Je obecně známým faktem, že čím starší jsou automobily a čím víc mají najeto, tím méně výkonu motory mají a často bývají od původních hodnot vzdáleny. Jeden majitel Trabantu se rozhodl zjistit, o kolik výkonu jeho auto za svůj život přišlo. A výsledek je vcelku překvapivý.
Trabant 601 byl lidovým autem v socialistických zemích, podobně jako v těch ostatních Volkswagen Brouk nebo Citroën 2CV, nebo-li „Kachna“. Pod přední kapotou ukrýval maličký vzduchem chlazený dvouválec s objemem pouhého 0,6 litru. Jeho výkon byl 23 koní, od roku 1969 byl zvýšen na 26 koní.
Jeden z majitelů tohoto auta z Maďarska se rozhodl zjistit, kolik z původních nemnoha koňských sil v motoru po letech zůstalo. Vlastní kombi verzi označovanou jako Trabant 601 Universal z roku 1987. Najeto má kolem 50 tisíc kilometrů a jde o opečovávaného veterána pro příležitostné vyjížďky.
Výsledek na motorové brzdě nakonec docela překvapil, protože z původních 26 koní se vlastně nic neztratilo. Dokonce bylo naměřeno více: 26,8 koně. Oproti tomu původnímu, výrobcem udávanému je ale nižší točivý moment. Výrobce sliboval 54 Nm, naměřeno však bylo jen 49,5 Nm. Otázkou ale je, jaké hodnoty tam opravdu původně byly…