Neopatrné najíždění na obrubníky, srážky se zvěří i přehnané brždění. Na geometrii podvozku se podepisuje každodenní chování řidičů aut. Aby bylo vozidlo bezpečné a dobře ovladatelné, je správně seřízená geometrie podvozku klíčová. Pravidelná kontrola geometrie podvozku je důležité a její nesprávné nastavení negativně ovlivňuje jízdu.
Podvozek patří k nejvíce zatěžovaným částem každého vozidla. Jedná se o složitý mechanismus, který ke své správné funkci potřebuje přesné nastavení. Odborné seřízení geometrie náprav, které se běžně provádí v autoservisech, ušetří majitelům automobilů peníze a u vozů prodlouží životnost pneumatik. Zároveň předchází celé řadě komplikací a problémů.
Geometrie náprav určuje postavení kol k silnici. Důležitý je správný úhel mezi osou kola a rovinou komunikace. Pokud s nápravou nic není, jsou kola vzájemně rovnoběžná a kolmá k vozovce. Špatně seřízenou geometrii má však podle mechaniků až 50 % vozidel běžně jezdících po silnici. Závěsy kol a jejich správné postavení jsou přitom nezbytné pro plynulou a bezpečnou jízdu. „Rozhozená geometrie se většinou projevuje postupně. Pokud řidiči nevěnují čas pravidelným kontrolám, všimnou si problému až ve chvíli, kdy nastanou větší potíže,“ upozorňuje na nebezpečné situace Zukal ze společnosti Quick Stop Car.
Že není podvozek v dobrém stavu, odhalí majitelé vozidel při pohledu na nerovnoměrně sjížděné pneumatiky. Na problém poukazuje také vyšší spotřeba pohonných hmot a nadměrné opotřebení komponentů podvozku. „Při rozhozené geometrii kol mívá auto při jízdě problémy se stabilitou. Špatně drží přímý směr a může výrazně zatáčet na jednu stranu,“ vysvětluje Marek Zukal.
Opotřebované tlumiče výrazně zhoršují jízdní vlastnosti. Tyto indicie je pomohou odhalit
Pravidelná kontrola v servisu
Potíže s geometrií, které ovlivňují chod celého vozidla, zavčas odhalí pravidelná návštěva autoservisu. Mechanici při kontrole a seřízení nastaví odklon a sbíhavost kol v souladu s parametry stanovenými výrobcem automobilu. Zároveň zjistí, jak moc jsou jednotlivé pneumatiky opotřebované.
Kontrolu geometrie by měli řidiči se svými vozy absolvovat ideálně každý rok. Nezbytným se přeměření stává ve chvíli, kdy vozidlo havaruje, začne být těžko ovladatelné nebo vjede do výmolu. Cena za kontrolu se u osobního auta pohybuje nejčastěji v rozmezí od 500 do 1 000 korun. Seřízení geometrie kol vyjde majitele automobilů na 1 000 až 2 000 korun.
Problémům s nesprávně seřízenou geometrií náprav se dá podle Zukala vyvarovat, a to šetrnou jízdou. „Dlouhodobý negativní vliv má na geometrii například neopatrné najíždění na obrubníky při parkování. Dále také agresivní brždění a zrychlování vozidla nebo rychlý průjezd zatáčkami. Pokud řidič jezdí šetrně a ohleduplně, je to dobrá prevence. I přesto by ale neměl podceňovat každoroční kontrolu v autoservisu,“ uzavírá Zukal.