Německý autoklub opět zveřejnil výsledky spolehlivosti aut, které sestavuje z provedených kontrol na STK. Trochu děsivé je, že přestože data pocházejí z Německa, výsledkem je, že každé páté auto neprojde technickou kontrolou kvůli závažným nebo nebezpečným závadám. TÜV-Report pro rok 2025 tak ukazuje, která auta si obvykle vedou dobře a která naopak hůře.
Data jsou vcelku relevantní, zpracována byla totiž data z přibližně 10,2 milionu provedených technických prohlídek osobních automobilů za období od července 2023 do června 2024. V této statistice bylo hodnoceno celkem 228 modelů vozidel, které byly rozděleny do šesti věkových kategorií.
TÜV-Report 2025: Každé páté auto neprojde
Celkové výsledky TÜV-Reportu 2025 ukazují, že 20,6 % vozidel neprošlo kontrolou kvůli „závažným“ (B) nebo „nebezpečným“ (C) závadám. Oproti předchozímu období to znamená nárůst o 0,1 procentního bodu.
Na 11,5 % drobně vzrostl (o 0,3 procentního bodu více než v předchozím roce) také podíl vozidel s drobnými závadami (A).
Elektromobily: Smíšená bilance
S rostoucím počtem elektromobilů na silnicích už začíná být i dostatek dat. Ve statistikách spolehlivosti se lze dívat na deset modelů. Výsledky jsou od velmi dobrých až po velmi špatné. Celkově nejsou elektromobily podle TÜV ani více, ale ani méně spolehlivější než auta se spalovacími motory. A dává to smysl, protože pořád jde jen o auto jako soubor náhradních dílů, kde jsou nápravy, elektronika, ale třeba i panely karoserie „stejné“. Emise se na STK neměří, na to jsou stanice měření emisí, které se do tohoto přehledu nepočítají.
Nejlépe si mezi elektromobily vedl již nevyráběný Volkswagen e-Golf s mírou závad 3,4 %, čímž se umístil na 9. místě ze 111 hodnocených vozidel (tedy z úplně všech i spalovacích) ve stáří 2-3 roky. Nejhůře naopak dopadla Tesla Model 3 s mírou závad 14,2 %. „Špatný výsledek Modelu 3 nelze omluvit ani vysokým nájezdem. Kromě problémů s brzdami a nápravami má Tesla také časté závady osvětlení. To ukazuje na nedostatky v servisu a údržbě,“ uvedl Joachim Bühler, ředitel TÜV-Verbands.
Model | Míra závažných závad |
---|---|
Volkswagen e-Golf | 3,4 % |
Hyundai Kona Elektro | 4,0 % |
Mini Cooper SE | 4,4 % |
Volkswagen ID.3 | 5,0 % |
Volkswagen ID.4 / ID.5 | 5,9 % |
Peugeot e208 | 6,4 % |
Volkswagen e-Up | 7,5 % |
Opel e-Corsa | 8,3 % |
Renault Zoe | 8,9 % |
Tesla Model 3 | 14,2 % |
U elektromobilů se často objevují problémy s brzdovým systémem. Důvodem je rekuperace, která šetří brzdové obložení, protože může výrazně zpomalovat i bez použití brzd, které tak mohou zatuhnout nebo dokonce zareznout. Další slabinou elektromobilů jsou nápravy, které trpí kvůli značně vyšší hmotnosti. Tu přidává zejména baterie.
Nejlepší auta v TÜV-Reportu 2025
A jak to dopadlo celkově? Celkovým vítězem letošních statistik je Honda Jazz. Pouze 2,4 % aut ve věku 2-3 roky mělo závažné závady, což je nejlepší výsledek ze všech testovaných aut.
Stáří | Model | Míra závažných závad |
---|---|---|
2 – 3 roky | Honda Jazz Volkswagen Golf Sportsvan Audi Q2 | 2,4 % 2,5 % 2,6 % |
4 – 5 let | Porsche 911 Carrera Volkswagen Golf Sportsvan Volkswagen T-Roc | 3,1 % 3,6 % 4,0 % |
6 – 7 let | Porsche 911 Carrera Volkswagen T-Roc Mazda CX-3 | 3,1 % 6,0 % 6,6 % |
8 – 9 let | Porsche 911 Carrera Volkswagen Golf Sportsvan Mazda2 | 4,0 % 10,0 % 10,6 % |
10 – 11 let | Porsche 911 Carrera Mercedes-Benz třídy A Mercedes-Benz třídy B | 5,6 % 14,7 % 14,8 % |
12 – 13 let | Porsche 911 Carrera Mitsubishi ASX Volkswagen Golf Plus | 7,9 % 19,6 % 20,6 % |