seat klimatizace

Jsme uprostřed léta, které se dá označit jako poměrně mírné. Jsou dny, kdy hodně prší a je chladněji. Těch opravdu horkých dnů, kdy teploty přesahují 30 stupňů, naštěstí není zase tolik, ale přesto se klimatizace v autě rozhodně hodí. V těch deštivých a vlhkých dnech pomůže s vysušením vzduchu v autě, jakmile se ukáže sluníčko, pomůže zamezit tomu, aby se z auta stal rozpálený skleník. Užívat bychom ji ale měli s rozvahou, abychom z ní neměli třeba migrény nebo nebyli nachlazení.

Pomůže za horka i za mokra

Klimatizace někdy svádí k tomu, abychom si během horkého dne auto vychladili co možná nejvíce a nejrychleji. Samotný systém to umí, ale nikdy byste k takovému šokovému vychlazení interiéru auta neměli přistupovat. Ideálně auto v horkém dnu nejprve vyvětrejte, poté nastartujte a pusťte klimatizaci. Na chvíli ji můžete nastavit na výrazněji nižší teplotu, ale jakmile chcete odjet, pamatujte, že klimatizace by měla chladit o asi 5 stupňů méně než je venku. Maximální rozdíl by měl být 10 stupňů.

Pamatujte, že pokud bude rozdíl vnitřní a venkovní teploty vyšší, zaděláváte si na rýmu, často i angínu, protože tak velké teplotní změny lidské tělo nemusí zvládnout.  

Přečtěte si také:  Jak ochladit auto i bez klimatizace. Důležitá je prevence, ale pomůže i obyčejný rozprašovač

Druhým lákadlem je pustit si chladný vzduch z ventilace přímo na tělo. Rozhodně to ale není dobrý nápad! Je důležité ochlazovat vzduch, ne tělo. Výsledkem takového přímého proudění studeného vzduchu třeba do obličeje, může být i zánět spojivek, což v létě není nic moc příjemného.

Jak ochladit auto i bez klimatizace. Důležitá je prevence, ale pomůže i obyčejný rozprašovač

Ve chvíli, kdy se blížíte do cíle cesty, doporučujeme pootevřít okna auta, aby se chladnější vzduch v interiéru promíchal s tím teplejším venku. Tělo se tak lépe připraví na venkovní teplotu a i vystupování bude příjemnější. Odborníci také doporučují klimatizaci asi 10 minut před cílem cesty zcela vypnout, protože se tak stihne vyprázdnit výparník, čímž se zamezí tvorbě plísní.

Chladnější a deštivější počasí může svádět k tomu klimatizaci vůbec nepoužívat, ale byla by to chyba. Klimatizace vysušuje vzduch, takže jakmile je venku vlhko, zamezí mlžení oken v autě.

A co spotřeba paliva?

Řada řidičů se klimatizaci vyhýbá, protože se bojí, že jim výrazně stoupne spotřeba. Je to ale zbytečné. Velký nárůst spotřeby byl realitou před mnoha lety, kdy byly klimatizace energeticky velmi náročné. Dnes už tomu tak není, ačkoliv faktem je, že spotřeba s používáním klimatizace opravdu vzroste. Ale jen naprosto nepatrně, běžný řidič to ani nepozná. 

Přečtěte si také:  Víte, jak se vyvíjelo chlazení v autě? Od kostek ledu až k automatické klimatizaci

Specialisté z BESIPu to popisují takto: „Na výši spotřeby paliva má vliv celá řada faktorů. Jedná se například o výkon klimatizace, účinnost kompresoru, velikost chlazeného prostoru, účinnost motoru (zda se jedná o vznětový nebo zážehový), vnější a vnitřní teplotu, zvolenou teplotu interiéru, izolaci interiéru, vlhkost vzduchu atd. Díky všem těmto faktorům není možné přesně stanovit nějaký paušální údaj o zvýšené spotřebě. Obecně se udává, že u vozidla s klimatizačním zařízením se celková roční spotřeba paliva zvýší o 3 – 5 procent. Zvýšení spotřeby paliva je však vykoupeno zvýšením jízdní pohody pro posádku a díky tomu také zvýšením bezpečnosti při jízdě.“

Přidat komentář