2022-formule_1-pirelli

Na francouzském okruhu Le Castellet se při víkendových závodech F1 budou muset pneumatiky vypořádat s velkým horkem

Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: Pirelli - 21. 7. 2022


Tento víkend se týmy Formule 1 vydají na okruh Paul Ricard ve francouzském městě Le Castellet nedaleko Marseille. Letošní Velká cena Francie tak odstartuje o měsíc později než minulý rok, což jí přesunulo do období tropických veder. Monoposty F1 na tento velice všestranný okruh obují 18palcové pneumatiky ve směsích C2, C3 a C4. Zajímavé bude sledovat strategii zastávek v boxech – minulý rok zvítězil Max Verstappen, který jel na dvě zastávky, zatímco jeho soupeři zastavovali pouze jednou.

Velká cena Francie jako taková je nejen jedním z nejstarších automobilových závodů na světě, ale také vůbec první Velkou cenou vůbec. Poprvé se jela už v roce 1906. Na poměry takto tradičních závodů je ale nezvyklá poměrně častým střídáním svého dějiště, dohromady se totiž jela na 16 různých závodních tratích.

Od roku 2018, kdy se do kalendáře vrátila, se jezdí na okruhu Paul Ricard v jihofrancouzském městě Le Castellet. Ten ale není v kalendáři F1 žádným nováčkem, Velkou cenu poprvé hostil již v roce 1971, jen dva roky po svém otevření, a nepravidelně se zde závody F1 jezdily až do roku 1983. Formule 1 se sem pak vrátila na období mezi lety 1985 a 1990, než se na 18 let přestěhovala do Magny-Cours a následně si dala desetiletou „pauzu“.

Okruh Paul Ricard, jehož výstavbu financoval známý výrobce tradičního likéru pastis, je dlouhý 5,8 kilometru a dominuje mu legendární rovinka Mistral, která nabízí šanci ochladit pneumatiky, což velmi ovlivní nájezd do následující zatáčky Signes, která se jezdí na plný plyn a je nejnáročnější na celém okruhu. Trať ale mimo rychlých zatáček a rovinek obsahuje i velmi technické části a s šířkou 12 metrů nabízí spoustu příležitostí k předjíždění. Zajímavostí je, že je postavena v téměř rovném terénu.

Jezdci si tady musí dávat velký pozor na opuštění trati. Plochy označené francouzskou trikolórou v červené, bílé a modré jsou pokryty materiálem s vysokým koeficientem tření. Ten má za úkol auta rychle zpomalit, což může vést až k vytvoření plošek na pneumatikách od brzdění.

Vzhledem k charakteru okruhu zvolila společnost Pirelli, která je výhradním dodavatelem pneumatik pro F1, střední variantu směsí. Tvrdé pneumatiky P Zero White tak budou používat směs C2, střední P Zero Yellow bude směs C3 a pro nejměkčí P Zero Red byla zvolena směs C4.

Letošní 18palcové pneumatiky jsou výrazně odolnější vůči přehřívání než 13palcové, na kterých se jezdilo v minulé sezóně a bude zajímavé sledovat, jak to ovlivní strategii zastávek v boxech. Loňskému vítězi Maxi Verstappenovi se vyplatila druhá zastávka, po které se jediné kolo před cílem dokázal vrátit do vedení, i když ostatní zastavovali jen jednou. Letos ale může být všechno jinak – a závisí to i na tom, jak do výsledků promluví letošní vlna veder.

„Letošní Velká cena Francie se pojede téměř o měsíc později než v minulém roce, kdy v nedělní ráno dokonce pršelo, takže je na místě očekávat vyšší teploty. Letošní generace pneumatik a směsí je ale odlišná a lépe odolává přehřívání než 13palcové obutí z minulého roku. Uvidíme, jaký vliv to bude mít na strategii. A ještě kousek historie: na okruhu Paul Ricard se současné 18palcové pneumatiky objevily vůbec poprvé při testování s Renaultem a Sergejem Sirotkinem v roce 2019,“ dodal Zdeněk Vacl, marketingový ředitel Pirelli pro Českou republiku.

Testování pro příští rok

Čtyři týmy (Alpine, McLaren, Red Bull a Williams) zůstaly na dva dny po Velké ceně Austrálie, aby otestovaly prototypy pneumatik Pirelli pro rok 2023. Najeto bylo zhruba 2 949 testovacích kilometrů.

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru