Čím dál častěji i automobilky přiznávají, že čipová krize není nic přechodného, nic, co by mělo brzy skončit. Takové náznaky sice byly, ale realita je jiná. A to už si myslí i Volkswagen, který naznačil, že současné problémy způsobené nedostatkem čipů mohou ještě pár let trvat a stát se tak novým normálem. A vliv na to má i geopolitická situace.
Potvrdil to i šéf nákupu značky Volkswagen Murat Aksel, který magazínu Automobilwoche řekl: „S novými geopolitickými problémy vše bude ještě horší a náročnější. Investice do nových výrobních kapacit jsou sice na dobré cestě, ale je dost pravděpodobné, že minimálně do roku 2023 bude čipová krize stále aktuální.“
Jde o výraznou změnu názoru, protože právě Aksel byl začátkem roku přesvědčený o tom, že krize okolo nedostatku čipů letos skončí. Jenomže od té doby uplynulo hodně vody a hodně se toho změnilo. Problém je i válka na Ukrajině, kde sídlila řada výrobců důležitých součástek. A ti teď nefungují. I proto Volkswagen zavedl systém včasné detekce nedostatku dodávek dílů a čipů. A ten pomáhá k tomu, aby byly včas nalezeny alternativy k tomu, čeho je zrovna nedostatek.
Nutno ale říct, že v tom Volkswagen není sám. Podobná situace panuje u všech výrobců. Výzkumy ukazují, že jen během letošního roku musely všechny automobilky pozastavit výrobu nebo řešit zpožděné dodávky u 3,2 milionu aut. A to jen proto, že neměly čipy. A to ještě není konec roku. Podle analytiků Auto News by letošní rok mohl skončit s výrobní ztrátou převyšující 4 miliony aut.