SKODA-966-Supersport-01

Legendární ŠKODA 966 Supersport: Opět v původní kráse

Od Tisková zpráva | 14. 11. 2014


Na celém světě jediný dochovaný exemplář vozu ŠKODA 966 Supersport z roku 1950 se opět zaskvěl v plné kráse. V průběhu uplynulých let specialisté společnosti ŠKODA AUTO tento závodní vůz citlivě zrenovovali a nyní jej mohou obdivovat návštěvníci ŠKODA Muzea v Mladé Boleslavi.

V roce 1950 byly postaveny celkem tři exempláře závodního speciálu ŠKODA 966 Supersport, zachoval se ale pouze jediný z nich. Ten byl až do doku 1962 nasazován do závodů, poté byl po mnoho let ve vlastnictví slovenského automobilového závodníka Ivana Mičíka. V roce 2007 získalo tento závodní vůz ŠKODA Muzeum a zahájilo jeho rozsáhlou renovaci, a to co nejvěrněji podle dobových podkladů. ŠKODA 966 Supersport se nyní skví opět v původní podobě ze sezóny 1953 a je ozdobou muzejní expozice.

Přečtěte si také:  Jak dokonale vyfotit auto? Máme pro vás několik rad od profesionální fotografky, která fotí auta i v Goodwoodu

„ŠKODA 966 Supersport je svědectvím naší sportovní historie a dokonale navozuje atmosféru legendárních okruhových závodů v polovině 20. století,“ říká Michal Velebný, vedoucí restaurátorské dílny ŠKODA AUTO, a dodává: „Jako absolutní unikát je tento vůz jedním z nejzajímavějších exponátů, které ŠKODA Muzeum nabízí. “

Závodní speciál ŠKODA 966 Supersport s hliníkovou karoserií se představil v roce 1950 a vynikal velkou variabilitou. S reflektory a blatníky startoval v kategorii sportovních vozů, po mírných úpravách karoserie zakrytím místa spolujezdce a demontáži reflektorů a blatníků byl nasazen i v kategorii závodních vozů.

SKODA-966-Supersport-02

Premiéra vozu ŠKODA 966 Supersport proběhla v květnu 1950 při okruhovém závodu v Mladé Boleslavi. Po dvou dalších závodech byl ale natolik poškozen, že musel být nahrazen novým. A protože cílem továrního týmu bylo nasazovat do závodů dvojici vozidel, vznikl rovnou i další vůz, v pořadí třetí. A právě tento třetí Supersport se jako jediný dochoval a nyní byl kompletně zrestaurován.

Jeho premiéra se odehrála při Velké ceně Československa 24. září 1950. Automobilový závodník Miroslav Fousek s ním v kategorii do 1 100 cm3 vybojoval druhé místo, závodní sezónu 1951 zahájilo vítězství ve třídě sportovních vozů na závodech v Liberci.

V následujících letech se oba Supersporty – tedy číslo dvě a tři – objevovaly na startu různých závodních podniků. Po zranění byl Miroslav Fousek nahrazen Jaroslavem Netušilem, druhý vůz do té doby řídil Václav Bobek.

Přečtěte si také:  Rusko chce poslat i policejní škodovky do šrotu. Je to důsledek války

ŠKODA oba závodní vozy neustále vylepšovala, zvláště použité motory. Agregát o zdvihovém objemu 1 089 cm3 pocházel původně z vozu ŠKODA Tudor, avšak dostal novou hliníkovou hlavu válců s polokulovým spalovacím prostorem. Existovala verze s atmosférickým sáním a dvěma karburátory, nebo nejvýkonnější provedení s jedním nebo dokonce dvěma kompresory. Obě provedení šlo od sebe rozpoznat podle výšky kapoty motoru – přeplňovaná verze měla kapotu nižší, pod tou vyšší s výraznou ‚boulí’ se skrývaly dva karburátory.

Díky této variabilitě pohonné jednotky a hlavně rychlosti její možné změny se mohly oba vozy ŠKODA 966 Supersport účastnit podniků ve třídě do 1 100 cm3 ve verzi s karburátorem nebo do 1 500 cm3 s kompresorem. Pro další navýšení výkonu v souladu se změněnými závodními pravidly zvětšila později ŠKODA zdvihový objem motoru, nejprve na 1 221 cm3, v poslední vývojové fázi se dostaly pod kapotu i nové prototypové motory o objemu 1 500 cm3 se čtyřmi karburátory nebo jedním, případně dvěma kompresory.

SKODA-966-Supersport-03

Motor s karburátorem dával výkon až 66 kW/90 koní, přeplňovaná verze dokonce až 132 kW/180 koní a umožnila zrychlit vůz až k hranici 200 km/h. Kvůli značnému množství trubek v motorovém prostoru byl model s kompresorem nazýván také „Plynárna“. Souběžně s tím probíhaly i další úpravy závodních vozů. Pro lepší chlazení byl chladič u přeplňované verze umístěn před kompresor, v sezóně 1953 vylepšili konstruktéři aerodynamiku vozu níže umístěnou mřížkou chladiče a oválným sacím otvorem. Od konce roku 1953 začal být využíván nový motor o objemu 1 500 cm3. Na podzim roku 1953 dosáhl Václav Bobek v provedení se dvěma kompresory nového rychlostního rekordu 197,8 km/h. ŠKODA 966 Supersport se tak v té době stala nejrychlejším československým automobilem.

Přečtěte si také:  Škoda posílila v Mladé Boleslavi výrobu kabelových svazků. Další vyrábí v Maroku a v Rumunsku

Poslední úpravy karoserie proběhly v roce 1954. Supersport dostal v důsledku změny pravidel velké blatníky, pevně uchycené ke karoserii. Jaroslav Netušil se s nyní zrestaurovaným exemplářem postavil na start ještě v sezóně 1955. O rok později započal vývoj nástupce Supersportu, nového speciálu ŠKODA 1100 OHC. V následující době posloužily oba vozy ŠKODA 966 Supersport pro výchovu mladých automobilových závodníků.