Letní měsíce jsou na českých silnicích vždy kritické. Letos Policie ČR šetřila jen během července 8641 nehod, z toho více jak 1500 jich způsobila nepozornost za volantem, což z ní dělá vůbec nejčastější příčinu dopravních nehod. Nepozornost bývá často vyvolána například manipulací s mobilním telefonem. A přestože je tento čin v rozporu se zákonem, dopouští se jej všechny generace bez výjimky. Nejvíce aktivní jsou v tomto směru ale mladí řidiči do 30 let. Z průzkumu agentury STEM/MARK vyšlo najevo, že téměř polovina z nich za volantem běžně píše SMS zprávy a chatuje.
Ve snaze přispět k bezpečnějšímu návratu dětí z prázdnin, se první zářijový víkend v rámci kampaně České asociace pojišťoven #nepozornostzabíjí na silnicích opět objeví pracovníci BESIP, kteří společně s Policií ČR budou nabádat řidiče k odložení telefonu při řízení.
Jen během prvního měsíce prázdnin zemřelo na českých silnicích 54 osob. Z toho deset jich má na svědomí nepozornost. To znamená, že každý třetí den tak v červenci kvůli věnování se během jízdy jiným činnostem, například manipulaci s mobilním telefonem, přišel o život jeden člověk. „Používání mobilu při řízení výrazně zvyšuje riziko nehody. Nejčastěji se tohoto přestupku dopouští nejmladší generace řidičů od 18 do 29 let. Ze statistik České kanceláře pojistitelů vyplývá, že kvůli tomu nabourá téměř každý dvoustý řidič této věkové skupiny,“ komentuje situaci výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek.
Na druhou stranu jsou mladí řidiči do 30 let mnohem více ohleduplní, když v autě vezou někoho dalšího. Data z průzkumu společnosti STEM/MARK, který si ČAP nechala pro kampaň #nepozornostzabijí zpracovat, ukázala, že téměř čtvrtina mladých v takovém případě telefon úplně odloží. U řidičů nad 45 let se stejně zachová pouze desetina z nich. „Stejně tak nám průzkum ukázal, že jsou to především mladí řidiči, kteří mají největší motivaci změnit svoje chování, třeba po narození dítěte. Tato skutečnost by přinutila více jak polovinu z nich telefon do ruky během řízení už nevzít,“ dodává Jan Matoušek. Poukazuje to na fakt, že se řidiči po nehodách lépe vyrovnávají s újmou, která se stala přímo jim osobně než s tou, která vznikla někomu blízkému.
Kromě psaní zpráv za volantem, je častým nešvarem také telefonování, nicméně této činnosti vládne spíše střední generace řidičů ve věku 30-44 let. Během řízení volají celé dvě třetiny z nich, velká část k tomu však využívá zařízení handsfree. „I krátký hovor však způsobuje značné informační přetížení řidiče, které upoutá pozornost na něco jiného. Je tedy důležité připomenout, že používání handsfree není zcela bezpečné, je jen povolené,“ vysvětluje Tomáš Neřold, pověřený vedoucí oddělení bezpečnosti provozu BESIP Ministerstva dopravy ČR. Přijetí hovoru na telefonu, byť s handsfree, zabere zhruba 2 vteřiny, což při rychlosti 90 km/h znamená ujetí zhruba 50 metrů.
Manipulace s telefonem za jízdy se ale týká všech věkových kategorií řidičů bez výjimky. Nejstarší generace řidičů od 60 do 75 let pro telefonování za volantem nejčastěji volí klasický způsob, při němž drží telefon po celou dobu v ruce. „Jakákoliv manipulace s telefonem za jízdy snižuje schopnost řidiče bezpečně ovládat své vozidlo a zároveň prodlužuje reakční dobu řidiče na situaci v silničním provozu, o prodloužené brzdné dráze vozidla nemluvě,“ vysvětluje, proč je toto chování tak rizikové, plk. Tomáš Lerch, ředitel služby dopravní policie Policejního prezidia ČR, a dodává: „Za telefonování za volantem hrozí řidičům na místě pokuta do 1000 Kč a až dva body, ve správním řízení pak 1500 – 2500 Kč. Ve srovnání s ostatními státy Evropské unie se však jedná o jeden z nejmenších postihů.“