Jestli dle odborníků na bezpečnost mají čeští řidiči s něčím opravdu velký problém, pak je to nedodržování bezpečné vzdálenosti. Takzvané „lepení se na zadek“ je, byť to možná nevypadá, velmi nebezpečnou situací, která už si vyžádala řadu nehod. A v případě řidičky z dálnice D1 také pokutu, protože se „nalepila“ na policejní auto.
Dotyčná ve svém BMW dojela jiné BMW, které na první pohled vypadalo docela obyčejně. A protože měla pocit, že ji v levém pruhu překáží, tak se za něj zařadila, pověsila se mu na nárazník, a ještě řidiče vyblikala. A výsledek? Naměřených 160 km/h a pokuta. Při takovém překročení rychlosti je pokuta na místě v rozmezí 2500 Kč až 3500 Kč, ve správním řízení v rozmezí 4000 Kč – 10 000 Kč. Úřad pak přidává také čtyři trestné body do karty řidiče.
Nejde ale o trestné body nebo pokutu. To je pro řidiče ten menší problém. Například BESIP už dlouho upozorňuje na to, že nedodržování bezpečné vzdálenosti od ostatních vozidel patří k nejčastějším příčinám dopravních nehod. Navíc zhoršuje následky nehod, které mají jinou přímou příčinu, jako je například nevěnování se řízení či nepřiměřená rychlost. Z dat ministerstva dopravy navíc také vyplývá, že doporučený odstup dvou sekund od ostatních vozidel přitom nedodržuje mimo obec téměř 70 % řidičů.
Řidiči se často vymlouvají na to, že vlastně neví, jak ty dvě sekundy odhadnout. Přitom je to jednoduché. Na řadě dálnic je na silnici přímo nakreslené dopravní značení, které se správným odstupem pomáhá. „I bez dopravního značení se dá dvouvteřinová vzdálenost odhadnout. Stačí si vybrat nějaký pevný bod na silnici či vedle ní (dobře poslouží třeba strom či sloup veřejného osvětlení) a ve chvíli, kdy vozidlo před vámi tento bod se svým vozidlem mine, začněte počítat čas. Neměli byste k tomuto bodu se svým vozidlem dorazit dříve, než napočítáte právě dvě vteřiny,“ vysvětluje Tomáš Neřold z Besipu.
Pro úplnost ještě dodáme, že častým nešvarem řidičů je i zbytečná jízda v levém pruhu. Zákon přitom říká, že se jezdí vpravo, ostatní pruhy se používají jen na předjíždění, objíždění a odbočování. Po předjetí jiného auta je pro zajištění plynulosti provozu nutné opětovné zařazení do pravého pruhu. Jinak je omezena propustnost dané silnice a provoz není plynulý tak, jak by mohl. A platí to i pro policii.