Nové BMW M5 | 2024

Komentář: Proč nevadí, že nové BMW M5 váží skoro dvě a půl tuny?

Autor: Pavel Srp - Foto: BMW - 26. 6. 2024


BMW dnes představilo novou generaci M5, která dostala plug-in hybridní pohonné ústrojí. Kvůli tomu ale mezigeneračně přibrala, teď váží bezmála dvě a půl tuny. Sociální sítě to zaplnilo komentáři o tom, že je to přespříliš, že to nebude rychlé auto, že nebude umět zatáčet a podobně. Ale je to opravdu špatně? Já si to nemyslím.

Ostré verze běžných modelů vyráběly a vyrábí spousta automobilek, od těch mainstreamových až po ty prémiové. Každá na to jde jinak. Pojďme se podívat na ty prémiové. Zatímco třeba Audi pořád zachovává u nejsilnějších verzí RS benzinový osmiválec bez výraznější elektrické pomoci (je to pouze mild-hybrid), tak její němečtí konkurenti už přešli na výraznější elektrifikaci. Mercedes-Benz používá osmiválcové plug-in hybridy pro své vrcholné verze 63 AMG a čtyřválcové plug-in hybridy pro menší AMG 63. U BMW je situace jiná, to má pro nejmenší eMka šestiválce a pro velké modely osmiválcové plug-in hybridy.

První, který s ním přišel, bylo XM. A to je opravdu velké SUV, které váží bezmála dvě a tři čtvrtě tuny. Ani v základní verzi, kterou jsme testovali loni na podzim, jsem neměl pocit, že by šlo o pomalé auto. V technických údajích se dočtete o tom, že celkový výkon je 480 kW/653 koní a točivý moment 800 Nm. Je to kombinace 360 kW/489 koní a 650 Nm ze spalovacího motoru a 145 kW/197 koní a 280 Nm z elektromotoru.

Nové BMW M5 | 2024

Nové BMW M5 je ale mnohem výkonnější, má celkem 535 kW/727 koní a dokonce 1000 Nm. Je to kombinace 430 kW/585 koní a 750 Nm z 4,4litrového dvěma turbodmychadly přeplňovaného osmiválce a elektromotoru se 145 kW/197 koňmi a 280 Nm. Točivý moment lze ovšem krátkodobě zvýšit až na 450 Nm, k čemuž BMW používá předřazený redukční převod na vstupu do převodovky.

Rychlost v přímce a pružnost tomuhle autu rozhodně chybět nebude, pomáhat mu bude právě přítomnost elektromotoru. Můžete namítnout, že po vybití baterií tu nebude ani šest set koní, takže to bude vlastně míň než u předchozí generace „běžného“ BMW M5, natožpak verze M5 Competition (měly 600, respektive 625 koní a v obou případech 750 Nm), ale pro „boostování“ bude mít elektromotor elektrickou energii v zásobě vždycky. A v reálném světě stejně nemůžete jet s plynovým pedálem na zemi nijak dlouho. Ať už kvůli povoleným rychlostem anebo prostě a jednoduše kvůli hustotě dopravy.

BMW v tiskové zprávě píše: „Nové BMW M5 využívá okamžitě dostupný a neúnavně rostoucí výkon motoru a elektromotoru ke zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,5 sekundy. Z 0 na 200 km/h zrychlí za 10,9 sekundy. Maximální systémový točivý moment 1000 Nm navíc dodává pohonnému systému M HYBRID výjimečnou pružnost, což se projevuje časem 2,9 sekundy při sprintu z 80 na 120 km/h na pátý rychlostní stupeň. Na čtvrtý rychlostní stupeň tato hodnota klesá až na 2,2 sekundy. To je dokonce o 0,1 sekundy na čtvrtý a o 0,3 sekundy na pátý rychlostní stupeň lepší čas než u předchozí generace ve speciální edici M5 CS. Maximální rychlost nového BMW M5 je standardně omezena na 250 km/h, ale s volitelným paketem M Driver’s lze omezovač posunout až na 305 km/h.“ Je to sice zabaleno v marketingově líbivém jazyku, ale i tak to jasně ukazuje, že tohle auto bude rychlé.

Nové BMW M5 | 2024

A pak jsou tu zatáčky a ty dvě a půl tuny. Jasně, na papíře to vypadá hrozivě, ale častokrát se u podobných aut přesvědčujeme o tom, že automobilky s nimi dokáží ohýbat fyzikální zákony. Pomáhají si k tomu různou výbavou, ať už jde adaptivní odpružení, natáčení kol zadní nápravy anebo aktivní stabilizátory. Díky tomu jsou pak auta pocitově menší a lehčí a jsem přesvědčený o tom, že v BMW M po těch 51 letech, co existují, rozhodně ví, co a jak se má dělat. Jasně, nebude to pocitově lehké auto (a které dnešní auto je?), ale zatáčet umět rozhodně bude.

A teď mi řekněte. Kolik BMW M5 jste za poslední dobu potkali třeba na závodním okruhu? Kolik BMW M5 jste potkali při opravdu rychlé jízdě po okresce? Napočítáte je na prstech jedné ruky, že? A pak mi řekněte, kolik z nich jste potkali ve městě nebo na dálnici? Je jich mnohem víc. A to je právě ten způsob, kterým majitelé podobná auta používají. Je to velký rozdíl od používání menších BMW M jako jsou M4, M3 anebo M2, která je naopak i na českých okruzích prakticky jako doma. BMW M5 si dnes lidé nekupují, aby s ním řezali zatáčky nebo ukrajovali desetinky a setinky na závodních okruzích, ale kupují si jej jednoduše proto, že je to nejlepší, nejsilnější, nejhezčí, ale taky, protože mohou.

Jakkoliv se mi plug-in hybridní pohonné ústrojí do takového auta líbit nemusí, tak vzhledem k tomu, jak se bude používat, to vlastně není zase takový problém. A ta hmotnost? Ani ta nebude problém, protože ve městě nebo na dálnici to nikdo řešit nebude a naopak ocení bohatou výbavu, kterou bude na palubě mít, a aby se jezdil jen tak svézt na okresky nebo na okruh? Kolik takových majitelů bude? To jsem spíš zvědav na nové generace malých eMkových bavoráků…


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru