nehoda-tramvaj

Nebezpečí na pražských silnicích: Drtivá většina nehod je dílem řidičů, přibývá i nehod způsobených dětmi

Autor: Anina Russová - Zdroj: TSK Praha - Ilustrační foto: Hasiči Praha - 16. 9. 2024


Praha je nejlidnatější české město a jako takové má také extrémně hustou automobilovou dopravu. Výsledkem toho jsou poměrně časté nehody. Byť jde zpravidla o městské ťukance, dochází i k vážnějším nehodám. Jak ovšem ukazují data z TSK Praha, jakkoliv počet nehod už několik desítek let výrazně stoupá, díky moderním automobilům počet zraněných postupně klesá.

V loňském roce se v Praze stalo 14 273 ohlášených dopravních nehod. Lze však předpokládat, že další nehody řidiči vyřešili mezi sebou, aniž by volali policii. Ve srovnání s rokem 2022 jde o 8% pokles všech hlášených dopravních nehod. Usmrceno při nich bylo 21 osob (+24 %) a 2 177 osob zraněno (+8 %). „V roce 2023 bylo v Praze evidováno 14 273 nehod (-8 % oproti roku 2022), při nichž bylo 21 osob usmrceno (+24 %) a 2 177 osob zraněno (+8 %). Došlo k 514 nehodám s účastí chodců (-1 %), při kterých bylo 9 osob usmrceno (o 1 osobu více než v předchozím roce) a 463 osob zraněno (-2 %). Chodci sami zavinili 215 nehod (-6 %), přičemž bylo usmrceno 6 osob (o jednu osobu více než v předchozím roce) a 212 osob bylo zraněno (+8 %). Stoupl také počet nehod zaviněných dětmi, a to o 32 % (z 37 nehod v roce 2022 na 49 v roce 2023),“ popisuje TSK Praha.

Jak ale ze statistik vyplývá, drtivou většinu všech nehod zavinili řidiči. Konkrétně 96 % všech střetů, v řeči čísel to znamená, že zavinili 13 686 nehod z oněch 14 273, které se staly. Jak už to tak ve městech bývá, hlavní příčinou bylo nedodržení bezpečné vzdálenosti. Hned v závěsu je nevěnování se řízení a nedání přednosti v jízdě při přejíždění z pruhu do pruhu. Při 419 nehodách pak hrál roli alkohol. Mimochodem, toto číslo meziročně kleslo o 15 %.

Praha pod dohledem kamer: TSK zveřejnila, kde měří rychlost a kde hlídají průjezd na červenou

„Zajímavým ukazatelem je rozdělení relativní nehodovosti podle typu komunikací. Toto rozdělení potvrzuje, že ačkoli Městský a Pražský okruh společně s radiálami přenáší největší podíl dopravního výkonu v Praze, mají v porovnání s celopražským průměrem 3x nižší relativní nehodovost,“ popisuje TSK Praha.

Více nehod, méně zraněných i mrtvých

Zajímavé je nahlédnutí do historických statistik. V roce 1961 se v Praze stalo 5495 nehod. Při nich bylo usmrceno 63 osob, těžce zraněno 580 osob a lehce zraněno 2361. První velký skok v počtu pražských dopravních nehod přišel v roce 1981, kdy se stalo 13 064 nehod s 81 mrtvými. V roce 1990 už ale šlo o 18 024 nehod s 94 mrtvými. Statistikám ale vede rok 2000, kdy se stalo neuvěřitelných 40 560 nehod, nicméně „jen“ s 80 mrtvými.

O 10 let později bylo evidováno 18 190 nehod a následně, až do roku 2019, toto číslo rostlo na 21 458 nehod. Posledních pár let střídavě stoupá a klesá, přes hranici 18 000 nehod se ale už nedostalo. „Ve srovnání s rokem 1990 se za posledních 32 let automobilový provoz ve městě zvýšil na více než trojnásobek (o 218 %), zatímco počet zranění při dopravních nehodách poklesl o 33 % (ze 3 269 zranění v roce 1990 na 2 198 zranění v roce 2023), a to všech druhů zranění: smrtelných, těžkých i lehkých,“ popisuje TSK Praha. Důvodem je i vývoj automobilového průmyslu na poli bezpečnosti. Městská nehoda často dnes znamená maximálně pár modřin a odřenin, dříve bylo výsledkem i smrtelné zranění.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru