Předpisy stanoví, že mezi veterány je možné oficiálně zanést vozidla starší 30 let. To znamená, že letos se k veteránům připojí i auta, která většina z nás pamatuje z devadesátek, někteří je měli a nebo dokonce mají. Získat veteránské značky ale není jen tak samo s sebou. Pravidla, která k nim vedou, jsou poměrně přísná.
Felicie, ale i Ferrari
Během letošního roku oslaví 30. narozeniny řada velmi zajímavých aut. Připomenout musíme klasiku našich cest, tedy Škodu Felicii. Alespoň jednou v tomto voze jel snad každý a kdyby hlavně na zadních dveřích tak hodně nerezly, tak v nich možná řada z nás jezdí i nadále. Kulatiny otevírající bránu k veteránům ale letos oslaví i elegantní BMW řady 7 generace E38, ale třeba i italská klasika devadesátek, tedy Ferrari F355. A spolu s nimi třeba i Aston Martin DB7, ostré Audi RS2 Avant nebo modely Alfa Romeo 145 a GTV.
Ale třicetiny neslaví jen tak zajímavá auta. Mezi veterány od letoška můžeme zařadit třeba i první generaci Kia Sportage, Hyundai Accent, Daewoo Nexia, Peugeot Boxer, Citroen Jumper nebo Renault Laguna. Máte doma některý z těchto vozů a toužíte po veteránských registračních značkách? Dobře si to rozmyslete, nejde totiž jen o výhody, jako je nižší povinné ručení.
Jak na to?
V prvé řadě připomínáme, že věk vozidla se počítá od data jeho výroby, nikoliv od první registrace. V žádném případě neplatí, že se veteránem se vším, co k tomu patří, stane jakékoliv auto splňující věk. „Vůz musí nejprve projít celou řadou kontrol a testů, jejichž cílem je potvrzení originální původu, perfektního technického stavu a historické hodnoty daného automobilu,“ vysvětlují specialisté z pojišťovacího srovnávače srovnejto.cz.
Veškeré požadavky na veteránská auta stanovuje Mezinárodní technický kodex FIVA 2010, od kterého se následně odvíjí veškeré testování starých aut. Pokud tím chcete projít, musíte se obrátit na některý z klubů, který se testacemi zabývá. V rámci klubové testace, která je prvním krokem, bude prověřen především historický původ auta. To znamená, že proběhne kontrola VIN kódů, protokolů z STK a dalších nezbytných detailů. Pokud prvním kolem projdete, čeká vás testace krajská. Ta se zaměřuje na detailní technickou kontrolu právě dle kodexu FIVA. A pozor, na obě testace máte maximálně 30 dnů a nejdou zdarma. Vejít byste se ale měli do zhruba 3000 Kč. Jenomže jak upozorňuje srovnejto.cz, nemusí jít o konečnou částku. Celý proces se může prodražit o další a další výdaje například za pořízení kvalitních fotografií automobilu, konzultace s odborníky, proplacení cesty komisařů k vozu atd.
Pokud to vše dopadne dobře, čeká vás už jen registrace vozidla. Každý kraj má jedno registrační místo, jejichž seznam najdete zde. Pamatujte ale, že než tam pojedete, musíte mít auto pojištěné! Dobrou zprávou je, že povinné ručení na historická vozidla je i výrazně nižší než na standardní auta. Veterány jsou také osvobozeny od nutnosti placení ekologické daně. Nevyhnete se ale správnímu poplatku, který se většinou pohybuje v řádech několika stokorun.
Jsou i nevýhody
Až potud to vypadá na samé výhody. Nižší povinné ručení a nulová nutnost platit ekologickou daň. Ale každá mince má dvě strany. Kodex FIVA totiž říká, že veteránem je vozidlo, které je uchováváno a udržováno v historicky věrném stavu a není užíváno ke každodenní přepravě. A s tím jde ruku v ruce i náš zákon, který říká, že historické vozidlo nelze provozovat na pozemních komunikacích za účelem podnikání a běžného denního užívání pro vlastní potřeby. Zjednodušeně to znamená, že s veteránem nemůžete každý den jezdit do práce, pro děti do školy a na nákup. Nesmí se používat jako klasická auta. Mají sloužit pro cesty na výstavy, srazy a pro občasné vyjížďky. Ostatně, i proto mají levnější pojištění. Navíc platí, že pokud dojde k prodeji veterána, musí nový majitel projít celým testováním znovu.
Protože jsme v lobistické ČR, kde chce každý finančně profitovat z věcí, které jsou jinde samozřejmostí. Zákonodárci problematice příliš nerozumí a ti co tomu rozumí by našli 1000 důvodů proč to v Německu jde a u nás ne.
proč je rozdíl mezi veteránem s klubovou testací a veteránem krajskou testací,vždyť se jedná vždy v obou případech o historické vozidlo které je testováno a má tedy historickou hodnotu,proč jedna skupina má STK na 5 let a druhá pouze na 2 roky?proč jsou veteráni s V-značkou osvobozeny od dálničního poplatku a s klubovou testací ne,vždyt jsou to také vozidla který byla přísně co do historické hodnoty prověřována.každý kdo vlastní veterána ať už s V-značkou či klasickou se zápisem historické vozidlo, si vozidla váží pečuje o něj ochraňuje ho a nepoužívá ho k běžnému ježdění,tak proč je rozdíl?poukazuji na Německo tam je jen jeden druh RZ tak zvaně H-Kennzeichen pro všechny veterány se zápisem oldtimer do TP a není žádná kategorie více a méně veterán,pokud tedy platí jedny mezinárodní předpisy pro všechy tak proč máme u nás dvě kategorie méně a viceveterán?děkuji R.H.
DOCELA DOBRÝ