Rok 2035 je zatím termínem, kdy by už neměla být v prodeji auta se spalovacími motory, které budou mít jakékoliv emise. Je to faktický zákaz spalovacích motorů tak, jak je dnes známe. V posledních měsících se ale proti tomu děje spousta věcí a zatím to vypadá, že původní zákaz dozná velké změny. Na stole je totiž nový návrh lidové strany.
Evropská lidová strana (EPP) se v nadcházejícím volebním období pokusí výrazně revidovat plán na zákaz spalovacích automobilů po roce 2035. Jak uvádí agentura Reuters, EPP se na nedávném setkání svých členů v Portugalsku zabývala přehodnocením plánu na snížení emisí CO2. Plán je součástí přijaté klimatické agendy pro nadcházející roky. Součástí nových, dosud nepředstavených pravidel má být i legislativa, jež umožní výrobcům prodávat vozidla se spalovacími motory i po roce 2035. Toho má být dosaženo přijetím všech nezbytných kroků k používání alternativních paliv s nulovými emisemi.
Paliva s nulovými emisemi CO2 – nejčastěji se dnes označují jako e-paliva nebo syntetická paliva – se v současné době jeví jako ta nejpravděpodobnější alternativa k fosilním palivům. Neznamená to, že by do atmosféry nevypouštěly žádné CO2, ale při jejich výrobě se CO2 z atmosféry odebírá. Počítá se s tím, že CO2, které bude po spálení syntetického paliva v motoru vypuštěno do ovzduší, se rovná tomu CO2, které bylo při výrobě z ovzduší odebráno. Díky tomu by tak na syntetické palivo mohly automobily jezdit i po roce 2035. Byla by to tedy další alternativa k elektromobilů a vodíkovým autům.
Tato syntetická paliva jsou ale stále hudbou budoucnosti, protože kvůli jejich zatím omezené výrobě, jsou příliš drahá (litr dnes stojí asi 10 dolarů) a běžně nedostupná. Z evropských automobilek s nimi má pravděpodobně nejvíce zkušeností automobilka Porsche, která má i svou vlastní továrnu v Chile. Porsche, ale i jiné značky, už dnes používají syntetická paliva v motorsportu a organizace FIA by na syntetická paliva chtěla v šampionátu Formule 1 přejít v roce 2026.