Představit potenciál dekarbonizace dopravy užitím kapalných obnovitelných paliv nebo nízkouhlíkatých paliv s vysokou úsporou emisí si klade za cíl projekt Tour d‘ Europe. Pod záštitou ministra dopravy Martina Kupky jej před vchodem do ministerstva dopravy představila Česká asociace petrolejářského průmyslu, přizvaní odborníci a zástupci státní správy.
„Dlouhodobě tvrdíme, že jsme pro technologickou neutralitu. Na evropské úrovni proto v rámci tzv. Aliance na obranu konkurenceschopnosti prosazujeme zásadně větší volnost v plnění emisních cílů, skutečnou technologickou neutralitu, zrušení zákazu spalovacích motorů po roce 2035 a řadu dalších kroků, které povedou k zachování dostupnosti evropských vozidel a pracovních míst v autoprůmyslu,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka.
Projekt Tour d‘ Europe. je iniciativou evropského sdružení FuelsEurope, automobilového průmyslu a skupiny Bosch. „Za cíl si klade zvýšit povědomí o aktuální široké dostupnosti kapalných obnovitelných paliv nebo nízkouhlíkatých paliv s vysokou úsporou emisí v Evropě a zdůraznit jejich úlohu při rychlém dosahování klimatických cílů EU za využití stávají infrastruktury čerpacích stanic a spalovacích motorů,“ uvedl generální ředitel společnosti ČEPRO Jan Duspěva.
Syntetická paliva nejsou levná. Předpovědi tvrdí, že cena bude i přes 100 Kč za litr
Prezentace FuelsEurope k mobilitě v ČR a možnostem její dekarbonizace obsahovala aktuální poznatky o naplňování emisních cílů v dopravě v rámci EU. Zástupce České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu se zaměřil na strukturu vozového parku v ČR a implementaci příslušných směrnic EU do českého právního řádu, včetně kritického zhodnocení dopadu zavedení emisních povolenek do dopravy.
Prof. Milan Pospíšil, rektor VŠCHT Praha, představil Projekt MOSUMO (dlouhodobý projekt analýzy proveditelnosti dekarbonizace dopravy v ČR), o možnosti sledování dodržení pravidel užití nízkoemisních paliv přímo ve vozidle hovořil zástupce společnosti BOSCH.
V průběhu setkání bylo možno se seznámit i s nízkoemisními vozidly, běžně dostupnými na trhu EU.
Základním záměrem a vizí celoevropského kontextu projektu je:ukázat, že obnovitelná kapalná paliva hrají klíčovou roli spolu s dalšími řešeními při dekarbonizaci silniční dopravy a že politika EU by měla technologicky neutrální a být otevřená všem technologiím s prokázaným úspěchem.
- ukázat, že obnovitelná kapalná paliva jsou dostupná a snadno použitelná, což přináší významné snížení emisí skleníkových plynů ve stávajících technologiích, struktuře vozového parku a infrastruktuře
- prokázat, že využití obnovitelných paliv a intenzitu CO2 paliv lze monitorovat a ověřit i ve vozidle
- zdůraznit, že technologická neutralita by měla být základní zásadou pro všechny segmenty vozidel pro dosažení cílů EU v oblasti klimatu do roku 2050 ve prospěch evropských občanů a podniků, protože dekarbonizace silniční dopravy bude vyžadovat všechna řešení, nejen elektrifikaci
- ukázat, že tato technologická otevřenost umožní průmyslovým odvětvím EU zůstat průkopníky v technologiích tam, kde mají vedoucí postavení
- představit používání obnovitelných paliv v celé Evropě a ukázat, že jejich výroba v EU přispívá k energetické bezpečnosti
- dokázat, že obnovitelná paliva mohou být okamžitým, rychlým a dostupným řešením, které umožní všem Evropanům zapojit se do energetické transformace a snižování emisí v dopravě