V elektromobilech značky Tesla je pravděpodobnost smrtelné nehody mnohem vyšší než jaký je průměr u všech značek. To a ještě mnohem víc říká nová studie bezpečnosti aut z USA.
Bezpečnost automobilů se za poslední roky a desetiletí výrazně změnila k lepšímu. Studie amerického iSeeCars však konstatuje, že podle tamního Pojišťovacího institutu pro bezpečnost silničního provozu (IIHS) bylo za posledních pět let na amerických silnicích zaznamenáno více nehod a úmrtí než za předchozích 12 let.
Studie analyzovala statistiky nehod od Národního úřadu pro bezpečnost silničního provozu USA (NTSB) z let 2018 až 2022. Zaměřila se na nehody, při nichž došlo k úmrtí alespoň jedné osoby. Organizace vytvořila průměrnou hodnotu nehodovosti pro všechny vozy a značky. Smrtelná nehoda nastane podle výsledků studie každých 571 milionů najetých kilometrů (2,8 smrtelných nehod na miliardu mil). Nejvyšší míru smrtelných nehod vykazuje model Hyundai Venue, zatímco mezi značkami jasně vede Tesla.
Hyundai Venue jako nejsmrtelnější auto
„Nové vozy jsou bezpečnější než kdykoliv předtím,“ uvedl Karl Brauer, hlavní analytik iSeeCars. „Díky pokročilým konstrukcím podvozku, asistenčním systémům pro řidiče a množství airbagů poskytují dnešní vozy výbornou ochranu pasažérům. Avšak nepozorné řízení a vyšší rychlosti vedou v posledních letech ke zvýšení počtu nehod a úmrtí.“
Google přišel s patentem na systém převzetí řízení od mizerných a nebezpečných řidičů
Mezi třemi nejsmrtelnějšími modely na amerických silnicích jsou Hyundai Venue, Chevrolet Corvette a Mitsubishi Mirage. Mezi první desítkou se dále objevují Porsche 911, Honda CR-V Hybrid, Tesla Model Y, Mitsubishi Mirage G4, Buick Encore, Kia Forte a Buick Envision. Žebříček zahrnuje převážně menší automobily, výkonné sporťáky, ale i SUV, která mají vyšší riziko převrácení.
Ostražitost za volantem je klíčová
„Většina z těchto vozidel získala vynikající hodnocení bezpečnosti při nárazových testech, takže problém není v jejich designu,“ vysvětlil Brauer. „Modely na tomto seznamu pravděpodobně odrážejí spíše chování řidičů a jízdní podmínky.“
Malé automobily vykazují nejvyšší míru smrtelných nehod, zatímco středně velká a velká vozidla jsou pod průměrem. I přes moderní technologie mají malé vozy při srážce s většími automobily nevýhodu kvůli nižší hmotnosti a rozměrům.
Tesla má nejvyšší míru smrtelných nehod mezi značkami, následovaná značkami Kia, Buick, Dodge a Hyundai. Tento fakt však pravděpodobně odráží chování řidičů spíše než konstrukci samotných vozidel. „Velikost, hmotnost a výška vozidla hrají roli v ochraně pasažérů při nehodě. Ale nejdůležitější je soustředěný a zodpovědný řidič, který jede přiměřenou rychlostí, neovlivněn alkoholem či drogami. Takový řidič má největší šanci dorazit bezpečně do cíle bez ohledu na vůz, který řídí,“ uzavřel Brauer.
Kompletní výsledky najdete v tabulkách na další stránce.