Auta nebo motorky pro řadu českých kuchařů nejsou pouze dopravními prostředky, ale výbornými místy inspirace pro vymýšlení delikátních pokrmů. Tuzemské gastronomické špičky se nám svěřily.
Někteří slavní šéfkuchaři nejenže vymýšlí inovativní pokrmy v interiérech svých vozů, ale rovněž mají i zkušenosti z vaření v autech. Třeba Radek Kašpárek, majitel michelinské restaurace Field: „Byla sranda, když jsem vařil na vojně v polní kuchyni v Libavé. Hrozně mě to bavilo. A pak ještě jednou s Honzou Punčochářem, myslím, že to bylo v karavanu.“
Dvaačtyřicetiletý Radek Kašpárek ovšem představuje též kuchaře, kterému kupa receptů „chodí“ do hlavy při řízení auta. „Troufnu si tvrdit, že padesát procent věcí, které se objeví na menu, tak vznikají během řízení auta. Zvlášť na delších trasách mi chodí nápady,“ podotýká porotce soutěže Masterchef Česko, jenž si nedávno v centru Prahy otevřel restauraci 420.
Když má Radek Kašpárek zhodnotit své dva další parťáky ze známé televizní soutěže, hovoří následovně: „Honza Punčochář je skvělý řidič, s Přemkem Forejtem jsem zatím neměl čest jet. Já jsem z nich však nejlepší! Nicméně musím říct, že ještě lepší než já, je v šoférování moje manželka.“
Když se přesuneme k dalšímu známému šéfkuchaři Janu Punčochářovi – i ten tráví v automobilu mraky minut. „Do práce dojíždím denně. S určitou míru nadsázky můžu říct, že pokud zrovna nevařím, tak sedím za volantem,“ komentuje šéfkuchař pražské restaurace U Matěje, jehož vůbec prvním vozem byla Škoda Felicia. A kvapem navazuje: „Z mého pohledu se řízení a vaření podobá především v potřebě maximální koncentrace.“
Největší inspiraci pro tvorbu receptů však řízení platí pro šéfkuchaře vyhlášené belgické brasserie Bruxx Oldřicha Matouška. Ten však drtivou receptů necizeluje v autě, nýbrž na skútru. „Cestou do práce na své vespě si promýšlím rozmístění jednotlivých surovin na talíři. Zjistil jsem, že na skútru vymýšlím i řadu příloh,“ vysvětluje vždy pozitivně naladěný Olda Matoušek.
Šéfkuchař Bruxxu, kde mimochodem servírují nejlepší mušle široko daleko, aktuálně startuje svůj den tím, že ráno jde na zahradu, tam nastříhá čerstvé bylinky a dává je do schránky své Vespy GTV 300. Třebaže k této italské ikoně cítil lásku od první vteřiny, na první společný den nezapomene: „Když jsem si ji zkoušel, tak mě žena poprosila, jestli se může svézt. Narvala to na zahradě mezi plechovou vanu, kde mám trvalky, a obří kámen. Já tam stál jako opařený. No, a pak jsem si ji objednal, ale ženu už za řídítka nikdy nepustím.“
Známí čeští kuchaři jsou obecně velmi opatrní na své motorové miláčky, třebaže také oni mají občas slabší chvilky. „U mě se v autě jíst nesmí, ale já to sám porušuju,“ přiznává s úsměvem Přemek Forejt, jehož v provozu vytáčí neznalost pravidla zipování a všeobecná neohleduplnost. Jan Punčochář se nám jednou přiznal, že zaneřádil od rychlého občerstvení tak vnitřek, že ho musel dát druhý den vyčistit k profíkům. Naopak extrémní puntičkář je Radek Kašpárek, jenž si navíc zvlášť zakládá na tom, aby jeho vůz „nezdobil“ žádný škrábanec. „To já klidně zaparkuji opodál a dojdu, než abych si ohobloval disky. Na kola jsem háklivý. Protože auto podle mě dělají pěkná kola,“ uzavírá Radek Kašpárek.