kamiony-dalnice-predjizdeni

„Levoproudaři“ porušují zákon. Policie nám poradila, jak na ně: Problikněte je dálkovými světlomety

Autor: Anina Russová - Zdroj: Policie ČR - Ilustrační foto: Policie ČR - 29. 4. 2022


Správná jízda v pruzích by měla být něco naprosto samozřejmého, automatického a jednoduchého. Jenomže ne pro všechny řidiče. Stále na silnicích potkáváme velkou spoustu řidičů, kteří se usídlí v prostředním nebo levém jízdním pruhu a odmítají se z něj hnout. Nejen, že tím ale porušují zákon a riskují pokutu, ale také přispívají ke vzniku nebezpečných situací. Co proti nim dělat? Policie nám poradila.

Říká se jim levoproudaři a středoproudaři. A jejich revírem je levý a prostřední jízdní pruh: Ty jsou ale podle zákona určeny k předjíždění nebo objíždění. U nás se totiž jezdí vpravo, to ale tyto řidiče nezajímá. Jednoho takového znám a zeptala jsem se ho, proč jezdí zásadně jen v prostředním pruhu. Dotyčný mi vysvětlil, že je mu jedno, co si o tom myslí ostatní a je mu také jedno, že překáží. Prostě se mu tam jede dobře. To je ale celé špatně.

Pár tisíc pokuta

Jak nám připomněla policejní komisařka Hana Rubášová, zákon říká, že „mimo obec se na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy jezdí v pravém jízdním pruhu. V ostatních jízdních pruzích se smí jet, jestliže je to nutné k objíždění, předjíždění, otáčení nebo odbočování“.

Každý levoproudař a středoproudař, tedy ti, kteří levý a prostřední pruh nevyužívají k některé z výše zmíněných dopravních situací, se dopouštějí přestupku, za který hrozí na místě pokuta do 2000 Kč, ve správním řízení do 2500 Kč.

Správně se připojit na dálnici není nic složitého. Přesto řada řidičů dělá fatální chyby

Co s takovým řidičem?

Pokud potřebujete prostřední nebo levý pruh použít k tomu, k čemu je, tedy k předjíždění, ale blokuje jej jiný řidič, nemáte moc možností, co s tím dělat. Podjíždět jej je nezákonné, jde o ještě přísněji hodnocený přestupek, který může vyjít až na 10 000 Kč a sedm trestných bodů.

Hana Rubášová nám ale poradila jedinou možnost, co v takovou chvíli dělat. „Naše doporučení pro další řidiče v je odkaz na zákonné ustanovení, tedy v tomto případě konkrétně na paragraf 31 odst. 2 zákona o silničním provozu, a to dávání světelných výstražných znamení krátkým přerušovaným rozsvícením dálkového světla nebo přepínáním potkávacích a dálkových světel“. Zjednodušeně řečeno tedy takového řidiče můžete probliknout dálkovými světlomety. Jestli to ale zabere, je otázkou. Bohužel někteří takové probliknutí vnímají negativně a jako reakci na něj se chovají i agresivně.

Hany Rubášové jsme se také zeptali na to, jestli se policie alespoň někdy na tyto řidiče zaměřuje. „Na dotaz, zda se Policie České republiky má v plánu zaměřit na správnou jízdu v pruzích, je jednoznačná odpověď: Ano. Tato přestupková jednání řeší Policie ČR každodenně a řešili jsme je i v minulosti. Při speciálních akcích, zaměřených na způsob jízdy na dálnicích využívá služba dopravní policie i součinnosti s Leteckou službou Policie ČR.“

Jenže co dělat, kdy občas ani policie zákony nedodržuje?


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , ,

75 názorů na “„Levoproudaři“ porušují zákon. Policie nám poradila, jak na ně: Problikněte je dálkovými světlomety”

  1. “ ‚Podjíždět‘ jej je nezákonné, jde o ještě přísněji hodnocený přestupek“
    Tohle je taky pěkně postavený na hlavu, když kromě levýho při tý nezákonnosti PŘEDJÍŽDĚNÍ ZPRAVA (podjíždí se leda podjezdem) blokuje kromě „svýho“ pruhu i všechno napravo od něj, je to snad právě ON, kdo by měl dostat větší pokutu, než ten, kdo NIKOHO NEBLOKUJE, jen ho předjíždí zprava a třeba se jen chystá na odbočení vpravo, protože ten pravý pruh se brzy stane odbočovacím.

  2. Když jede za sebou souvislá kolona kamionů a je mezi nimi mezera cca 50m, tak při rychlosti 130 až 140km, kterou běžně jezdím, bych nedělal nic jinýho, než lítal do pravýho pruhu a po sekundě zase vybočoval do levýho.

    Pokud za mnou někdo jede 160 a víc, podle možnosti a místa v pravým pruhu mu uhnu, i když mě to někdy stojí nutnost brzdit na 100-ku, protože už bych to napálil do kamiónu.

    Takže tyhle žvásty o levoproudařích jsou kraviny. To samý jako řešit přestupek, když někomu uhnu do levýho pruhu, v případě že najíždí na dálnici a v levým pruhu nikdo na kilometr daleko zrovna nejede, takže nikoho neohrožuju.

  3. středoproudaři, když jsou vpravo kamiony, a je tam od nich roz*ebaná silnice, tak asi budu jezdit odstavným bo co ?

    1. Pořídíte si lepší auto a stopětku necháte dědovi aby měl čím jezdit do hospody.

  4. Horší je, když jedu dodávkou v pravém 130, dojíždím kamion a chci ho předjet, ale místo toho musím začít brzdit protože v levém se řítí banda pražáku 160, a přece jim tam nevjedu ne? To bych byl ještě větší hovado než oni… A takhle pořad dokola.

  5. Bohužel, toto je pravda děje se často, ale policie to neřeší vůbec, do konce jsem byl svědkem, kdy před polici jeden držel levý pruh ,a druhý blikal troubyl dozadoval se ať mu uhnene nic, a policie stála na kraji dalnice a vůbec jak by to neviděla. Docela jezdím často po d1 a u Popůvek jsou tři pruhy často na kraji dálnice stava policie, dost lidí jezdí v prostředním pruhu pravý je prázdný, taky nic kdyby tam dávala pokuty je to pěkný balík za den ,ale radši tam stojí a koukají.

  6. MartinaMartin

    Nevím co se to tady řeší!Prostě na dálnici v ČR se jezdí 130km/h a vpravo!Pokud někdo jede 95km/h tak ho samozřejmě předjedu,ale!!!Nejdříve se podívám do zrcátka,jestli v levém pruhu někdo nejede 150km/h (pro hnidopichy – jestli v levém nejede auto,které odhadem jede rychle a je poměrně blízko,toto normální řidič musí umět odhadnout) abych nezpůsobil řidiči v levém pruhu prudké brzdění!Pokud je levý pruh volný,brzdu co jede 95km/h předjedu.Pokud v pravém pruhu jede někdo 128km/h,tak ho buďto předjedu tím,že na to trochu kurva šlápnu a né,že ho budu předjíždět rychlostí 130km/h 20 minut!!!!!!!!Prostě prostřední pruh je pro rychlejší než ty v pravém a levý pruh je pro rychlejší než v tom prostředním!!!!!Jezdím denně dálnice a chovat se na dálnici umí 20 % řidičů. 20% se věnuje povídáním si,20 % telefonu,40 % řidičů je začátečníků,naschválistů a řidičů, kteří na 50tce jezdí 30km/h ze strachu že je zavřou za překročení rychlosti.Prostě lidi co jsou vysraný a ovlivněný neustálím sledováním televize!!!!!

    1. Když se budete dívat do zrcátka tak zjistíte že se do levého nedá najet vůbec, a vždycky někoho omezite.

  7. „Podjíždět jej je nezákonné, jde o ještě přísněji hodnocený přestupek, který může vyjít až na 10 000 Kč a sedm trestných bodů.“ a tohle si pán redaktor taky zjišťoval anebo si to jen myslí? V tom případě by bylo fér napsat paragraf ze zákona, z kterého tohle vyplývá. Já v tom vidím jasnou neznalost, šíření dezinformací a klesnutí na úroveň Novy…

  8. Zrovna včera večer jsem jel z Prahy po Jižní spojce a D10. Jak okruh tak D10 byly poloprázdné, ale většina jela v levém (středním) pruhu i přes to, že pravý pruh byl téměř prázdný. A po D10 ještě v levém cca 110-120km/h. Vůbec tohle chování vás některých řidičů nechápu. V autoškole nás učili něco jiného.

  9. Však já to říkám už dávno: problikat, protroubit, předjet zprava a vybrzdit. Konečně to mám i posvěcené :-)

  10. Co s takovým řidičem?….. hezky napsáno. Policie nemusí nic dělat. Správná otázlka ale má znít : Co s takovou Policií ? Pochrupují podél dálnic na výjezdech a nic je nezajímá.

  11. tak ted jsem sokovan . V Nemecku je takoveto problikavani videno jako „Nötigung “ , natlak . Je tam policii reseno i jako trestny cin a zde je k tomu vyzyvano . Clanek jsem zkopiroval a posilam do Nemecka , jinak by me tezko nekdo uveril .

    1. lid České republiky

      §31 zákona č. 361/2000 Sb. uvádí jasně:

      (1) … dává řidič zvukové výstražné znamení. Mimo obec může řidič dávat zvukové výstražné znamení i tehdy, je-li to nutné k upozornění řidiče předjížděného vozidla.

      (2) Místo zvukového výstražného znamení smí řidič dávat světelné výstražné znamení … k upozornění řidiče předjížděného vozidla je smí dávat i v obci.

      Tak si to lid přál, tak je to uzákoněno.

    2. V Německu se probliknutí běžně používá. Je to komunikační prostředek, stejně jako blinkr. Ale musí být užit správně, nikoli jako nátlak.

    3. jj a co s tím má prosím společné jezdec z německa, buhsuď jak je to v Belgii nebo Francii

  12. Zajímalo by mě , kdy už konečně tyhle bezohledné řidiče , začne policie pokutovat pořádaným flastrem. Ve světě je naprosto normální jezdit vpravo. Dokonce tam právě tyto neznalce pravidel silničního provozu pokutují. U nás policie jen slibuje .

  13. Phoenix Karel

    Jezdím v pravém pruhu, levý používám na předjíždění. Mnohokrát se mě stalo, že mě dojelo auto jedoucí furt v levém pruhu a ikdyž jsem měl pár km přes 130 a předjížděl jsem tři kamiony jedoucí těsně za sebou, blikalo dálkovými. To mě nepřipadá normální

    1. Já v takovém případě znovu zapnu levý blinkr aby tomu blbečkovi za mnou došlo, že asi také předjíždím když je vedle mne kamion. Až ho předjedu, tak se zařadím a pohoda. Může si jet kam chce a sorry jako, jezdit v pravém pruhu při tom množství kamionů, které jsou na dálnici, je holý nesmysl, protože v podstatě pořád nějaký předjíždím.

  14. Čistě věc policie. Jezdí tam pořád, kamery mají, auta za miliony. Kdyby na to došlápli, je za půl roku po problému. Nemyslím, že problikávání je dobrý nápad, ještě nedávno se to hodnotilo jako agresivní jízda a byl s tím docela problém.

    1. J, to může, záleží asi i na nátuře a možná i znalosti zákona. Ten je v článku dokonce citován, když budu parafrázovat, není dobrý nápad dodržovat zákon :)

  15. Jezdím vždy v pravém pruhu, pokud jede někdo pomaleji, předjedu a vrátím se.. Pokud ovšem já jedu v pravém, a někdo jiný v levém, nevidím sebemenší důvod přejíždět dva pruhy a blikat na něho, abych ho mohl předjet. Já jedu v pravém a jedu správně. On jede v levém a porušuje zákon. Z jakého důvodu bych měl za správné chování platit vyšší pokutu než on prostě nechápu.

  16. Michal Matušík

    Dobrý den,
    chtěl bych požádat autorku článku, zda by mohla vyřídit paní Rubášové z PČR, že jsem v pátek odpoledne při výjezdu z Prahy po D1, případně v neděli při příjezdu do Prahy v posledních 10 letech nenarazil na policejní hlídku? A také jsem zatím neslyšel, že by u nás někdo za nesprávnou jízdu v pruzích dostal pokutu. Děkuji.

    1. Souhlasím s vámi jenom musím konstatovat že mi se to jednou podařilo. Předjížděl jsem v levém pruhu (za mnou žádné auto) a najednou se za mnou rozjela hlídka tak zastavím a prý před autem které jsem ještě chtěl předjet a za auty které jsem předjel byla dost velká mezera do které jsem se měl zařadit, auto predemnou dojet a potom se vrátit do levého pruhu… No dostal jsem 2000

  17. Ve volném středním nebo levém pruhu bych si nedovolil jet pomaleji, než je max. povolená rychlost. Pokud tedy jedu pomaleji, určitě zůstávám v pravém pruhu. Ale pokud jedu ve středním nebo levém pruhu max. povolenou rychlostí, pak tam mohu omezit pouze ty problikávače, kteří porušují zákon něčím nesrovnatelně závažnějším, než je jízda v nesprávném pruhu, a to je nedodržení max. povolené rychlosti. Vím, že i tak mi hrozí pokuta, protože není na mně, abych je nutil dodržovat rychlost, ale i tak to za to riziko stojí víc, než furt brzdit a zrychlovat za kamiony v pravém pruhu.

    1. Trochu jste si popletl maximální a minimální povolenou rychlost (pokud je řeč o dálnici) protože na dálnici je minimální 80km/h, ale že někdo pojede stovkou neznamená, že něco porušuje, nikde není nařízeno, že musí jet tou maximální, jak o tom píšete.

    2. Zajděte si do nejbližší autoškoly a tohle jim tam řekněte. Mám pocit, že Vám nabídnou kondiční jízdy s instruktorem :-)

  18. Jezdím též raději minimálně v prostředním pruhu!Je to z toho důvodu,že pravý je převážnou délku trasy poškozen těžkými nákladními vozy a já v tom vidím zvýšené riziko poruchy řízení.Třeba i jen ,,poskočením,, vozu mimo požadovaný směr jízdy.O trvalém nadměrném opotřebení podvozkových částí vozu nemluvě.
    SAMOZŘEJMĚ ZVÝŠENOU MĚROU HLÍDÁM PROVOZ ZA SEBOU A ,,CHVÁTAČŮM,, IHNED UHÝBÁM!
    Pokud mě chytí policie a bude mě chtít pokutovat,budu chtít ,,problém,, řešit ve správním řízení a budu chtít,aby žalující strana mi odborným posudkem dokázala,že úsek,kde jsem jel špatně byl v pravém pruhu bezproblémový!Zároveň s udáním,hodnot křivosti povrchu,které jsou již mimo toleranci a určením způsobu,jak to mohu při jízdě po dálnici pohledem zjistit!!!
    A pokud mu bude řečeno,že mám snížit rychlost,tak se potám,proče tedy platím dálniční známku,když využití výhod y dálnice je pokutovatelné?!

    1. To samozřejmě lze, ale aktuálně těch úseků kde prakticky nelze jet v pravém pruhu není tolik. Takže vaše tvrzení dávám do škatulky „blbé výmluvy“.

    2. Přesně tak, pokud v pravém pruhu jedou vozidla v menších rozestupech a pomaleji, vím, že je budu předjíždět ( kupříkladu nákladní auta), jedu si v levém. Nemám rád přeskakovače v pruzím. Myslím, že je to bezpečnější než přeskakovat s pruhu do pruhu. Samozřejmě závodníky pouštím. Dík, hezký den Ladis

    3. Oni vám nic dokazovat nemusí. To vy pácháte přestupek, který zdokumentovali. Tudiž to vy musíte vyvrátit, že jste jej nedělal – tedy předložit důkazní materiál. Navíc vám to nedají za to, že jste jel 500 m v prostředním pruhu, ale třeba 2 km – což snad na dálnicích nejsou tak dlouhé špatné úseky – aspoň z mé zkušenosti.
      Akorát si jen obhajujete vaši bezohlednost, protože to co jste napsal je jen výmluva:(

  19. Na tomto je nejsmutnější, že příčina protiprávního jednání je nesmyslně podhodnocena, než její následek. Ono totiž kdyby pokuty otočili … tzn. 10 000 a 7 trestných bodlů pro středopolaře a 2000 pro podjižditele, tak by si každý rozmyslel jezdit ve středovém nebo levém pruhu.

    1. Moc tomu podjíždění nefandím, ale např. v USA je možné podjíždět – ale to se bavíme o tom, že 6 proudovou dálnici u nás nemáme (teda občas jo, když se sčtou oba pruhy). A že by tam měli extra nehod? Spíš je to o zvyku.

  20. No já to dělám tak, že když takového řidiče dojedu, přejedu do levého a probliknu ho. To je legální, protože upozorňuji řidiče vozidla, které hodlám předjet. Pokud ani na opakované probliknutí nepřejede do pravého pruhu, vrátím se do pravého, jedu stejně rychle jako on a počkám, až ho zezadu dojede nějaký bavorák nebo nebo nějaký jiný střelec a ten se do něj pustí s velkou chutí. Blikačka, houkačka, najíždění, vyhrůžky rukou z okýnka, zatím to žádnej levák psychicky neunes a vždycky uhnul. A já si jenom hlídám, abych byl kousek za nimi, kdyby ho sejmul natvrdo. A pak ho svižně předjedu dřív než se stačí vrátit. Na dálnici se obvykle řešitele dočkám do dvou minut.

    1. Bohužel někdy nefunguje ani najíždění na kufr, troubení, blikání, nic. Takže nejlepším řešením je zvolit si libovolný volný pruh. Stejně to nikdo neřeší.

  21. Běžná situace na dálnici: Jedu v pravém 130km/h dle gps, v prostředním jede děda v žigulíku 95km/h a vlevém dědu předjíždí 120km/h někdo, kdo se pak zařadí před dědu. Podjedu je nebo nepodjedu, když neměním jízdní pruh? Měl bych počkat až oni dokončí „závod“a pak z pravého přejet do levého, předejet je. a pak zpět do pravého? Jinak souhlas s Jiřím!

    1. Pokud jedu v pravém pruhu a dojedu pomaleji jedoucí vozidla v prostředním či levém pruhu, lze je legálně předjet v tom pravém pruhu. Ovšem pouze pokud v tom prostředním či levém pruhu jedou dvě či více aut :) Pokud je pouze jeden, pak mi legálně nezbývá nic jiného než přejet uplně vlevo a pak se zase vrátit.. Osobně bych teda radši pruh neměnil, rozhlédl se zda není v dohledu PČR a podjel

      1. Richarde, doposud tak činím, jedu stále ve stejném pruhu. Říkám si, že když jsem původně nejel ve stejném pruhu, tak nejde o předjíždění – jedu si ve „svém“, a nemám v cestě překážku… PČR jsem naposledy viděl v televizi ve zprávách.

      1. Vlastimile, na dálnici a silnicích s více proudy byste neměl omezovat rychlejší, takže by k situaci, že musím dát nohu z plynu, vůbec dojít nemělo. Spíš nechápu, co všem na tom pravém pruhu vadí.

    2. Těch dědů v prostředním pruhu jedoucích 95km/h je minimum oproti frajerům středního věku a mladších

      1. Jo a vod kdy že tu jsem a nevím o tom, můžete to zkusit třeba to bude levné. Ale určitě to bude tak za 300eur na místě.

    1. No teď jezdím na dálnicích kolem Mnichova a tolik levo a středoproudařů jsem u nás zdaleka neviděl. Ideálně 4 pruh, kdy 3 auta jedou vytrvale vedle sebe (na dálnici).
      Plus když jedete 180, tak vám klidně do levého pruhu vjedou , bez ohledu na to, že to auto co předjíždí je 300 m před nimi.
      Nevytahoval bych Německo, když je to nemlich to samé co u nás.

  22. Tak se těch řidičů na to zeptejte, a odpověď je pokaždé stejná.
    NIKDO NÁS TO NENAUČIL!

      1. Phe…To já když dělal řidičák, tak byly v testech ještě otázky, jaké povinnosti má vozka s koněm…:-)

  23. Tak to je pro mě novinka, pokud vím tak kromě rychlosti, nic jiného PČR neřeší. Dodnes neumí řidiči zipovat, jezdí v levém pruhu, nedávají směrovky, nedělají záchranářskou uličku atd. A proč? Protože to po nich nikdo nevyžaduje a nikdo je za to nepokutuje. Zářným příkladem nečinnosti PČR jsou elektrokoloběžky (běžně prodávaná motorová vozidla, řízená dětmi bez řidičského oprávnění a dalších náležitostí). jen se čeká až někoho zabijí na chodníku, aby z toho mohli vyrobit problém.

    1. Správná připomínka jen to napsat Pospišilovi nebo Jourové oni asi v v EU zařídí aby měli koloběžky erbegy a ABS !!!!!!

      1. Radomír Grygar

        Větší blbost „k věci“ už může vymyslet jen totální kripl… 😂😂😂

    2. Koloběžka je podle vyhlášky jízdní kolo… s podporou pohonu, či bez… tzn bez pardonu nepatří na chodník… ale na jízdní kolo je potřeba nějaké oprávnění a další náležitosti, ty joudo?

      1. Na jízdní kolo jsou potřeba náležitosti aby splňovalo podmínky pro jízdu na pozemních komunikacích a to málokdy a málokdo splňuje, bohužel.

      2. Na koloběžku do 1000w mít řidičák nemusíte nad 1000w už ano-to platí i pro elektrokola a kola s pomocným spalovacím motorem

          1. Limit km nebo kW vůbec není důležitý. Jednoduše není prostor. Máme chodce na chodníku a auta na silnici. Vše široké pouze pro ně. Kolo nebo cokoliv jiného co je mezi a na čem smí každý pitomec, nemá nikde místo. A pokud něco chybí, tak rozhodně širší silnice. Na to měli myslet dávno. Třeba v Belgii to tak je a je klid. Kola za chvíli vymění drony nad hlavou, které vás přenesou v určité bezpečné výšce cca 30 cm nad zemí abyste nemuseli mít i padák;). A to také bude překážet na silnici i chodníku. Takže celé je to pouze i šířce komunikací, které jsou stejné už z dob před Kristem;)

            1. Kolo může každý pitomec a v autě ne? Každý den vidím,že spousta pitomci je i v nich a tomu odpovídá statistika. Nejde nabourat v osobním autě s dobrými vlastnostmi na pár km. Jezdím miliony km za každého počasí,destinace které si nevolím já s horším autem bez nehod než do mě nějaký trouba vrazí. Policie ČR,zná jen pár přestupků za které rýžuje, bezpečnost ji nezajímá

      3. Ono hlavně si cyklista si nevezme basebolku, kapuci a sluchátka, ale větsinou sleduje co se kolem něj na silnici děje. Na el.koleběžce je to dost pravidelná výbava hlavně za snížené viditelnosti.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru