Audi RS 3 Sedan a Audi RS 3 Sportback | facelift | 2025

Modernizované Audi RS 3 se představuje. Pětiválec dostal i upravený výfuk, který podpoří zvuk

Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: Audi - 20. 8. 2024


Audi Sport posouvá smyslové zážitky z řízení modelu RS 3 na ještě vyšší úroveň. Vrcholná verze kompaktního modelu, která reprezentuje maximální sportovní výkony, je po modernizaci ještě sportovnější. To je patrné již na první pohled.

Výrazné linie na přídi, kola s designem z motoristického sportu a skořepinová sedadla RS vizuálně zvyšují dynamiku, kterou akusticky doprovází výrazný řev pětiválcového motoru se specifickým pořadím zapalování. Jednotka 2.5 TFSI v kombinaci s optimalizovaným nastavením podvozku a novými pneumatikami umožňuje modelu RS 3 ještě energičtější průjezdy zatáčkami. To potvrzuje i nový rekordní čas na kolo na Severní smyčce Nürburgringu. Řidič okamžitě pocítí zvýšenou úroveň jízdní dynamiky, stejně jako hodnotné materiály, které vyzařují nejvyšší kvalitu a činí tak z Audi RS 3 zážitek pro smysly.

VIDĚT: Sportovně emocionální design vizualizuje výkony

Audi RS 3 se po produktové modernizaci prezentuje v ještě výrazně sportovnější podobě. Dominujícím prvkem agresivně tvarované přídě je šestiúhelníková maska chladiče Singleframe s nápadným rámečkem. Její nižší a mnohem širší design s velkou mřížkou tvořenou vzájemně propojenými kosočtverci umocňuje dynamiku kompaktního sportovního modelu. To samé platí pro dva krajní funkční otvory pro přívod vzduchu – zvýrazněné černými vertikálními lamelami – a tři otvory nad předním spoilerem. Ten nyní zaujímá celou šířku vozu, takže model RS 3 vypadá, že je ještě více blíže k vozovce. Modernizovaný model RS 3 tím připomíná soutěžní vůz Audi Sport quattro S1 Pikes Peak z roku 1987. Také světlomety s nově uspořádanými denními světly zdůrazňují sportovní výkony. Charakteristický digitální design tvoří 24 prvků, z nichž je specificky v modelu RS 3 složena cílová vlajka. V kombinaci se světlomety Matrix LED si může řidič na displeji MMI Touch navíc poprvé vybírat mezi třemi dalšími designy denních světel.

Rovněž záď modelu RS 3 odkazuje na prvky z motoristického sportu a dodávají jí mnohem výraznější vzhled. Svislá boční odrazová skla přebírají designový motiv otvorů pro přívod vzduchu na přídi. Také velký specifický difuzor RS, usměrňující proudící vzduch, nese uprostřed červené odrazové sklo a po stranách dvě oválné koncovky výfukové soustavy RS s červenými rámečky, jež je vizuálně zvětšují. Stejně jako světlomety se novým uspořádáním a tvarovým řešením vyznačují také zadní svítilny: Šipky, které se ve spojení s funkcemi Coming Home a Leaving Home dynamicky rozsvěcují zevnitř k okrajům, tvoří pokrokový design koncových světel.

Expresivnost exteriéru posilují kromě specifických barev karoserie RS – zelená Kyalami a šedá Kemora (obě dvě jsou na fotografiích) – také nové metalické laky modrá Ascari a červená Progressive a poprvé rovněž šedá Daytona s matnou povrchovou úpravou. Maska chladiče Singleframe a difuzor jsou zásadně černé – podle volby zákazníka s velmi lesklým nebo matným povrchem. V sériové výbavě modelu RS 3 s tím ladí matně černá 19“ kola z lehké slitiny s 5 paprsky ve tvaru písmene Y. Na přání se dodávají z modelu RS 3 performance edition známá kola, jejichž design je inspirován motoristickým sportem, s deseti výraznými zkříženými paprsky. Tato kola jsou nabízena volitelně v matném, tmavě šedém odstínu nebo v leskle černé metalické barvě s dvoubarevným designem. Ještě více individuality slibuje paket leskle černých ozdobných prvků nebo jeho obdoba z uhlíkového kompozitu. Prvky z uvedených paketů zdobí přední otvory pro přívod vzduchu, boční prahy a lištu nad difuzorem. S tím ladí kryty vnějších zpětných zrcátek, které jsou k dispozici v barvě vozu, černé barvě nebo ve variantě z uhlíkového kompozitu.

Tmavý interiér s nahoře i dole plochým volantem a skořepinovými sedadly RS

Také v interiéru, jemuž dominují tmavé barevné odstíny, je vše přizpůsobeno požadavkům na maximální sportovní výkony od nového volantu přes sportovní nebo skořepinová sedadla RS a ozdobné prvky z uhlíkového kompozitu až po sportovní ukazatele. Nahoře a dole zploštělý volant má výrazně sportovnější vzhled a při dynamických průjezdech zatáčkami s modelem RS 3 skvěle padne do ruky, ať je jeho věnec obšitý perforovanou kůží v sériové podobě, nebo na přání dodávaným materiálem Dinamica včetně barevného vyznačení polohy 12 hodin. Na přání nabízená skořepinová sedadla RS poskytují tělu ještě lepší oporu. Prostřední části sedacích ploch s voštinovým prošíváním RS jsou čalouněny tkaninou z mikrovlákna Dinamica, boční polštáře perleťovou kůží Nappa. Černý kryt ve tvaru trychtýře pod opěrkou hlavy nese velké logo RS a umocňuje stejně jako zadní stěna opěradel z matného uhlíkového kompozitu sportovnost modelu RS 3.

Nové osvětlovací prvky, efektní lak a uhlíkové kompozity

Sériově dodávané osvětlení kontur a dekorační osvětlení zvýrazňuje nové designové prvky: odkládací schránku před nižší pákou voliče, středovou konzolu včetně držáků pro nápoje a výplně dveří. Pozoruhodný efekt za tmy vytváří tzv. plošné osvětlení. Zdroj světla ve výplních dveří zde svítí zespodu na stovky laserem vyrytých kosočtverců v různé velikosti, které se při odemknutí a uzamknutí vozu RS 3 dynamicky rozsvítí. Tím je zvýrazněn sportovně emocionální design. Kliky dveří, ventilační výdechy, ozdobné prvky na volantu a páčky pro manuální řazení jsou završeny antracitovým efektním lakem, který mění vzhled v závislosti na světelných podmínkách.

Jako ozdobná obložení jsou kromě sériově dodávané dvoudílné verze v odstínu šedá Palladium s vloženým prvkem z uhlíkového kompozitu k dispozici také jednodílná ozdobná lišta z matného uhlíkového kompozitu ve specifickém designu RS a nová varianta tvořená černou tkaninou z mikrovlákna Dinamica. Na přání si mohou zákazníci tento materiál objednat také pro loketní opěrky ve výplních dveří a pro středové loketní opěrky.

Barevná odlišení přinášejí designové pakety v červené a zelené barvě, kterou mají bezpečnostní pásy, ramenní oblasti sedadel a ventilační výdechy. V příslušné barvě jsou pak také kontrastní prošívání na sedadlech, středové loketní opěrce, loketních opěrkách ve dveřích, na volantu a označení polohy 12 hodin. To samé platí pro podlahové rohože z černého veluru, které navíc zdobí nápis RS.

Ukazatele RS se zaměřením na sportovní výkony

I u dosavadní verze byl součástí sériové výbavy 12,3“ digitální panel sdružených přístrojů Audi virtual cockpit plus s režimy zobrazování Sport, Performance a Runway. Posledně uvedený režim znázorňuje otáčky v opačném směru, tedy nejvyšší hodnotu v popředí a volnoběžné otáčky v pozadí. Novinkou je nyní „Rev Counter“, který zobrazuje otáčky za minutu prominentně uprostřed panelu sdružených přístrojů. Navíc je zobrazován také výkon spolu s točivým momentem, příčným a podélným zrychlením a dosahovanými časy na kolo. Pro RS specifický světelný ukazatel ideálního okamžiku pro řazení v manuálním režimu převodovky má podobně jako v motoristickém sportu stupnici otáček sahající od zelené přes žlutou až po přerušovaně svítící červenou.

Na 10,1“ dotykovém displeji na přístrojové desce jsou kromě toho barevně znázorňovány rozsahy teplot chladicí kapaliny, systému Torque Splitter, brzd i olejových náplní v motoru a převodovce. Na přání může mít řidič na očích také údaje tlaku v pneumatikách. RS 3 nyní kromě toho nabízí také obchod s aplikacemi. Mnohé aplikace lze přitom používat přímo na displeji vozidla. Vybrané aplikace se nainstalují přímo do informačního a zábavního systému modelu RS 3 – nezávisle na chytrém telefonu.

SLYŠET: Pětiválcový motor s výraznějším zvukem

Audi RS 3 sází na legendární motor 2.5 TFSI společnosti Audi Sport s nejvyšším výkonem 294 kW/400 koní a maximálním točivým momentem 500 Nm. RS 3 tak zrychlí z 0 na 100 km/h za 3,8 sekundy a na přání může dosáhnout nejvyšší rychlosti 290 km/h. Oceňovaný pětiválec zdobený mnoha úspěchy v motoristickém sportu patří mezi nejemocionálnější agregáty značky se čtyřmi kruhy. Zážitek z jízdy v modelu RS 3 je díky němu neporovnatelný. K tomu přispívá především jeho jedinečný zvuk, který vyplývá z typického pořadí zapalování 1-2-4-5-3. K zážehům dochází střídavě v přímo sousedících a vzájemně vzdálených válcích. Tím je zajištěn výrazný rytmus a charakter, který je náležitě umocněn výfukovou soustavou RS rozdělenou do dvou větví s variabilně ovládanou klapkou. Po stisknutí tlačítka „Motor Start/Stop“ s červeným rámečkem zazní jadrný zvuk pětiválce – ještě výrazněji v jízdních režimech dynamic, RS Performance a RS Torque Rear, nastavovaných voličem jízdních režimů Audi drive select.

Audi RS 3 Sportback | facelift | 2025

Kromě toho bylo optimalizováno řízení výfukové klapky v rozsahu otáček mezi 2200 a 3500 ot./min. Pětiválec tak vytváří nezávisle na zvoleném jízdním režimu homogenní a výraznější zvuk. Audi Sport tím stupňuje emocionální zážitky z řízení vrcholné verze modelové řady A3 – především ve spojení se sportovní výfukovou soustavou RS dodávanou na přání.

CÍTIT: Ještě vyšší úroveň jízdní dynamiky díky optimalizovaným jízdním vlastnostem v zatáčkách

Údaj zrychlení, který je mezi konkurencí v tomto segmentu i nadále nejlepší, dokládá mimořádnou rychlost modelu RS 3 při jízdě přímým směrem. Naproti tomu chování vozu v zatáčkách lze jen těžko vyjádřit čísly. Zde hraje rozhodující roli spíše citlivost a v této oblasti dokázali inženýři najít další prostor ke zlepšení. A dokázali ho využít natolik, že Frank Stippler stanovil na Severní smyčce Nürburgringu nový rekord na kolo. Závodní a vývojový jezdec společnosti Audi Sport zajel čas 7:33,123 minuty, a překonal tak do té doby platný rekord v této třídě o více než pět sekund. RS 3 je tak znovu nejrychlejším kompaktním vozem na závodním okruhu ve vrchovině Eifel dlouhém 20,832 kilometru.

Základem nesmírně vysoké jízdní dynamiky je spolupráce systému Torque Splitter se zcela variabilním rozdělováním točivého momentu mezi zadní kola, elektronicky řízeného stabilizačního systému, selektivního rozdělování točivého momentu mezi jednotlivá kola (Brake Torque Vectoring) a adaptivních tlumičů sportovního podvozku RS. Tyto pro příčnou dynamiku relevantní komponenty jsou síťově propojeny modulárním systémem řízení jízdní dynamiky, v němž probíhá synchronizace dat. Díky zdokonalenému algoritmu reagují tyto systémy nyní ještě citlivěji na příslušné jízdní situace. V závislosti na zvoleném režimu systému Audi drive select lze tak s modelem RS 3 v zatáčce zrychlovat dříve s pocitem větší kontroly nad vozem. Při nízké adhezi zajišťuje souhra těchto systémů navíc vyšší úroveň bezpečnosti.

Ještě rychlejší průjezdy zatáčkami

RS 3 podává v zatáčkách ještě lepší výkony než dosud, zabraňuje nedotáčivosti již na vjezdu do zatáčky a díky citlivým zásahům – mimo jiné funkcí Brake Torque Vectoring – se ještě ochotněji natočí do zatáčky. Jemně dávkovanými zásahy na kolech na vnitřní straně zatáčky dokáže kompaktní sportovní vůz ještě precizněji než dosud sledovat průběh zatáčky, v oblasti částečného zatížení, například při uvolnění pedálu plynu, a lze jej nejpozději od apexu dříve a lépe nasměrovat pro výjezd ze zatáčky. To znamená, že lze s modelem RS 3 dříve zrychlovat a projíždět zatáčkami vyššími rychlostmi. Především na závodním okruhu lze působivě prožívat zvýšenou úroveň příčné dynamiky – v maximální intenzitě s deaktivovaným stabilizačním systémem ESC.

Evoluce přetáčivosti

Zdokonalený algoritmus navíc přináší evoluci také v oblasti přetáčivého chování vozu. To bylo dosud vyvoláváno převážně velkým přidáním plynu. Nyní lze přetáčivost modelu RS 3 vyvolat ještě snadněji otočením volantu. Řízeného smyku s příslušným úhlem natočení vozu tak řidič dosáhne dříve.

Rychlý přístup tlačítkem na volantu

Pokud chce řidič přímo aktivovat režim Performance určený pro závodní okruhy, stačí stisknout tlačítko na levé straně volantu. Tlačítko se symbolem cílové vlajky je nové, stejně jako červené tlačítko RS na pravém rameni volantu, které nabízí rychlý přístup k režimu RS Individual.

Nové sériové pneumatiky s mimořádně vysokou úrovní adheze

Nové sériově dodávané pneumatiky s hodnocením C zvyšují komfort při každodenním cestování a přenášejí ještě větší boční síly. Pneumatiky byly optimalizovány speciálně pro model RS 3 a nabízejí značnou adhezi jak na suché, tak na mokré vozovce. Kromě toho přispívají k celkově precizním jízdním vlastnostem napříč celým rozsahem provozních rychlostí. Na přání se i nadále dodávají speciální sportovní pneumatiky Pirelli P Zero Trofeo R s nemnoha výraznými drážkami na jinak hladkém dezénu.

VNÍMAT ČICHEM: Nezaměnitelná vůně nejvyšší kvality

RS 3 splňuje požadavky na prémiový automobil nejen vizuálně a hapticky. Jedním z nejsubtilnějších, a přesto nejvíce bezprostředních zážitků při koupi nového vozu Audi je vůně, s níž se nový majitel setká při prvním otevření dveří. Je to kvalita, která sice není vidět, ale cestující ji vnímají čichem při každé jízdě. Zážitek z jízdy ve sportovním kompaktním modelu je tak potěšením pro všechny smysly. Značka Audi totiž posuzuje i vůni interiéru podle speciálních standardů. Její součástí jsou přirozené emise z hodnotných materiálů, jakou je například vysoce kvalitní kůže, a příjemná vlastní vůně vybraných polymerů.

V modelu RS 3 vydávají vůni přírody a původnosti sportovní sedadla RS čalouněná jemnou kůží Nappa nebo nová skořepinová sedadla RS s vysokým podílem kůže Nappa s perleťovým efektem a sériově dodávaný volant obšitý kůží. Pro dosažení tohoto efektu musí být v procesu výroby zohledněno mnoho opatření pro zajištění kvality – počínaje výběrem kůže přes třísloviny pro činění kůže až po povrchové úpravy. Všechny komponenty interiéru, jichž je v každém voze přibližně 200, jsou chemicky analyzovány a vyhodnocovány. Ve speciální zkušební komoře jsou zahřívány a následně je analyzováno složení vzduchu v komoře. U každého dílu trvá tento test dvě až tři hodiny. Po dokončení testů všech jednotlivých komponentů je zkoumána souhra různých materiálů v samotném voze Audi, protože v něm se všechny materiály vyskytují společně a ve svém celkovém souhrnu musí příjemně vonět – a to za všech klimatických podmínek. Vně umístěnými tepelnými zářiči lze například simulovat vysoké teploty horkých letních dnů. Vznikající vůně následně vyhodnocuje tým pěti chemiků, kteří se zaměřují na druh a intenzitu. Tím je zajištěno, aby typická vůně nového vozu Audi splňovala vysoké požadavky zákazníků.

OCHUTNÁVAT: Již více než deset let recept na úspěch

Společnost Audi Sport namíchala model RS 3 z mnoha ingrediencí zaručujících skvělý požitek, ať se jedná o turbodmychadlem přeplňovaný pětiválec, Torque Splitter, nové sériově dodávané pneumatiky, nebo na přání nabízené speciální sportovní pneumatiky s částečně hladkým dezénem. A protože, jak je známo, jíme i očima, dodávají modernizovanému modelu nový vzhled kola v designu inspirovaném motoristickým sportem spolu s paketem ozdobných prvků ve verzi s černou povrchovou úpravou nebo z uhlíkového kompozitu, skořepinovými sedadly RS a volantem s dole i nahoře zploštělým věncem. RS 3 je receptem na úspěch.

Tento kompaktní sportovní model ztělesňuje odjakživa inovace a emoce na nejvyšší úrovni. Když na jaře 2011 přijela k prodejcům první generace, neměl model RS 3 s pětiválcovým motorem o výkonu 340 k žádné konkurenty. RS 3 nabízené tehdy výhradně jako pětidveřový Sportback se od modelu A3 výrazně odlišovalo nárazníky, bočními prahy a koly. Navíc bylo pozoruhodně rychlé a nabízelo jízdní dynamiku s nejvyšší precizností a suverenitou.

S druhou generací, která sjížděla z montážní linky v letech 2015 až 2020, bylo portfolio v roce 2017 rozšířeno také o karosářskou verzi sedan. Jednotka 2.5 TFSI s typickým pořadím zapalování 1-2-4-5-3 již byla s modelem RS 3 nedílně spjata – zpočátku ještě poskytovala nejvyšší výkon 367 k, od produktové modernizace v roce 2017 dokonce 400 k. Ještě rychleji řadící sedmistupňová dvouspojková převodovka zajišťovala maximální potěšení z jízdy ve spojení s pohonem všech kol quattro.

Třetí generace modelu RS 3 Sportback je spolu s druhou generací modelu RS 3 Limuzína na trhu od roku 2021. Pětiválcový motor s nejvyšším výkonem 400 k a maximálním točivým momentem zvýšeným na 500 N.m zajišťuje ještě intenzivnější akceleraci než dosud, což dokládají i rekordní hodnoty u klasického sprintu. Nový model navíc dosahuje nové úrovně příčné dynamiky díky systému Torque Splitter, který byl tehdy použit ve voze značky Audi poprvé a nahradil předchozí diferenciál zadní nápravy s vícelamelovou mezinápravovou spojkou. Mimořádné kvality modelu RS 3 dokládají různá mezinárodní ocenění, například „Car of the Year 2022“ od italské edice pořadu Top Gear, „Best Performance Car 2022“ od amerického portálu Motor1 a dvojnásobné vítězství v hlasování čtenářů německého časopisu „sport auto“ v letech 2022 a 2023.

Obliba tohoto modelu je patrná také ze statistik prodeje. Od uvedení na trh v roce 2011 sjelo z montážní linky téměř 80 000 těchto kompaktních sportovních vozů, z toho většina v uplynulém roce. A úspěšný příběh pokračuje. Modely RS 3 Sportback a RS 3 Limuzína, které Audi vyrábí ve svém závodě Ingolstadt, dorazí k českým prodejcům na podzim 2024. České ceny budou zveřejněny se začátkem předprodeje, který bude spuštěn v průběhu nadcházejících týdnů.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru