Není povinné a nemusí se vyplatit každému. Nad havarijním pojištěním ale minimálně přemýšlejte

Autor: Anina Russová - Zdroj: Direct pojišťovna, srovnejto.cz, Generali Česká pojišťovna - Foto: Policie ČR - 5. 9. 2023


Zatímco povinné ručení všichni motoristé platit musí, havarijní je dobrovolné. Nutně se nemusí vyplatit úplně každému, už ale i u některých ojetin byste nad ním minimálně měli popřemýšlet.

K čemu je havarijní pojistka?

Zatímco povinné ručení kraje škody, které způsobíte ostatním, havarijní pojistka kraje škody, které způsobíte sobě, respektive svému vozu. V rámci havarijní pojistky můžete mít připojištěn vandalismus nebo třeba srážku se zvěří. Stejně tak bývá zpravidla možné tyto situace pojistit zvlášť.

Havarijní pojištění je také nutné správně nastavit. Počítejte s tím, že u havarijního pojištění je vždy spoluúčast. Třeba u Generali České pojišťovny funguje takto: „Volitelná spoluúčast je buď v procentech od 1 % (min. 1 000 Kč) do 30 % (min. 30 000 Kč), nebo fixní bez procent od 1 000 Kč do 30 000 Kč.“ A zjednodušeně zpravidla platí, že čím vyšší spoluúčast, tím levnější pojistka.

U pojišťovny Direct pak havarijní pojistky nastavují buď na hodnotu auta nebo na konkrétní limit. „Pojištění na hodnotu auta znamená, že vám pojišťovna vyplatí maximálně částku, která odpovídá jeho aktuální hodnotě v době nehody. Pojištění na limit znamená, že si určíte nižší částku, než je hodnota auta, kterou vám pojišťovna v případě škody maximálně vyplatí,“ popisuje Direct. Zároveň ale upozorňuje, že je možné si sjednat také takzvané připojištění GAP. Díky němu pak dostanete tu částku, která odpovídá hodnotě auta v době pořízení.

Na silnici bez povinného ručení? V krajním případě hrozí i vězení

Komu se havarijko vyplatí?

V prvé řadě každému, kdo má zbrusu nové auto. I malý městský ťukanec třeba do sloupu veřejného osvětlení totiž u nových aut, vzhledem k množství elektroniky a chytrých systémů, může vyjít na malé jmění. Jak ale upozorňují specialisté ze srovnávače srovnejto.cz, havarijní pojistka se vyplatí i u ojetin. Už jen kvůli neustálému zdražování náhradních dílů a prací servisů.

„Například u Kooperativy vzrostla průměrná škoda u auta meziročně o 5 000 Kč. Zatímco loni v lednu činila 47 500 Kč, na začátku letošního roku to bylo již 52 500 Kč. Tento trend potvrzují i další údaje. Průměrná výše škody na majetku se podle ČAP za posledních 12 let více než zdvojnásobila. Současný meziroční nárůst průměrné škody přitom už překonává 10 %. Právě rostoucí ceny servisu aktuálně zvyšují význam havarijního pojištění. Neočekávané výdaje za opravu auta totiž mohou vaši peněženku pořádně provětrat,“ popsal srovnávač.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


A komu se havarijní pojistka nevyplatí? Řada motoristů si myslí, že u starých aut. Jenomže nejde o věk auta, ale o jeho hodnotu. „Havarijní pojištění postrádá význam ve chvíli, kdy se vaše náklady spojené s pojistným a případnou spoluúčastí pohybují v podobných relacích jako aktuální hodnota auta. Tato hranice je pochopitelně u každého vozu odlišná, a i reakce na její přibližování bude do značné míry individuální,“ vysvětluje srovnejto.cz.

Stáří ale hraje roli pro pojišťovny. Řada z nich má věkový strop, nad který havarijní pojistku buď nesjedná, nebo musí projít schvalovacím procesem. Někde takový strop je na 15 letech, jinde už i na 12 letech. Je proto dobré se u vybrané pojišťovny předem raději informovat.

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru