test-2019-ford-ranger-raptor- (62)

Opotřebované tlumiče výrazně zhoršují jízdní vlastnosti. Tyto indicie je pomohou odhalit

Autor: Josef Pelikán - Zdroj: Quick Stop Car - Foto: Pavel Srp - 4. 9. 2023


Chvění volantu a neobvyklé praskání, které při jízdě vyvolává obavy. Opotřebované tlumiče v autě jsou pro řidiče nejen nepříjemnou, ale také nebezpečnou záležitostí. Jak o tyto díly v autě, které se starají o rovnoměrné tlumení kmitů pružin a dobrou přilnavost kol k vozovce, pečovat? A jak včas rozpoznat jejich špatný stav?

Tlumičům vděčí řidiči automobilů za snadné ovládání vozu, pohodlnou jízdu i účinné brždění. Čtyři kusy nezbytné součástky jsou umístěny mezi nápravou auta a karoserií. „Jsou velmi důležité pro fungování každého vozidla. Většina řidičů se o tlumiče stará až ve chvíli, kdy se při jízdě objeví problém. Přitom by měli dbát na kontroly v servisu. První je potřeba provést po 80 000 ujetých kilometrech. A poté znovu po každých dalších 20 000 kilometrech,“ vysvětluje Marek Zukal ze společnosti Quick Stop Car.

Trvanlivost tlumičů není věčná a k jejich opotřebování dochází při každodenním provozu. Nejen při zanedbání preventivní kontroly se na autě mohou objevit problémy naznačující špatnou kondici autodílu. Obtíží si řidiči všimnou například při jízdě zatáčkami. Auto s opotřebovanými tlumiči se naklání do stran a ztrácí stabilitu. V takovou chvíli se vozidlo stává velmi nebezpečným, a je potřeba s ním neprodleně zamířit do servisu.

K riskantním situacím dochází také při brzdění. Při šlápnutí na brzdový pedál se v autě se špatnými tlumiči takřka ihned spustí ABS. S opotřebením se navíc nebezpečně prodlužuje brzdná dráha vozidla. „Varováním před špatnými tlumiči bývá také praskání, které je znatelné při jízdě přes retardéry. Na nevhodnou kondici tlumičů upozorní také chvění volantu,“ vysvětluje Zukal.

Brzdovou kapalinu je také potřeba měnit. S postupem času se snižuje její funkčnost

Prevencí je šetrná jízda

Výměna a servis tlumičů potká spoustu majitelů ojetého auta. Správnou péčí o součástky se však dá rychlému opotřebení předejít. Nejúčinnější metodou je šetrná jízda, při níž se řidič vyhýbá výmolům, nerovným cestám a prudkému zrychlování. „Životnost tlumičů se liší auto od auta a pohybuje se v jednotkách let. Součástky se totiž vyrábí pro konkrétní značku a typ vozidla. Obecně můžu říct, že déle vydrží tlumiče řidičům, kteří s vozidlem jezdí méně často, opatrněji a po kvalitních vozovkách,“ přibližuje Zukal.

Jestli je s tlumiči něco v nepořádku, zjistí mechanici pomocí speciálního testovacího zařízení. Měření v servisu odhalí účinnost jednotlivých součástek na obou nápravách. Pokud se opotřebení potvrdí, nemusí majitelé aut zoufat. Výměna autodílu není v rukou profesionálů nic složitého. Mechanici mění tlumiče v páru podle toho, jestli došlo k opotřebování na přední nebo zadní nápravě automobilu.

Výměna tlumičů v domácím prostředí se nedoporučuje. „Při špatné manipulaci nebo kvůli nevhodně zvoleným nástrojům může dojít k poškození dílů. Výjimkou není ani zanedbávání kontroly geometrie, která je po výměně tlumičů nezbytná,“ uzavírá Zukal s tím, že pokud si majitel vozu nechá vyměnit tlumiče v ověřeném servise, půjde o nižší jednotky tisíc. Při neodborné manipulaci by se ovšem případná následná oprava mohla vyšplhat až do desítek tisíc korun.

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru