Posledních pár týdnů panují opravdu vysoké teploty, slunce pálí a teploty v interiérech aut stoupají do neskutečných výšin. Jak ale auto větrat při jízdě? Stáhnout všechna okna nebo pustit klimatizaci? Pojďme se na oba způsoby podívat.
Spotřeba paliva a náklady
Větrání i klimatizace fungují rozdílně. Aby fungovala klimatizace a chladila, musí se kromě běžných větráků spustit také tepelné čerpadlo. Platí tedy jednoduché pravidlo, že čím víc chladíte, tím víc energie klimatizace spotřebovává. Energii samozřejmě bere z motoru, čím zvyšuje spotřebu paliva. Zpravidla jde o půl litru, až litr a půl navíc.
Ovšem spotřebu paliva zvyšují i otevřená okna, ačkoliv na rozdíl od klimatizace je to nepřímo. Otevřená okna totiž zhoršují aerodynamiku, vzduch neobtéká auta tak, jak má. Vzduch nejde kolem auta, ale vstupuje do něj, což auto zpomaluje. A tuto překážku musí auto opět překonat.
Doporučuje se tedy otevřenými okny větrat zejména v malých rychlostech a v těch vyšších naopak využít klimatizaci.
Jakých pět věcí byste neměli dělat při používání klimatizace?
Zdraví
Z pohledu zdraví neexistuje jasný recept, protože každý člověk snáší působení průvanu nebo naopak chladného vzduchu z klimatizace jinak. V zásadě je ale klimatizace čistější, protože než se dostane vzduch do interiéru, projde filtrem. Pokud větráte otevřenými okny, do interiéru putuje vzduch jaký je venku, tedy plný prachu, pylů a dalších částeček. Na druhé straně, pokud se neprovádí pravidelná údržba, mohou se v potrubí klimatizace držet různí mikrobi či bakterie.
Pro některé jedince může být nepříjemný průvan, který způsobuje větrání otevřenými okny, ale i velký hluk při vyšších rychlostech, který může v extrémních případech poškodit sluch.
Klimatizace také zpravidla chladí více, minimálně pokud je dobře udržovaná a v dobré kondici, což může být pro organismus také náročné. Teplotní šoky z vychlazeného auta na 22°C a následný přechod ven, kde je třeba 34°C je pro tělo obrovský teplotní šok, s nímž se musí vyrovnat. Doporučený rozdíl teplot by totiž neměl být vyšší než 6°C.
Co říci závěrem?
Obě varianty větrání interiéru automobilu mají své kladné i záporné stránky, ale ani jedna nijak nepřevažuje nad tou druhou. Ve finále tedy bude záležet na tom, jak na některé podněty reaguje vaše tělo. V zásadě ideálním řešením je větrat v městských rychlostech a za koncem obce okna zavřít a nechat to na klimatizaci.