Prodej elektromobilů velmi ovlivňuje spousta věcí, v největší míře jsou to buď daně za spalovací auta anebo naopak dotace na pořízení elektrického auta. Jakmile takové dotace nejsou, elektromobily se příliš neprodávají, protože jsou stále o dost dražší než podobná auta se spalovacími motory. Že jsou dotace hlavním důvodem pro pořízení elektromobilu, dokazuje i Německo. To teď totiž dotace „Umweltbonus“ snížilo a prodej elektromobilů a plug-in hybridů klesl o čtyři pětiny.
V německých médiích se objevují články o tom, že německý automobilový trh s elektromobily se po omezení dotací na jejich nákup výrazně propadl. Tamní sdružení automobilového průmyslu (VDA) také upozorňuje, že pokles poptávky bude v Německu trvat celý letošní rok, navzdory tomu, že v prosince se v Německu prodalo úctyhodných 104 325 elektromobilů a 69 801 plug-in hybridů. Odborníci tvrdí, že šlo o to, že zákazníci chtěli ještě využít dotace, které stát nabízel, protože ty jsou od nového roku výrazně omezené.
Původně Němci dostávali na nákup elektromobilů v rámci dotace „Umweltbonus“ až 6000 eur při ceně auta do 40 tisíc eur, nebo 5000 eur, pokud auto stálo od 40 do 65 tisíc eur. U plug-in hybridů to bylo 4500 eur v případě, kdy ujedou více než 60 čistě elektrických kilometrů, nebo 3750 eur u aut vypouštějících maximálně 60 g CO2 na kilometr. Plug-in hybridy od 1. ledna 2023 přišly o dotace zcela a u elektromobilů jsou o poznání nižší. U elektromobilů je to 4500 eur u auta v ceně do 40 tisíc eur, respektive 3000 eur u aut mezi 40 a 65 tisíci eur. Další změna přijde od září, kdy budou moci o dotaci už žádat jen soukromě osoby.
A co se s omezením dotací stalo? Prodeje spadly skoro až na dno. Stalo se tedy vlastně to, co jsme mohli očekávat. Registrace nových plug-in hybridů klesly v lednu 2023 o 87,1 % (ve srovnání s prosincem) na necelých 9000 kusů. Registrace elektromobilů klesly o něco málo méně, ale i tak je pokles 82,7 % velmi zásadní. Registrováno bylo jen necelých 18 100 elektromobilů. Meziročně jde o pokles o 13,2 % u elektromobilů, respektive 53,2 % u plug-in hybridů.
Němci ale i tak čekají, že celý rok 2023 nedopadne tak špatně jako leden. Předpovídají, že trh s plug-in hybridy spadne o třetinu, ale elektromobilů se nakonec prodá meziročně o 8 % víc.