Posledních několik týdnů se v Česku začíná projevovat typické letní počasí s vysokými teplotami, které často střídají silné bouřky. Pro řidiče je příchod takové bouře nesmírně nebezpečný. Problémy jim může dělat silný vítr, déšť, ale i jízda po silnici, na které zůstává hodně vody. Základem pro jízdu v takových podmínkách je snížení rychlosti, zachování klidu a předvídavost. Ti, kteří se pak na jízdu v takto ztížených podmínkách necítí, by měli raději, třeba i jen na pár minut, zastavit.

Vítr umí mít velkou sílu

Velké problémy může řidičům způsobit nečekaný silný poryv větru. V případě větrného počasí pamatujte na to, že je nutné volant držet oběma rukama, ale ne křečovitě. A také sundat nohu z plynu a raději zvolnit. Velký pozor je potřeba dávat v místech, jako jsou výjezdy z lesních úseků silnic, na mostech nebo třeba na otevřených pláních. Je nezbytně nutné se na jízdu naprosto soustředit a sledovat své okolí.

Řidiči také musejí dávat velký pozor při případném předjíždění nákladních aut nebo dodávek. Jejich konstrukce je takřka předurčena k tomu, aby větru neodolala, a silný poryv může takové auto rozhodit nebo dokonce smést ze silnice. Velmi opatrná musí být posádka auta také po zastavení a otevírání dveří. Vítr je snadno může nečekaně vyvrátit.

Dvacet aut na šrot a 11 zraněných. Řidiče na D1 a v okolí potrápilo počasí

Pozor na aquaplaning

Aquaplaning je nesmírně nebezpečný jev, při kterém se může auto stát zcela neovladatelným. Je to podobné, jako když najedete na ledovou plochu. Specialisté z BESIPu jej popisují takto: „Aquaplaning vzniká nedostatečným odvodem vody pneumatikou a tím vytvořením takzvaného vodního klínu před kolem, který se následně rozšíří i pod pneumatiku. Tím ztratí pneumatika kontakt s vozovkou a vozidlo je jen velmi málo ovladatelné.“ Zjednodušeně řečeno to znamená, že vody je na silnici tolik, že auto lehce nadnese, kola ztratí přilnavost a auto jako kdyby plavalo.

Aquaplaning vzniká většinou při rychlostech nad 80 km/h u nových pneumatik, ale již od 55 km/h u pneumatik na hranici životnosti (1,6 mm vzorku).

Přečtěte si také:  Počasí může na autě způsobit značné škody – 5 + 1 tip, jak jim předejít

Jak mu předcházet?

Je to vlastně celkem snadné, hlavně zpomalit. Jakmile vidíte, že se na silnici drží voda, raději zvolněte. Základem jsou ale také kvalitní pneumatiky s dostatečnou hloubkou vzorku, aby mohla pneumatika dostatečně odvádět vodu a měla dobrý kontakt se silnicí.

Pokud to jde, vyhýbejte se stojaté vodě, tedy kalužím, kolejím zalitým vodou a potůčkům tekoucím přes silnici při prudkém dešti. A ještě přidáme malý tip od specialistů na bezpečnost: „Pokud se stopy auta před vámi brzy ztrácí „ve vodě“ a nejsou vidět již pár metrů za autem, hrozí riziko aquaplaningu. Pokud jsou stopy viditelnější a vydrží delší dobu, je riziko aquaplaningu nižší.“

Co dělat, když přijde?

Hlavně zacovat klid a netrhat volantem. To je úplný základ. Specialisté na bezpečnost radí toto: „Začínající aquaplaning poznáme cuknutím do volantu v okamžiku vzniku vodního klínu nebo plaváním auta. Při aquaplaningu nikdy nebrzděte, nepřidávejte plyn a prudce nezatáčejte, mohli byste dostat smyk nebo dokonce hodiny. Držte volant rovně a pevně, uberte plyn a vyšlápněte spojku, aby se hnací kola uvolnila. Kola by se měla o vodu zpomalit a začít opět fungovat, protože se obnoví kontakt pneumatik s vozovkou.“

Přečtěte si také:  I tohle je práce hasičů. Při dopravní nehodě, při které seniorka čelně nabourala protijedoucí auto, přistával vrtulník

Pokud jedete v autě s automatickou převodovkou, pak jen lehce povolte plynový pedál. Jakmile cítíte, že mají pneumatiky znovu kontakt s vozovkou, můžete pomalu přidat. Ale jen velmi opatrně! 

Pro všechny nebezpečné meteorologické jevy, které mohou řidiče při cestě potkat, pak platí, že pokud si není jistý, měl by zastavit. Při letních bouřích stačí třeba několik minut na čerpací stanici a vypití kávy k tomu, aby se počasí uklidnilo. Nemá cenu se přepínat a už vůbec nemá cenu riskovat.

Přidat komentář