2021-Mercedes-Benz_EQS

Elektřina jako součást pohonu u automobilky Mercedes-Benz získává na stále větší důležitosti. Do několika málo let už nebude prodávat jiné než čistě elektrické modely. Co nabídnout má ale už teď, když v České republice představila model EQS.

Nejlepší aerodynamika na světě

Elektromobilita je vlastně stále ještě v plenkách, ale i tak se ale za poslední dekádu elektromobily posunuly o parník dopředu. Důkazem je právě i Mercedes-Benz EQS, který na jedno nabití dokáže podle verze ujet až 770 km.

2021-Mercedes-Benz_EQS-5

Dlouhého dojezdu elektromobilů lze dosáhnout několika způsoby, jedním z nich je třeba i aerodynamika, aby auto co nejlépe prořezávalo vzduch. A to modelu EQS rozhodně jde, protože má součinitel aerodynamického odporu cx na hodnotě 0,202. A to je ten vůbec nejnižší součinitel, kterého dnes jakékoliv auto dosáhlo. Těsně v závěsu za mercedesem je Tesla Model S Plaid, která je horší jen o tisícinky (cx = 0,208).

Přečtěte si také:  Příští generace elektromobilů Volvo bude standardně vybavena technologií LiDAR a superpočítačem s umělou inteligencí

Mercedes-Benz toho docílil mimo jiné i tvarem karoserie, který z profilu vypadá jako „z jedné linky“. EQS je pětidveřový liftback, podobně jako Škoda Octavia, což je u německého výrobce opravdu netradiční tvar karoserie. Nabízí ho snad jen pro Mercedes-AMG GT čtyřdveřové kupé. A stejně jako zmíněné AMG má i EQS bezrámové dveře.

2021-Mercedes-Benz_EQS-3

Z přední části nemá EQS skoro žádné otvory, „maska chladiče“ je spíše naznačená, čímž pádem nezhoršuje aerodynamiku. Hladké jsou i boky, protože EQS má zapuštěné kliky. Ty se vysouvají po odemčení auta a při jízdě zůstávají skryty. Mercedes-Benz sice není prvním výrobcem, který s tímto řešením přišel, ale používá jej třeba i na nové generaci třídy S, ostatně EQS je jeho elektrickou alternativou.

Přečtěte si také:  Automobiloví designéři vytvářejí budoucnost. Škoda to vysvětluje na svém nejnovějším modelu

Otevřít si dveře sám? Přežitek

Kliky na autě skoro vlastně ani být nemusí, protože Mercedes-Benz EQS může umět otevírat i zavírat dveře zcela sám. Stačí, abyste se s klíčem (třeba v kapse nebo v tašce) přiblížili k autu a dveře se samy otevřou.

2021-Mercedes-Benz_EQS-8

Pokud se usadíte na sedadlo řidiče, sešlápnete brzdový pedál a aktivujete auto, dveře se samy zavřou. Pokud si sednete na jiné místo, pak to nebude už úplně automaticky, protože se budete muset dotknout kliky nebo madla, jednoduše dát dveřím impuls, ale pak se také samy zavřou.

Jde to ale i na displeji, kde lze ovládat všechny čtyři dveře samostatně. A to nejen na tom středovém, ale i před spolujezdcem anebo na tabletu na zadních sedadlech. Stačí jednoduše dotekem posunout ikonku a dveře buď otevřou anebo zavřou. Ostatně podívat se na to můžete v tomto videu:

Systém je samozřejmě chytrý, takže moc dobře ví, kdy má kolem sebe dostatek místa a dveře může otevřít, a kdy naopak nikoliv. Systém pracuje se sledováním slepého úhlu, takže pokud je kolem jakákoliv překážka – lhostejno, zda pevná (zeď, auto, motorka, atd.) či pohyblivá (člověk, zvíře, apod.) – dveře se samy neotevřou. Ostatně EQS disponuje v závislosti na výbavě až 350 senzory pro snímání vzdálenosti, rychlosti, zrychlení, světelných podmínek, srážek, teploty, obsazenosti míst, mrkání řidiče nebo hovoru cestujících. 

Přečtěte si také:  Elektrické BMW i4 představeno. Nabídne i verzi s 544 koňmi a dojezdem 510 km

Displej přes celou šíři palubní desky

EQS je také prvním modelem značky, který povyšuje digitalizaci na úplně novou úroveň. Může být totiž vybaven tzv. MBUX Hyperscreen, tedy obrovským dotekovým displejem s úhlopříčkou 141 cm. Jde o trojici displejů překrytých sklem (trojrozměrně ohýbaným při teplotách cca 650°C), sestávající z panelového přístroje před řidičem, centrálního displeje multimédií a displeje přímo před spolujezdcem, přičemž jsou spolu informačně propojeny. Spolujezdec může třeba řidiči poslat do navigace cíl a podobně. Mimochodem „vnitřnosti“ tohoto systému jsou sice stejné jako v nové třídě S, ale v podání EQS to navíc vypadá futuristicky.

2021-Mercedes-Benz_EQS-6

Systém také využívá umělou inteligenci a posádce umí automaticky nabídnout více než 20 dalších funkcí – od aktivního masážního programu přes připomenutí narozenin až po návrh poznámek do seznamu úkolů – pokud jsou pro zákazníka relevantní. Vývojáři interně označují tento navrhovací modul jako „Magic Module“. Jednotlivé moduly jsou uživateli předkládány na uživatelské ploše v nulové úrovni. Následují čtyři příklady využití. Uživatel může příslušný návrh přijmout nebo odmítnout pouhým jedním kliknutím:

  • Řidič, který cestou domů v úterý večer vždy volá určitému příteli, bude například dostávat v tento den v týdnu a v tuto hodinu návrh příslušného telefonního hovoru. Přitom se objeví navštívenka s kontaktními údaji příslušné osoby a případně i s její fotografií, pokud je v systému uložena. Všechny návrhy systému MBUX jsou vázány na profil uživatele. Pokud v úterý večer řídí EQS někdo jiný, toto doporučení se neobjeví – nebo se objeví jiné, v závislosti na zálibách příslušného uživatele.
  • Pokud řidič EQS používá v zimě pravidelně masážní funkci na principu lávových kamenů, systém se to naučí a automaticky mu tuto komfortní funkci za zimních teplot navrhne.
  • Pokud si uživatel pravidelně zapíná kromě vyhřívání sedadla například také vyhřívání volantu a dalších ploch, je mu to navrženo, jakmile aktivuje vyhřívání sedadla.
  • U podvozku modelu EQS lze zvětšit světlou výšku, což je užitečná funkce například pro strmé příjezdy ke garáži nebo příčné práhy zpomalující dopravu. MBUX si zaznamená polohu GPS, v níž uživatel aktivuje funkci zvýšení světlé výšky. Jakmile se vozidlo podle GPS znovu přibližuje k této poloze, MBUX automaticky navrhne zvýšení světlé výšky modelu EQS.

MBUX Hyperscreen je palubní deska nové generace. Digitální zážitek nabídne po celé šíři přední části auta

A ještě jeden obrovský displej EQS řidiči nabízí. Jde o head-up displej s rozšířenou realitou s promítáním přímo na čelní sklo. Velikost jeho obrazu se dá přirovnat k obrazovce s úhlopříčkou až 77 palců. V rámci tohoto head-up displeje se promítají nejen statické informace o aktuální rychlosti, maximální povolené rychlosti a podobně, ale i navigační pokyny (šipky pohybující se s autem a přímo směřující do odbočky), upozornění na překážky, vyjetí z jízdního pruhu, blížící se překážka a tak podobně. Řidič už tak prakticky vůbec nemusí spustit oči z čelního skla.

A vlastně ani ruce z volantu, protože Mercedes-Benz EQS je vybaven druhou generací hlasového ovládání MBUX. Tou se dá ovládat prakticky celé auto a takřka jakákoliv funkce, kterou auto umí. Na některé pokyny už navíc nemusíte auto oslovovat, ale stačí pokyn prostě a jednoduše vyslovit.

2021-Mercedes-Benz_EQS-7

Zpočátku dvě verze: chcete výkon nebo dojezd?

Mercedes-Benz uvede EQS ve dvou výkonových verzích, přičemž jedna z nich nabídne dlouhý dojezd (EQS 450+ s výkonem 245 kW/333 koní a 568 Nm) až 780 km (podle nejnovější homologace WLTP) a ta druhá zase vysoký výkon (EQS 580 4MATIC s výkonem 385 kW/523 koní a 855 Nm). Další verze budou následovat, přičemž má přijít i sportovní verze s výkonem až 560 kW.

Přečtěte si také:  Volkswagen chystá sportovní verze svých elektromobilů. Dostanou označení GTX

Dynamika obou verzí je každopádně více než dostatečná. Slabší 450+ má pohon pouze zadních kol, ale z nuly na stovku zrychlí za 6,2 sekundy, výkonnější 580 to díky vyššímu výkonu i pohonu všech kol zvládne za pouhých 4,3 sekundy. Maximální rychlost je u obou verzí elektronicky omezena na 210 km/h.

2021-Mercedes-Benz_EQS-2

S modelem EQS bude na trh uvedena nová generace akumulátorů s výrazně vyšší hustotou energie. Větší z obou akumulátorových sad má využitelnou kapacitu 107,8 kWh. To je o cca 26 procent více než u modelu EQC. Automobilka také vylepšila software pro řízení sady akumulátorů, který navíc umožňuje bezdrátové dálkové aktualizace (například jiný pro zimní provoz a podobně). Systém řízení energie tak zůstane aktuální po celou dobu životnosti vozidla. Mimochodem Mercedes-Benz dává na baterie záruku 10 let nebo 250 000 kilometrů.

Přečtěte si také:  Legendární Audi quattro ožije v podobě elektrického sporťáku se třemi motory

Nabíjet tento elektromobil ze Stuttgartu půjde i na rychlonabíjecích stanicích se stejnosměrným proudem výkonem až 200 kW (rychlejší nabíjení, které nabízí třeba Porsche nebo Audi není v plánu). I tak stačí pouhých 15 minut rychlého nabíjení k tomu, aby dojezd vzrostl na dalších 300 kilometrů. Doma nebo na veřejných nabíjecích stanicích umožňuje palubní nabíječka modelu EQS nabíjení střídavým proudem o výkonu až 22 kW.

2021-Mercedes-Benz_EQS-4

Dostávat energii do baterií půjde samozřejmě i rekuperací, která navíc pomůže i s brzděním. Podle tiskové zprávy se u EQS na maximálním zpomalení 5 m/s² v rekuperačním režimu DAuto podílí rekuperace až 3 m/s² (2 m/s² mají na svědomí brzdy). Vůz díky tomu dokáže zpomalovat až do úplného zastavení, aniž by řidič musel sešlápnout pedál brzdy. Auto bude umět automaticky zpomalovat i za rozpoznaným vozidlem jedoucím vpředu až do jeho zastavení, například na semaforech. Inteligentní rekuperace se také přizpůsobí aktuálním podmínkám za pomoci asistenta ECO a bude fungovat předvídavě, přičemž zohlední mimo jiné dopravní situaci nebo topografii.

Pokud by řidiči automatická rekuperaci nevyhovovala, může si zvolit manuálně pomocí páček na volantu jeden ze tří stupňů anebo vybrat i funkci setrvačné jízdy, při níž auto rekuperovat nebude a bude plachtit.

2021-Mercedes-Benz_EQS-9

Je to kus auta, ale otočí se na prostoru kompaktu

Díky tvaru své karoserie působí EQS menším dojmem, než jak velké opravdu je. Na délku totiž měří 5216 mm, široké je 1926 mm a vysoké je jen 1512 mm. Působivý je i rozvor náprav, který činí 3210 mm. Pro srovnání současná generace třídy S (W223) měří na délku 5179 mm (krátká verze), na šířku 1954 mm, na výšku 1503 mm a a rozvor je 3106 mm. Pohotovostní hmotnost EQS je 2480 kg.

Přečtěte si také:  Nové plně elektrické BMW iX představeno. Vrcholná verze M60 bude mít 600 koní a 111,5kWh baterii

Auto bude standardně vybaveno natáčením zadní nápravy s úhlem otočení kol až 4,5°, na přání bude možné objednat natáčení zadní nápravy až o 10°. Tímto hardwarem jsou každopádně vybavena všechna auta a pokud ji zákazník nezaškrtne při objednávce nového auta, bude možné si funkci dokoupit i v průběhu životního cyklu automobilu. Průměr otáčení se tím zmenší na 10,9 metru, což je průměr otáčení mnoha modelů kompaktní třídy. Pro fajnšmekry si automobilka připravila v menu jízdních režimů zobrazení úhlů otočení kol na zadní nápravě včetně předpokládané trajektorie jízdy.

2021-Mercedes-Benz_EQS-1

Start prodeje

Nejnovější elektromobil značky Mercedes-Benz EQS navazuje na dřívější model EQC, EQA a nedávno představené EQB. Je to výkladní skříň značky a ukazuje, kam se elektromobilita za poslední roky posunula. Funkcí umí tolik, že by to vystačilo na dvacet takových článků a spoustu z nich někteří majitelé asi ani nikdy nevyužijí. Jisté ale je, že tohle už není budoucnost, nýbrž u značky Mercedes-Benz rychle se blížící současnost.

Přečtěte si také:  Zase jeden elektromobil v plamenech. Tentokrát Volkswagen ID.3

Ceny pro český trh zatím automobilka nezveřejnila a v rámci prezentace ani nenaznačila. Nemělo by to ovšem trvat dlouho a přibližně v polovině srpna by je mělo české zastoupení zveřejnit. První auta by se k zákazníkům měla dostat letos v říjnu.

Přidat komentář