tankovani-mercedes-benz-300e-w124-youngtimer

Neničíte si také nevědomky své auto? Těchto 7 věcí byste při jeho řízení dělat neměli

Autor: Radim Plachý - Foto: Pavel Srp - 10. 9. 2021


Napadlo vás někdy, že některé věci, které s autem děláme s vědomím, že jsou pro něj dobré, mu naopak mohou škodit? Podíváme se společně na sedm takových věcí. Možná budete překvapení, že je také děláte.

Přestože se vám některé věci mohou zdát být skvělým nápadem, jak ušetřit (peníze nebo samotné auto), mohou se nakonec naopak při řešení servisu prodražit. Co tedy rozhodně nedělat?

Hlídat spotřebu nemusí znamenat šetřit

Šetrní a uvědomělí řidiči jezdí opatrně, v optimálních otáčkách, aby zbytečně neutráceli a též se chovali šetrně k vozidlu i k životnímu prostředí. Ale to zejména pro benzinové motory nemusí být dobré. Jsou to totiž především benzinové motory, které potřebují čas od času pořádně prohnat v otáčkách. Při dlouhodobě nízkém zatížení se totiž do motoru dostávají spaliny, usazují se v něm a způsobují tzv. karbonizaci. Pokud motor alespoň občas držíme ve vysokých otáčkách a na plný plyn (ale pozor na to, aby to nebylo moc často, protože pak to může způsobit jiné problémy), vyšší teplota ve válci je schopna tyto usazeniny spálit a zlikvidovat. Se silně zakarbovaným motorem si však už neporadíme. Takže být šetrnými za každou cenu se rozhodně nevyplatí.

Karbon moderním motorům škodí a na svědomí jej má ještě jedna další skutečnost, a to pokud neměníme dostatečně často olej.

5 nejběžnějších chyb, kterými si můžete zničit automatickou převodovku

Měnit olej až po 30 000 km nestačí

Na karbonizaci motoru a jeho znehodnocování má vliv i oddalování výměny oleje. Ano, v automobilkách si u zákazníků rádi šplhnou prohlášením, že v jejich autech stačí olej měnit až po dvou letech nebo po 30 000 km. Ale věděli jste, že tento interval výměny oleje může být pro motor předlouhý?

Se stárnutím a opotřebováváním oleje roste tření namáhaných částí a motor pak už funguje pouze na neidentifikovatelnou kapalinu bez vlastností oleje. Nejvíce jsou na tento problém citlivé maloobjemové motory s výkony navýšenými přeplňováním. Účinnost oleje s postupem času a hlavně najetých kilometrech klesá, jeho účinnost klesá i s vysokými otáčkami motoru.

Nezanedbávejte ani výměnu ostatních provozních náplní

Přečetli jste si, že provozní náplně jsou ve vašem automobilu doživotní? To možná ano, ale v automobilce zapomněli připsat, že jejich představa o životnosti vašeho automobilu rozhodně není třeba 300 000 km, ale zpravidla někde kolem 180 000 km. Vždyť to už by vám zas rádi prodali svůj nový model.

Měnit provozní náplně, hlídat těsnost systému, a to, že nám kapaliny neunikají, je naprosto nezbytné pro udržení provozuschopnosti našeho vozidla a vyhnutí se fatálním poruchám, které se po finanční stránce již téměř nevyplatí opravovat. Typickým příkladem je třeba olej v automatické převodovce. Vyměnit byste jej měli asi každých 60 000 km.

Teče vám něco z auta? Poradíme, jak zjistit, co by to mohlo být

Nezapomínejte ani na výměny dalších provozních kapalin. Především brzdové kapaliny. U toho kontrolujte i veškeré trubky. Běžně praskají a nebrzdicí automobil je noční můra minimálně pro každou partnerku či manželku, kterou v automobilu vezete. Kontrolovat a měnit je zapotřebí taktéž chladicí kapalinu i náplň klimatizace. Vyrazit na letní dovolenou a zjistit, že auto hned za hranicemi přestalo chladit, přitom venkovní teplota atakuje čtyřicítku, to bude horrorová jízda.

Aditivované palivo nemusí jen ždímat o další peníze

Zdravý motor je zdravým srdcem našeho automobilu. Čerpací stanice tvrdí, že se nekvalitního paliva – benzinu ani nafty – již bát nemusíme. A přesto jde palivo vylepšit aditivy – ať už dodatečnými anebo prémiovými palivy přímo na čerpacích stanicích. Mohou eliminovat například nevýhody povinných řepkových přísad a mohou být dalším nástrojem k zamezení hromadění karbonových usazenin v motorech. Aditivovaný benzín s čistícími složkami palivo vylepšuje a prodlužuje životnost motoru.

Na náhradních dílech se ušetřit nedá

Ani šetřit na náhradních dílech se nevyplatí. Nemusíte kupovat za každou cenu originály od automobilky ve značkové krabici, ale pozor i na podezřele levné díly. Hlídejte si i to, co vám dají za náhradní díl v servisu. Drahý servisní zásah ještě zdaleka nemusí znamenat, že jste dostali skutečně kvalitní a originální náhradní díl. Pozor na zcela zásadní zásahy do součástek, které dovedou negativně změnit jízdní vlastnosti vozu. Mimořádná opatrnost je nutná taktéž při výměně brzd a tlumičů.

Třese se vám volant nebo auto tahá do strany. Poradíme, čím by to mohlo být

Nepřehánějte to s „hygienou“ a kontrolujte i podvozek

Láska k našemu autu nás často vede k tomu, že o něj přehnaně pečujeme. Koni byste dali kostku cukru, vy své auto za odměnu vezměte hezky vykartáčovat do myčky. Někdy do automatické, jindy do ruční. Laku nedělá dobře žádná, o lak je potřeba pečovat detailně, rozhodně ne „automaticky“.

Hlídat je potřeba také všechny důležité odtokové otvory, aby se přebytečná voda nedržela v autě, ale odtekla opět ven. Tyto dutiny je nutné pravidelně kontrolovat a hlídat jejich funkčnost. Jednou za čas bychom měli dopřát taktéž ochranný nástřik podvozku.

A věřte, že vy i vaše auto zapláčete i nad nekvalitní kapalinou v ostřikovači

Smrtící koktejl pro auto byste možná až doposud v ostřikovači nehledali, a vidíte, často tam je. Cena směsi do ostřikovače nás často šokuje cenou. Ale vždy je tady možnost sáhnout po levnější alternativě.

Ovšem to nemusí být dobrá volba. Může to totiž být varianta s metanolem. A ta je jedovatá nejen pro nás (i když pít ji určitě nebudeme), ale neprospívá ani autu. Může narušit lak, ničí pryžová těsnění na oknech, degraduje stěrače i veškeré plasty a poškozuje dokonce i plasty na světlometech, které zmatňuje, způsobuje jejich popraskání a snižuje jejich svítivost.

Ještě horší jsou pak leptající kapaliny do ostřikovačů s acetonem. Takže i tak zdánlivě banální věc, jako je kapalina do ostřikovačů, se nám umí prodražit a vymstít, pokud se na ní snažíme ušetřit.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru