické + mechanické). Také manuální převodovka byla vylepšena pro rychlejší, přímější a sportovnější pocit z řazení.

2021-nissan_qashqai-04

Pohon předních kol je k dispozici u verzí s výkonem 138 i 156 koní, zatímco pohon všech kol bude k dispozici pouze u modelů s převodovkou Xtronic a výkonem 156 koní. Nový řídicí systém pohonu všech kol a volič jízdních režimů jsou intuitivnější a inteligentnější a přizpůsobují se vnějším podmínkám pomocí pěti jízdních režimů – Standard, ECO, Sport, Snow a Off-Road. V případě prokluzu kola se reakční doba systému pohonu všech kol snížila pětkrát na přibližně 0,2 sekundy.

E-POWER

Nový Qashqai přinese zanedlouho do Evopy i ČR premiéru inovativního a jedinečného systému pohonu e-POWER společnosti Nissan. Systém e-POWER, klíčový prvek ve strategii Nissan Intelligent Mobility, představuje unikátní přístup k elektrifikaci a přináší do každodenního používání automobilu ještě více radosti a potěšení z jízdy.

Systém e-POWER se skládá z vysoce výkonné baterie a integrovaného hnacího ústrojí složeného ze zážehového motoru o výkonu 157 koní (s jedním z nejlepších variabilních kompresních poměrů v segmentu), generátoru energie, měniče a elektromotoru o výkonu 187 k. Jedná se o jedinečné řešení, které umožňuje příjemné lineární zrychlení, charakteristické pro elektromobil, ale bez nutnosti externího nabíjení.

Pro splnění typických potřeb evropských spotřebitelů při jejich každodenním provozu doznal systém e-POWER pro nový Qashqai významného vylepšení. Oproti použití systému e-POWER v modelu Note – nejprodávanějším japonském automobilu za poslední roky – kde je využit benzinový motor 1,2l nabíjející bateriovou jednotku a konečný výkon systému je 108 koní, byl e-POWER pro evropský trh upgradován použitím 1,5litrového zážehového motoru s konečným výkonem systému 140 kW/187 koní.

2021-nissan_qashqai-05

Jedinečným prvkem systému e-POWER je skutečnost, že zážehový motor slouží výhradně jako generátor elektrické energie, zatímco kola jsou poháněna elektromotorem. To znamená, že motor může vždy běžet v optimálním režimu, což vede k vynikající účinnosti a nižším emisím CO2 i spotřebě ve srovnání s tradičním spalovacím motorem. Systém má při tom pro potenciálního zákazníka ještě jednu velkou výhodu: pracuje s poměrně malou baterií, která nezabírá příliš mnoho prostoru – a navíc nijak dramaticky nezvyšuje cenu vozu, který tak bude dostupnější než klasické elektromobily.

Díky čistě elektrickému pohonu nedochází k žádné prodlevě jako u spalovacího motoru nebo tradičního hybridu. Okamžitá reakce jako u elektromobilu přináší vzrušující pocit z vysokého točivého momentu a působivého zrychlení ve všech jízdních režimech, což usnadňuje předjíždění nebo najíždění na dálnici a zvyšuje pocit jistoty za volantem.

Podobně jako model LEAF i nový Qashqai e-POWER těží ze zcela nového zážitku z jízdy díky možnosti ovládat vůz jedním pedálem, a to prostřednictvím systému e-Pedal. Řidič se tak může rozjíždět, zrychlovat a zpomalovat pouze pomocí pedálu plynu. S tímto způsobem ovládání vozu řidič vystačí asi v 90% jízdních situací, to znamená, že pedál brzdy musí ve srovnání s běžným vozem použít jen v jednom z deseti případů. Kromě toho nabídne systém e-Power tři jízdní režimy: Standard, Sport a Eco. Všechny pak mají ještě tzv. mód B s intenzivnější rekuperací.

Velkou výhodou systému e-Power je pocit při jízdě: Qashqai vybavený tímto motorem totiž jede téměř stejně tiše jako klasický elektromobil a nabízí působivou akceleraci, která je k dispozici již od nulových otáček. Pro snadnější a plynulejší parkování může řidič navíc zvolit tzv. plíživý režim se zdrženlivější reakcí na sešlápnutí pedálu. Na dvanáctipalcovém TFT monitoru může posádka během jízdy rovněž sledovat toky energií.

Nový Qashqai je prvním novým modelem v Evropě, který využívá platformu CMF-C, jež představuje nejmodernější automobilovou a technologickou architekturu. V její konstrukci byly využity lehčí materiály a pokročilé lisovací a svařovací techniky umožňující zvýšení pevnosti, ale i snížení hmotnosti. Poprvé jsou také dveře zavazadlového prostoru modelu Qashqai vyrobeny z kompozitního materiálu, který šetří 2,6 kg.

Přední a zadní dveře, přední blatníky a kapota jsou naopak z hliníku, což v součtu přináší ve srovnání s aktuální generací Nissanu Qashqai úsporu hmotnosti 21 kg. Karoserie vozu je celkem o 63 kg lehčí a o 41% tužší než původní model, což má pozitivní dopady na jízdní vlastnosti, komfort i kultivovanost a přináší to i vyšší úroveň aktivní i pasivní bezpečnosti

S novou platformou CMF-C dostal nový Qashqai také jiné nastavení vzpěr MacPherson vpředu i vzadu. Zadní náprava je přitom u verzí s pohonem předních kol (až po velikost 19”) řešena systémem torzní příčky. Vyšší verze s koly o velikosti 20” a s pohonem všech kol budou pak vybaveny pokročilým víceprvkovým zavěšením typu Multilink. To dnes – také díky upevnění ke karoserii prostřednictvím silentbloků s odstupňovanou tuhostí – nabízí nejlepší kompromis mezi pohodlím a dynamickou reakcí.

Vylepšeno bylo rovněž nastavení posilovače řízení, který nabízí lepší odezvu, lepší pocit kolem střední části rozsahu řízení a snížené tření.

2021-nissan_qashqai-06

Konektivita pod kontrolou

Nový Nissan Qashqai nabízí pokročilý informační a zábavní systém s širokým portfoliem připojených služeb, včetně snadné integrace chytrých telefonů, WiFi hotspot ve voze až pro sedm připojených zařízení a NissanConnect Services, specializovanou aplikaci, která umožňuje interakci s vozidlem a jeho monitorování na dálku.

Větší 9palcová obrazovka systému NissanConnect s vyšším rozlišením je digitální bránou k navigaci, zábavě a nastavení vozidla a je kompatibilní jak s Android Auto, tak s Apple CarPlay.

Nová plně elektronická 12,3palcová TFT multi-informační obrazovka přístrojové desky s vysokým rozlišením nabízí výběr konfigurovatelných rozvržení pro zobrazení navigace, zábavy, informací o provozu nebo informací o vozidle, to vše ovládané novým dotykovým přepínačem na volantu. K digitálnímu pozadí TFT je přidána tradiční textura broušeného skla „Kiriko“ – přímý odkaz na japonskou DNA společnosti Nissan.

Inovativní nový 10,8palcový Head-Up displej (HUD) poskytuje největší úhlopříčku obrazu v segmentu. V zorném poli řidiče se přímo na čelní sklo promítají klíčové informace navigace, asistenčních systémů řidiče a informace o provozu.

2021-nissan_qashqai-07

Funkce Home-to-Car jsou kompatibilní se zařízeními Google Assistant a Amazon Alexa. Systém podporuje širokou škálu příkazů, a umožňuje majitelům například posílat vzdáleně cíle do navigace automobilu rozhovorem s jejich chytrým zařízením, čímž se minimalizuje čas potřebný k zadání cíle.

Aplikace pro smartphony NissanConnect Services přináší funkce dálkového ovládání některých funkcí, například klaksonu a světel, stejně jako dálkové zamykání a odemykání dveří. Aplikace také umožňuje nastavit praktické upozornění na překročení nastavené rychlosti, času užívání a vyhrazené zóny pohybu, jestliže vůz překročí nastavené parametry.

Pokud nepoužívají navigaci svého telefonu, mají řidiči přístup ke 3D mapám a informacím o provozu v reálném čase, včetně pokročilých navigačních funkcí, jako jsou bezdrátové aktualizace map, Google Street View a ceny pohonných hmot. Prostřednictvím aplikace je k dispozici také navigace Door-to-door, včetně funkce My Car Finder. Konektivitu dále zvyšují přední a zadní USB a možnost nabíjení ve standardech USB-A a USB-C. I když se nový Nissan Qashqai pro Evropu vyrábí v britském Sunderlandu, nezapře svou japonskou DNA. Tu připomínají třeba zvuky informačních signálů, například při nezapnutých bezpečnostních pásech nebo nedostatku paliva v nádrži. Tóny těchto upozornění byly totiž vyvinuty a doladěny ve spolupráci se společností Bandai Namco, předním japonským výrobcem videoher, tak aby zněly příjemně a harmonicky, ale přesto důrazně.

Pohodlné ovládání

Nový Qashqai nadále poskytuje řidičům dokonalou kontrolu nad situací díky lepší viditelnosti vpřed, do boku i vzad. Mezi vylepšení patří větší sklon čelního skla, tenčí design předního sloupku a boční zrcátka namontovaná na dveřích, namísto sloupku A, čímž se omezují zóny zakrytého výhledu.

2021-nissan_qashqai-08

Delší rozvor nového modelu Qashqai v kombinaci s efektivní celkovou konstrukcí generuje ještě větší vnitřní prostor. Místo pro kolena cestujících vzadu se zvětšil o 28 mm na 608 mm, Vpředu i vzadu se rovněž zvýšil prostor nad hlavou cestujících o 15 mm díky malému zvětšení vnějších rozměrů.

Prostorný a praktický

Díky elektricky ovládaným dveřím zavazadlového prostoru je přístup do něj snadný, i když má uživatel vozu plné ruce. Celková kapacita zavazadlového prostoru se oproti předchozí generaci modelu zvýšila o více než 30 litrů, částečně díky tomu, že byla o 20 mm snížena podlaha v důsledku vylepšené konstrukce zadního zavěšení.

Nový model převzal a ještě vylepšil oblíbené prvky svého předchůdce, jako například boční úložné prostory nad podběhy kol a systém flexibilní organizace zavazadlového prostoru.
Nová konstrukce dveří umožňuje snazší nastupování a vystupování z vozu. Tam, kde to prostor dovolí, vynikne výhoda nového zavěšení zadních dveří, které se teď otevírají do úhlu 90 stupňů, což umožňuje mimo jiné snazší manipulaci s dětskými sedačkami.

Vylepšený asistenční systém ProPILOT

Nový Qashqai bude vybaven novou generací asistenčního systému ProPILOT, který je vlastně vylepšenou verzí adaptivního tempomatu s mnoha dalšími asistenčnínmi funkcemi. ProPILOT s funkcí Navi-link byl navržen tak, aby snižoval únavu a stres při řízení a aby jeho používání bylo velmi intuitivní. (Systém bude k dispozici pouze pro verze s převodovkou Xtronic).

2021-nissan_qashqai-09

ProPILOT s funkcí Navi-link dokáže vůz například v popojíždějící koloně zastavit a zase rozjet, pokud se auta před ním rozjedou do tří sekund. Umí třeba ale i upravit rychlost vozu v zatáčce, nebo ji snížit, pokud řidič například hodlá sjíždět z dálnice. Data potřebná pro takový postup si ProPILOT automaticky bere z navigace ve voze.

Aktuální verze systému ProPILOT umí ale i víc: když vůz přejede do nižší rychlostní zóny na dálnici, je schopen přečíst dopravní značky a vzít do úvahy údaje o rychlostním limitu z navigačního systému a zpomalí Qashqai na příslušnou rychlost, což znamená, že řidič nemusí ručně nastavovat rychlost tempomatu.

Kromě toho nyní může ProPILOT s Navi-link komunikovat s radary hlídání mrtvého úhlu, aby pomohl zasáhnout do řízení a zabránit tak změně jízdního pruhu, pokud se v zóně slepého úhlu nachází další vozidlo.

Mezi další vylepšení patří varování tzv. „ochrany boků“ pro situace, které řidiče v městském provozu upozorní na riziko kontaktu s předmětem poblíž boku vozidla, typicky při odbočování na parkovací místo v supermarketu. A nový Qashqai umí také předcházet kolizím při couvání z parkovacího místa. ProPILOT ho totiž při couvání zastaví, pokud by hrozila srážka s jiným vozem nebo pohybujícím se objektem. Systém využívá i pokročilou radarovou technologii, která umožňuje rozpoznat, že vůz jedoucí vpředu náhle začne prudce brzdit, ProPILOT aktivuje brzdy a významně tak sníží nebezpečí kolize.

2021-nissan_qashqai-10

Významnou novinkou v sadě bezpečnostních technologií na palubě nového modelu Nissan Qashqai je centrální airbag mezi oběma předními sedadly, který v případě bočního nárazu zabrání v kontaktu mezi řidičem a spolujezdcem. Centrální airbag doplňuje airbagy řidiče a spolujezdce, stejně jako boční a hlavové airbagy, které jsou standardem nového modelu Qashqai.

Inteligentní LED světlomety

Pro nový Qashqai vyvinuli inženýři společnosti Nissan pokročilý systém světlometů, který přizpůsobuje tvar paprsku podmínkám a provozu na silnici. Paprsek je rozdělen do 12 jednotlivých paprsků, které se po detekci blížícího se vozidla selektivně deaktivují. Díky této inovaci může světlomet promítat světlejší paprsek dál a ve větší šířce, ale v upraveném tvaru tak, že protijedoucí účastníci silničního provozu nemohou být oslněni.

„Nový Nissan Qashqai je pro nás naprosto klíčovým modelem,“ říká Petra Růžičková, ředitelka importu Nissan pro Českou republiku. „Klíčovým nejen proto, že jde o třetí generaci kultovního modelu, který vlastně založil nový segment, nebo proto, že za rozumnou cenu přináší spoustu nových technologií, ale také mimořádný prostor, dotyk luxusu, kultivovanost a bezpečnost v atraktivním designovém balení. Kromě toho všeho je pro nás nový Qashqai také prvním novým modelem, který v ČR představujeme poté, co se tady změnil importér a začal pracovat nově postavený tým českého Nissanu. S novým Qashqaiem tak vlastně otvíráme novou budoucnost Nissanu v České republice,“ vysvětluje Petra Růžičková.

Nový Qashqai se u autorizovaných dealerů Nissanu objeví koncem srpna nebo začátkem září tohoto roku a jeho cena bude začínat částkou 539 000 Kč.

Technické údaje:

2021-nissan_qashqai-tech_spec


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru