Rok 2035 bude konečnou pro auta, která vypouštějí jakékoliv emise CO2, fakticky tedy jde o zákaz aut se spalovacími motory. Některé země jako například Itálie nebo Německo se s tím ovšem nechtějí jen tak smířit.
Největší evropská ekonomika Evropy chce, aby byl zákaz ještě upraven. Německo totiž požaduje, aby přibylo výjimek, například pro auta na vodík nebo pro syntetická paliva (e-paliva), která se vyrábějí pomocí tzv. „zelené elektřiny“.
„Komise by měla předložit návrh, jak bude možné používat e-paliva anebo spalovací motory, které budou klimaticky neutrálními palivy poháněny,“ řekl začátkem týdne německý státní tajemník pro dopravu Michael Theurer. V rámci setkání ministrů ve Stockholmu, na kterém se například i proti Euro 7 vyjádřil český ministr Kupka, říkal, že Německo s bateriovými elektromobily jako budoucností souhlasí, ale chtělo by to, aby to nebyla jediná budoucnost, je podle něj potřeba podporovat i jiné technologie: „Potřebujeme vodík a také e-paliva, zejména v nákladních autech a v kamionové dopravě,“ řekl Theurer.
Co může znamenat konec spalovacích motorů v EU pro automobilový průmysl
Syntetická paliva sice nejsou bezemisní, při jejich spalování vznikají emise CO2, ale při jejich výrobě se také využívají emise CO2 z atmosféry, což znamená, že jsou klimaticky neutrální. Díky tomu by mohlo být i nadále možné, abychom provozovali spalovací auta, ačkoliv třeba s ještě „čistějšími“ motory. Komisařka EU pro dopravu Adina Valeanová k tomu řekla, že někteří další z odvětví dopravy se s Německem shodují: „Myslím si, že diskuze ještě není uzavřená, i když už je odhlasováno.“