Zdroj: Twitter/Pavel Dvořáček

Tento týden se opět naplno projevila zrádnost naší nejvytíženější dálnice D1. Nasněžilo a spolu s hustým provozem se stalo to, co muselo. Dálnice byla na několik hodin a několikrát zcela neprůjezdná, přičemž nemohly projet ani vozy policistů nebo sypače. Proč tomu tak bylo? A opravdu jsou na vině silničáři?

Kolonu zapříčinilo několik faktorů, kterým byl sníh, mráz, ale i fakt, že inkriminované místo je součástí velké rekonstrukce D1. Ačkoliv mělo být přes zimu průjezdné, firma, která rekonstrukci provádí, nestíhá, a tak zde stroje i dopravní omezení nechala. Další příčinou jsou ale sami řidiči.

Policie se ve včerejších večerních zprávách ČT hodně zlobila, protože řidiči absolutně ignorovali tvorbu bezpečnostní uličky. Vůbec je nezajímalo, že ten sypač, kterého tak moc potřebovali, nemohl vůbec projet. Ze záběrů v reportáži bylo vidět, že pomohlo až policejní auto se zapnutými majáky, které řidiče nutilo najet ke kraji. Nepochopitelné jednání většiny řidičů, kteří v koloně stáli, podle nás mělo být pokutováno, protože jinak se to do podvědomí hlavně českých řidičů nikdy nedostane.

Druhým problémem bylo zvolení posypového materiálu. Policisté byli zoufalí, protože když už se sypací vůz na místo dostal, silnici ošetřil, tak znovu asi za 20 minut namrzla. Problém tedy nejspíše bude v použitém materiálu, který má na starosti ŘSD. A právě tato organizace má na hlavě další máslo, protože společně s ministerstvem dopravy dostatečně netlačí na italskou stavební firmou Toto Costruzioni Generali a českou společností Geosan Group, které mají na starosti rekonstrukci ve zmíněném úseku D1. Veškeré stavební práce měly být dle smlouvy už dávno pozastaveny, zúžení zrušeno a zpět se vše mělo vrátit až na jaře. A víte co? Stroje i uzavírka jsou stále na místě a obě firmy tvrdí, že to tak musí být minimálně do půlky ledna. Ministerstvo i ŘSD jí prý hrozí sankcemi, ale nic nepomáhá. Tak takto se asi dělá business v Česku…

A co řidiči? Ti kromě ignorování faktu, že ze zákona musí dělat bezpečnostní uličku tiše trpěli. Ti v osobních autech, pokud měli štěstí, se z kolony dostali „už“ asi po 8 hodinách. Nicméně na záběrech z místa jsme viděli řidiče českého ŽLUTÉHO dálkového autobusu, který zcela nepochopitelně najel do levého jízdního pruhu. Samozřejmě se vedle kamionů nevešel a zablokoval tak cestu i osobním autům. Celkem by nás zajímalo, jak by se k tomu vedení firmy postavilo. Druhým velkým průšvihem, který zřejmě bude mít dohru, byli kamiony a jejich řidiči.

Všichni dohromady neřešili bezpečnostní uličku, v autech spali a policisté je museli budit, někteří dokonce frustrovaní tím, že osobní auta se alespoň hýbou, najížděli do levého pruhu a blokovali dopravu. Následně si několik desítek řidičů na dálnici prostě udělalo povinnou přestávku. Policisté se je sice z místa snažili vykázat, ale moc to nefungovalo. V prvé řadě nechápeme, jak je možné neuposlechnout výzvy policie. A v druhé řadě nemáme dostatek mozkové kapacity na to, abychom pochopili blokování dopravy nebo nerespektování dopravního značení, které kamionům zakazovalo vjet do levého jízdního pruhu. Opravdu jsou tohle profesionálové? Pokud tací nejsou schopni respektovat zákony a policii jako takovou, nemají podle nás na silnicích co dělat.

Trpělivost došla už i ministru Danu Ťokovi. Podobným situacím, kdy kamiony blokují dopravu, je potřeba předejít. S čím ale nesouhlasíme, je provedení změny v legislativě, kterou ministr představil. Podle něj je v plánu do budoucna možná změnit zákon a zcela zamezit vzájemnému předjíždění kamionů, a tedy i jízdě nákladních aut jinde než v pravém jízdním pruhu. To asi dává logiku, ovšem jak sám ministr řekl, takový legislativní zásah je během na dlouhou trať, ale přitom je potřeba jednat rychle. Proto by problém podle něj vyřešila instalace dopravních značek, která by jízdu nákladních aut upravovala. Může nám ale pan ministr říct, jak se dodržování příkazů pomocí značek bude kontrolovat? Vždyť už dnes řidiči kamionů takové zákazy vesele ignorují a nikdo to neřeší! Policisté na dálnicích horlivě měří maximální povolenou rychlost, ale nákladní auta jako kdyby ani neviděli.

Navíc ještě není jasné, jestli takový zákaz bude platit celoročně, což prosazují třeba komunisté, nebo jen v případě “špatného” počasí. O všem se bude ještě dlouho jednat, ale je smutné, že zákonodárce k nějaké akci přiměl až kolaps dopravy a hlavně fakt, že se někteří nedostali včas do sněmovny. Dohady, jestli za to můžou silničáři, policie nebo ministerstvo jsou podle nás úplně liché. Vinu vidíme spíše u toho, že v místě kolony nebylo odstraněno zúžení. A hlavně v samotných řidičích. Ti jsou zodpovědní za to, že nemohl projet sypací vůz ani policie.