Nejprodávanějšími značkami aut za rok 2016 jsou Škoda, Hyundai a Volkswagen

Autor: Tisková zpráva - 5. 1. 2017


V uplynulém roce 2016 bylo prodáno 219 235 osobních a 17 701 užitkových vozů. Nejprodávanějšími značkami osobních aut jsou Škoda, Hyundai a  Volkswagen. Mezi osobními vozy byl největší zájem o modely Škoda Octavia, Fabia, Rapid, Superb a Hyundai i30. Domácnosti projevovaly největší zájem o vozy Škoda a Hyundai.

Statistiky, které zveřejňuje společnost Médea Research, odrážejí reálné prodeje na českém trhu, protože v nich nejsou započítány zmanipulované prodeje. Statistiky reálných prodejů jsou totiž očištěny o zmanipulované účelové registrace, tedy vozy, které automobilka zaregistruje takzvaně na sebe, ale do tří měsíců registraci zruší a vůz prodá v jiné zemi. Tyto vozy nejsou provozovány na tuzemských komunikacích a neměly by se proto uvádět v prodejních statistikách. Ve zveřejňovaných reálných prodejích není započtena ani tzv. neprůhledná kategorie, a to z toho důvodu, že v této kategorii nelze jednoznačně identifikovat koncového zákazníka.

Statistiky popisující reálnou situaci na trhu

Podle reálných čísel prodala v roce 2016 v tuzemsku nejvíce osobních vozů automobilka Škoda (78  765), následována značkou Hyundai (20 496) a Volkswagen (16 982). Za nimi následují Dacia (11 252), Renault (9 684), KIA (8 334), Opel (7 947), Peugeot (7 495), Mercedes-Benz (7 361) a Ford (6 570). Nejprodávanějším modelem mezi osobními auty je stále Škoda Octavia s 27 737 prodanými vozy, modely značky Škoda obsadily i další příčky – Fabia (20 296), Rapid (11 159) a Superb (10 870), pátá je Hyundai i30 (se 7 760 prodanými automobily).

Meziročně výrazně posílily segmenty střední třídy (MPV-D o 40 %, segment D střední třídy pak o 39 %), daří se i sportovním (+54 %) a luxusním vozům (+37 %). Nejprodávanějším segmentem je stále nižší střední třída C (aktuálně 27 % všech prodejů), ve kterém se nejvíce prodávají Škoda Octavia, Hyundai i30 a Volkswagen Golf.

Mezi užitkovými vozy byla vloni nejúspěšnější značka Fiat s 2 743 prodanými vozy, následuje Peugeot (2 553), Ford (2 244), Renault (2 089), Citröen (1 755) a Volkswagen (1 722).

Domácnosti nejčastěji kupují vozy Škoda a Hyundai

Celkem bylo během roku 2016 registrováno 64 780 automobilů fyzickými osobami, z toho 99 % registrací (64 368 vozů) tvoří osobní auta. Domácnosti si nejvíce kupují osobní vozy Škoda (13 738 registrovaných vozů) a Hyundai (9 720 vozů). S odstupem následuje Dacia (5 738 vozů), KIA  (3 615 vozů), Opel (3 294 vozů), Volkswagen (3 261 vozů) a Peugeot (3 221 vozů). Mezi deseti nejsilnějšími značkami má nejvyšší podíl registrací v domácnostech z celkových registrací Hyundai (46 %).

Ford, Volkswagen, Seat a Škoda nejvíce využívají zmanipulovaných prodejů formou účelových registrací

Médea Research vedle statistik reálných prodejů uvádí i statistiku účelových registrací a registrace v neprůhledné kategorii, což jsou oblasti, v kterých automobilky manipulují s registracemi.
V uplynulém roce 2016 bylo účelově zaregistrováno 23 164 vozů (9 % z celkových registrací), jedná se ve valné většině o osobní vozy (22 410). Nejčastěji byly účelově registrovány osobní modely automobilky Ford (5 422), následuje Volkswagen (5 100, který má zároveň nejvyšší meziroční nárůst účelových registrací – o 541 vozů), SEAT (3 061 vozů), Škoda (1 792), Fiat (1 556) a Audi (853). Nejvyšší podíl účelových registrací na celkových registracích (a tedy nejvíce zkreslené registrace tímto způsobem) mají Lancia (94 %), Lada (52 %), Fiat (45 %) a SEAT (41 %).

Zmanipulované prodeje formou registrací na neidentifikovatelné zákazníky nejvíce vykazují Volkswagen, Ford, SEAT a Škoda

Dalším způsobem zkreslování prodejů je využívání registrací v tzv. neprůhledné kategorii, kde značky sice auta registrují, ta si však nekupují koncoví zákazníci. Právě v této kategorii bylo během roku 2016 registrováno 18 107 osobních automobilů.

Největší počet registrací mimo fyzické osoby a firmy měla mezi osobními automobily značka Volkswagen s celkovým počtem 4 617 vozů, následuje Ford (3 285 vozů) a SEAT s 2 894 vozy (neidentifikovatelné registrace SEATu tvoří letos 42 % všech registrací této značky). Mezi další značky, které neprůhlednou kategorií využívají, patří s 1 664 vozy Škoda, Fiat s 1 338 vozy a Nissan s 628 vozy.

Štítky: , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru