test-2021-porsche_macan-a-porsche_macan_s- (1)

Konec drahých aut koupených na firmu. Vláda tvrdí, že jsou stejně využívaná hlavně soukromě

Autor: Anina Russová - Zdroj: Vláda ČR - Foto: Pavel Srp - 17. 5. 2023


Minulý týden zveřejnili vládní činitelé rozsáhlý vládní balíček úspor, který má výrazně pomoci se státními financemi. Kromě změn v dálničních známkách, kdy bude zavedena jednodenní dálniční známka, ale i platba pro hybridy, součástí balíčku je i omezení nákupu drahých aut na firmu.

Ještě před rokem 2007 platilo, že si podnikatelé mohli na firmu s odpočtem DPH, pořídit jen vozidlo do hodnoty 1,5 milionu korun. Pak se ale toto pravidlo zcela uvolnilo, což přineslo zajímavý efekt. Podnikatelé začali na firmy pořizovat Ferrari, Porsche a další velmi drahá auta. Při nákupu auta na firmu si podnikatel cenu vozu sníží asi o pětinu díky DPH.

Stát ale musí šetřit, a proto se rozhodl, že nově zastropuje částku, která bude moci být na takové auto využita. Mluví se o dvou milionech korun, ale o návrhu se ještě bude jednat. Znamenalo by to, že podnikatelé si sice dál budou moci koupit jakékoliv auto na firmu, do daní však budou moci započítat jen první dva miliony z jeho pořizovací ceny.

Luxusní vůz na firmu? Nejvíc se kupuje Ferrari, mezi regiony vede Praha

Důvod k tomuto kroku vláda v materiálech týkajících se nových omezení vysvětlila takto: „Motiv k této změně je jasný – vznikaly často situace, kdy si podnikatelé pořizovali luxusní vozy k soukromému užívání, čímž se ovšem vytrácí původní záměr daňového zvýhodnění nákupu automobilů takzvaně na firmu.“


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , ,

28 názorů na “Konec drahých aut koupených na firmu. Vláda tvrdí, že jsou stejně využívaná hlavně soukromě”

  1. Kvůli zeleným zrůdám stojí dnes v podstatě normální auto 1,5M a něco jako levné auto už dávno neexistuje. Trochu lépe vybavená dodávka stojí klidně přes 2M.

  2. Nejsem podnikatel, ale jak tento výstřelek pomůže v rozpočtu nechápu. Tak se budou kupovat levnější auta. Podnikatel si koupí za zbytek peněz něco jiného, nebo bude nucen převést firmu do zahraničí.

    1. Nebudou. Kdo chce Ferrari si nekoupí superb. Koupí si Ferrari, ale z větší části zaplatí daně a nepleťťe se v tom že by jsme odpouštěli daně na Rolls Royce jsme jediní, nemá kam do zahraničí odejít..

    2. Jak? Pokud mám daňový základ 10 milionů a koupím si auto za 2, daň zaplatím z 8. Pokud si koupím auto za 5, mám základ 5. K odpočtu DPH – když koupím auto za 5, 1 mi vrátí FU ve vyúčtování. Takhle podnikateli vrátí jen 400 t. Rozdíl 600t pro stát.

  3. To je zase stupidita a když to auto jako podnikatel půjdu prodat tak dph odvedu zase jen ze dvou milionů?

    1. Tak pokud si podnikatel bude moci koupit auto do 2mil tak snad i celý státní aparát se také uskromni a nebude si kupovat dražší auta.Já,když jsi půjdu auto koupit tak první musí někde ty peníze vydělat a pokud státní kasa nemá peníze tak i státní úředníci musí šetřit a jezdit něčím levnějším.

  4. To zastropování ceny je prostě pokus, ale přece každý spotřebitel nakoupí to, na co má peníze. Nekoupíte si auto a nebudete mít pak peníze pro rodinu, bydlení, energie apod. Povídání o tom, že řada jezdí vozem v podnikání soukromě je popírání daňového zákona, který umožňuje výdajový paušál na automobil bez knihy jízd 60000Kč ročně a právě pak jen 48.000Kč ročně, pokud je v podnikání jen jeden vůz a rozdíl je způsoben soukromými jízdami a nezjišťuje se přece, kolik soukromé jízdy dělají. Poslanci dostávají měsíčně 40000Kč na cestovní náhrady a neprokazují nic a pak se podřeknou, že z toho zaplatili dům,byt nebo hypotéku. A že je umožněn odpočet DPH, to je v pořádku, na druhé straně odvádíte z práce, výrobku apod. Pokud bych měl omezit výdaje na vhodný automobil k podnikání, tak bych to spíše řešil prokázáním výše obratu a tabulkově stanovil možnost ceny nákupu vozidla v určité výši. Existuje pak možnost operativního leasingu, a tady se obejde cena, kdy 4 roky budete splácet o hodně dražší automobil měsíčně a pak jej odkoupíte, a tady se dají také dělat kouzla. Takže je to komplexní řešení a ne jen jednoduše napsat davu, že maximální cena bude ty 2 miliony.

    1. 2 miliony luxusní auto? Vláda by se měla podívat na aktuální ceny. Je VW Multivan luxusní auto? Škoda Kodiaq stojí 1,6 mil.
      Elektroauto ? A co auto na vodík, které stojí 2 mil. ?

      1. Clanek je o drahych autech ne o predrazenych nemeckych bidach pro omezence. Misto luzackeho kokodaqu si koupite napriklad Rexton, ktery ma uroven a i poradny motor a stoji do 1 mega. Ja si poridil I-pace a ten se novy da poridit za 1.5 M bez DPH v plne palbe, ale musite pro nej do zeme EV zaslibene.

    2. V jisté části nemáte pravdu. Podívejte se na definici daňově uznatelných nákladů – ve zkratce je to výdaj, který musíte učinit, abyste si zajistil příjmy. Musíte si koupit Ferrari, abyste si zajistil příjmy? Pokud byste si namísto Ferrari za 10 mil. koupil Mercedes za 2 mil., tak už byste nějak přicházel o příjmy??? S Mercedesem byste neobjel zákazníky a ztratil tak zakázky??? Z daňového hlediska je ten návrh naprosto správný – proč by měl stát platit DPH a přicházet o daň z příjmů jen aby si podnikatelé honili triko ve Ferrari… Takže správně – k podnikání, aby sis zajistil příjmy, ti stačí koupit auto do 2 mil, to ti uznáme. A pokud chceš Rollse, tak si ho klidně kup, ale nechtěj od státu DPH a možnost to odepisovat, a proto si ho kup za své… Za mě naprosto v pořádku…

      1. Na první pohled máte pravdu, ale mnohem důležitější hledisko je obrat a výše daní. Pokud někdo vybuduje firmu s tří-mld obratem, zaměstnává tisíce lidí a platí daně, naprosto nechápu, proč by si nemohl koupit vrtulník, či RR. To Vaše platí v případě, že podnikatel utopí zisk právě v nákupu podobného vozu.

      2. Tak ja bych zakazal odpocty i z iphonu a pocitacu drazsich nez 50tisic. A vubec at vsichni jezdi v Renautu Clio vzdyt je odveze stejne jako mercedes.

    3. Chujovina, která se za pár let vrátí zpět , protože se zjistí, že byl někdo ukvapený b l b ……

  5. A doufám,že náš státní aparát,který si kupuje auta z vybraných daní,se bude chovat stejně a bude si své zadky vozit v méně honosných autech a stanoví si též hranici ceny.Příklady přece táhnou ne?

  6. Tak by mne zajímalo jak to mají vyřešit majitele autodopravy…. Koupí tahač na firmu který se nový pohybuje kolem sedmi milionů a stát mu neumožní ani snížit náklady o DPH. To je pěkná spravedlnost. A pro rypaly, nikde není specifikace že se bude jednat pouze o osobni auta. 🤷 A jak známé naši vládu, nedomyslel i nic do konce a plošné postihnout všechny a všude bez rozdílů….

    1. Jedná se o osobní auta a ne užitková a nákladní ale i tak si myslím ,že státní úředník by neměl rozhodovat o hospodaření soukromého objektu.

  7. Dobrý den. Jde také o to ,že podnikatelé tím ,že si tyto luxusní vozy koupí….dávájí
    práci i ostatním lidem…a to je myslím to podstatné…Stát od běžných lidí i od podnikatelů vybere dost pěněz…problém je spíše s tím hospodařením…bohužel!

  8. A když je předmětem podnikání půjčovna luxusních vozů? To si taky z každého auta odepíše provozovatel jen 2 miliony?

  9. Neodepíše si vůbec nic, jen si sníží základ pro výpočet daně a to postupně během několika let. A nesníží si si pětinu, ale cca o necelou šestinu .. (100 : 1,21= 82,64 …) A při prodeji se opět daní hodnota získaná za prodej a os´dvádí se DPH zpět …
    to jen tak pro upřesnění ….

    1. Zatím o odpočtu DPH nepadlo ani slovo. Pouze o daňově uznatelných nákladech do 2 mil. ceny bez DPH.

  10. Vsichni ale vime, proc se v roce 2007 umoznilo kupovat auta na firmu bez omezeni ceny a hlavne bez hloupe prepazky za zadnimi sedadli smerem do kufrum. Pani poslanci zapomeli jste, ze se v te dobe vubec neprodavali auta a to zadna a potrebovali jste to zmenit. Toto byl duvod – nastartovat automobilovy prumysl a jeho prodej nic jineho. Proto jste umoznili kupovat i vozy bez dratene prepazky atd. Podnikam a ano Porsche, Ferrari, Lambo, ci BMW 7 nebo Audi a8 ale i plno jinych bych nemel problem si koupit na firmu s odpoctem DPH takto si je opravdu strcte za klobouk. Prodejcu drazsich vozu je mne lito, ano najde se plno lidi co jim je jedno kolik za auto daji i bez odpoctu, ale opravdu hodne tech co nad auty kolem 3 mil mavnou rukou a nekoupi si jej.

    1. Také si je třeba uvědomit, že je spoustu takových modelů, které si koupili s odpočtem DPH a nyní mají desetinásobnou hodnotu a při prodeji je DPH z prodejní ceny, čili desetinásobné.

  11. 😀👌 cesi sou vychcanci. vyfakturuje se kára v základu a vybava bude na jiny fakture. ( servis)😀

  12. Koupě auta na firmu má ještě jednu výhodu o které málo kdo ví. Když v něm řidič udělá přestupek např. překročení rychlosti, tak pokuta přijde na firmu , firma zaplatí pokutu , ale řidič o body nepřijde.

    1. Když Policie zastaví řídiče, tak o body přijde, ať už jede v čemkoliv. Pokud to je z kamery, tak o body přeci nepřijdete ani v soukromém vozidle.

    2. ne, nema to tuto vyhodu. Pokuta tak jako tak prijde provozovateli v obou pripadech a ne ridici. Ridic v obou pripadech zadne body nedostane.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru