SKODA-ENYAQ-COUPE-iV-zahajeni_vyroby-tovarna

Škoda hlásí nižší provozní zisk. Může za to nedostatek čipů, válka, ale i růst cen energií a surovin

Od Anina Russová | Zdroj: ČTK - Foto: Škoda - 4. 8. 2022


Automobilky bez výjimky nezažívají zrovna pozitivní období. A mladoboleslavská Škoda na tom není jinak. Vypořádat se musí s nedostatkem čipů, se kterým bojují už od začátku pandemie koronaviru. V posledních měsících navíc řeší uzavření závodů v Rusku, kolaps dodavatelů a prodejů na Ukrajině a k tomu všemu ještě zvyšování cen energií.

To vše se podle automobilky i podle podle ČTK propsalo do meziročního snížení dodávek vozidel zákazníkům. Ale také do snížení hospodářského výsledku. Provozní zisk automobilky je za prvních šest měsíců roku 2022 676 milionů eur. Jen pro srovnání, v loňském roce měla značka zisk 974 milionů eur. Zástupci značky ale vidí situaci s čipy pozitivněji než dříve, očekávají, že se brzy začne zlepšovat. Co se dodaných vozů týče, ohlásila Škoda letos zákazníkům 360 600 vozů, což je 30% pokles oproti stejné době v loňském roce.

„Ačkoli bylo z důvodu nedostatečných dodávek dílů zákazníkům dodáno mnohem méně vozů a růst cen energií a surovin výrazně zvýšil náklady, podařilo se nám ve druhém čtvrtletí udržet silnou rentabilitu tržeb ve výši 6,6 procenta,“ řekl pro ČTK člen představenstva Škody Auto Christian Schenk.

Jedna škodovka má více než 80 řídících jednotek, před 20 lety to byla čtvrtina. Vývoj nelze zastavit

Jeho kolega Martin Jahn pak řekl: „Máme za sebou extrémně náročné první pololetí. Vedle nedostatku polovodičů a pandemie koronaviru nás silně zasáhla také válka na Ukrajině. Na našem druhém nejdůležitějším světovém trhu v Rusku jsme až do odvolání přerušili výrobu vozů v závodech v Kaluze a Nižném Novgorodu a zastavili také veškerý export do této země. Navíc jsme v důsledku požáru u jednoho z našich dodavatelů museli v uplynulých měsících na čas omezit výrobu našeho bestselleru, modelu Octavia. Výroba se mezitím opět obnovila na plný výkon.“

Škodu Auto v následujících měsících a letech čekají velké změny. Už koncem srpna automobilka ukáže svou zcela novou identitu, která ji bude provázet následující roky. Nové by měly být hlavní rysy všech vozů, přičemž nový designový jazyk bude více korelovat s potřebami a požadavky zákazníků.