Všimli jste si, jak se stále víc začíná mluvit o tom, že to s tím pevně daným nástupem elektromobility nebude tak jasné. Zatímco ještě tak před dvěma lety bylo naprosto bez debat jasné, že si v Evropě od roku 2035 nekoupíme žádné nově vyrobené auto se spalovacím motorem. Jenomže dnes se ze stále více stran ozývá, že to tak akutní asi nebude.
Abychom ale byli přesní, i po roce 2035 si budete moci koupit auto se spalovacím motorem. Jen půjde o skladové zásoby nebo ojetinu. Nová auta se spalovacím motorem by už brány továren automobilek opouštět neměla. Jenomže už nějakou dobu automobilky postupně přiznávají, že prodejní plány týkající se elektromobilů byly minimálně trochu liché. A tak se řada z nich začala znovu, byť jen trochu, soustředit na výrobu a vlastně i vývoj spalovacích motorů. Třeba Mercedes-Benz bude dokonce vlajkovou loď, tedy třídu S, nabízet jak v elektrické verzi, tak i v té spalovací. A zároveň pracuje na tom, aby jejich spalovací motory bylo tak čisté, jak to jen půjde.
A nově se zákazem spalovacích motorů hodlá zabývat i největší a nejsilnější evropská politická strana EPP (Evropská lidová strana). Ta by ráda celý plán týkající se roku 2035 minimálně znovu otevřela a prověřila, zda je to opravdu tak dobrý nápad, jak se zdálo. Skupina zákonodárců dokonce podle agentury Reuters už oznámila, že chce celý zákon se zákazem spalovacích motorů změkčit a chce se pokusit nechat spalovací motory v nabídce i po 2035. nečekejte ale, že bude vše tak, jak je dnes. EPP zároveň požaduje, aby auta jezdila na syntetická či jinak alternativní paliva.
Plán revize zákona je svým způsobem logický. Německo na EU ohledně jeho zmírnění vyvíjí velký tlak, z některých automobilek zní, že budou spalovací auta prodávat i přes zákaz. Byť to znamená pokuty. BMW a Porsche se podílí na vývoji syntetických paliv a dlouhodobě tvrdí, že by to bylo ideální řešení jak pro ekologii, tak pro politiky a zákazníky.
Jenže každá mince má dvě strany. Pokud by zákaz povolil a spalovací motory provozované na syntetických palivech by zůstala v prodeji, byla by drahá. Stejně, jako tankování. Je pak otázkou, jak by se s cenou tato moderní auta pohybovala ve srovnání s elektromobily a elektřinou. Ta už je dnes poměrně drahá a o ceně elektromobilů asi netřeba diskutovat. Byť už ale řada automobilek plánuje elektrická auta s přijatelnější cenou, ideálně kolem půl milionu korun. Taková auta už dnes chystá Hyundai nebo Alpine. A dokonce už nabízí třeba Dacia. A dá se očekávat, že elektromobily v příštích 10 letech ještě zlevní. Otázkou ale je, jak to bude s elektřinou, které už dnes v řadě zemí není dostatek.