Modely Volkswagen R platí za to nejrychlejší, co má německý výrobce v nabídce. Aktuálně mají (s jedinou výjimkou) pod kapotou dvoulitrové čtyřválce bez jakékoliv elektrifikace, ale to se změní. Modely R totiž budou brzy elektrické, ostatně aktuálně největší Touareg R už dnes pohání plug-in hybridní pohonná jednotka.
Rok 2035 je ten, kdy už nebude možné koupit v Evropské unii auto se spalovacím motorem. Některé evropské automobilky ovšem plánují konec spalovacích motorů dříve a začínají s tím už nyní. Třeba Audi chce poslední auto se spalovacím motorem představit v roce 2026 a roce 2033 mají skončit spalovací motory úplně. A Volkswagen je na tom hodně podobně, což už potvrdila slovy šéfa divize Volkswagen R Reinholda Ivenze. Ten nedávno řekl: „Jedno je jisté: budoucnost R je elektrická.“ Automobilka aktuálně řeší, jaké koncepce a možnosti budou pro sportovní modely značky ideální. „Abychom se stali plně elektrickou značkou do konce desetiletí, podnikáme již dnes nezbytné kroky pro nadcházející transformaci,“ dodal Reinhold Ivenz.
I modely Volkswagen R budou s největší pravděpodobností využívat platformu SSP (Scalable Systems Platform), která má od roku 2026 vystřídat současnou platformu MEB a stát se tou jedinou, kterou bude koncern Volkswagen používat pro všechny svoje elektromobily. Výhodou modelů Volkswagen R by měl být nejen vyšší výkon, ale také třeba rychlejší dobíjení a další.
Konce spalovacích Volkswagenů s přídomkem R by měl nastat (podle aktuálních dostupných, ale z automobilky nepotvrzených informací) v roce 2030.