Zbrusu nová Kia Optima a Kia Sportage získala v poslední sérii bezpečnostních testů Euro NCAP maximální možné pětihvězdičkového ohodnocení.
Modely Optima i Sportage se mohou pochlubit obzvláště dobrým výsledkem v ochraně dospělých pasažérů s dosaženým skóre 89 %, resp. 90 %; vynikající je i ochrana dětí, konkrétně 86 % u dětských pasažérů v modelu Optima, resp. 83 % v případě Sportage.
Kia Optima byla výborně hodnocena za schopnost zajistit stabilně vysokou úroveň ochrany všech cestujících v případě čelního nárazu s přesahem i v nárazovém testu do boční bariéry, bez ohledu na vzrůst cestujícího nebo konkrétní místo ve vozidle. Sportage – nejlépe prodávaný kompaktní crossover značky Kia na evropských trzích – byla oceněna i pro své schopnosti ochránit cestující různého vzrůstu na všech sedadlech, s výborným výsledkem zejména v náročném testu simulujícím boční náraz vozidla do sloupu.
S ohledem na co nejlepší ochranu cestujících hrají u všech nových modelů Kia zásadní roli technologie na podporu aktivní bezpečnosti, a tak si oba zmíněné modely Kia vysloužily výsledek 71 % v kategorii bezpečnostních asistentů – což je oblast, která v nezávislých testech NCAP nabývá na stále vyšším významu.
Nejmodernější prvky aktivní bezpečnosti
Zbrusu nové modely Optima i Sportage představují dva technicky nejvyspělejší modely v historii Kia Motors. Oba se chlubí bohatou nabídkou technologií aktivní bezpečnosti, které pomáhají řidičům zcela se vyhnout nehodám, případně omezit následky, pokud by k nějaké nehodě přeci jen došlo.
Standardně dodávaný systém VSM (Vehicle Stability Management) u obou vozů je zárukou stability za nejrůznějších jízdních podmínek, zejména v situacích, kdy je řidič nucen prudce brzdit v zatáčce, kde systém jemně reguluje činnost elektronického řízení stability vozu (ESC) a elektrického posilovače řízení. Systémy VSM a ESC se aktivují ve chvíli, kdy senzory vozidla zaznamenají ztrátu záběrových schopností, a pomáhají tak řidiči zajistit bezpečnou kontrolu nad jejich vozem.
Pro oba nové modely je k dispozici řada volitelných bezpečnostních technologií, jejichž nabídka se odvíjí od konkrétního trhu. Jedná se např. o:
- Nezávislý systém nouzového brzdění AEB (Autonomous Emergency Braking), jenž využívá radar s dlouhým dosahem ke zjišťování případného nebezpečí kolize s jiným vozidlem nebo chodcem, a napomáhá tak vůz bezpečně zastavit.
- Systém sledování jízdního pruhu LKAS (Lane Keeping Assist System), jenž kontroluje polohu vozidla vzhledem k vodorovným pruhům na vozovce a automaticky koriguje směr jízdy v případě, že zaznamená vybočování z jízdního pruhu, aniž by řidič použil směrový ukazatel.
- Asistent dálkových světel HBA (High Beam Assist), jenž automaticky upravuje dosah dálkových světlometů s ohledem na ostatní vozidla a aktuální stav vozovky.
- Funkce informování o rychlostních omezeních SLIF (Speed Limit Information Function), která zobrazuje maximální povolenou rychlost na přístrojovém štítu před řidičem na základě dopravních značek rozpoznaných kamerami.
- Sledování slepého úhlu BSD (Blind Spot Detection) s optickým upozorňováním ve vnějším zpětném zrcátku v případě, že se v mrtvém úhlu řidiče pohybuje jiné vozidlo.
- Systém RCTA pro monitorování provozu za vozidlem, jenž řidiče upozorňuje na jiná vozidla pohybující se za ním na parkovišti během couvání.
Pro zbrusu novou Optimu je k dispozici vyspělý inteligentní tempomat SCC (Smart Cruise Control), jenž automaticky přizpůsobuje rychlost jízdy vozidla tak, aby byl zachován bezpečný odstup od vpředu jedoucího automobilu.
Pevnější konstrukce karoserie zárukou vyšší pasivní bezpečnosti
Konstrukce zbrusu nových modelů Optima a Sportage jsou výrazně pevnější než u odcházejících generací stejného označení, zejména díky širokému nasazení pevnější vysokopevnostní oceli AHSS (Advanced High Strength Steel).
Podíl materiálu AHSS v rámci celé konstrukce karoserie nové Optimy nyní představuje 50 % – což znamená nárůst o 150 % oproti předchůdci (dříve jen 20 %). Tento model se kromě toho chlubí mnohem intenzivnějším nasazením technologie lepení karosářských dílů (nárůst o 450 %). Výsledkem použitých řešení je zvýšení torzní tuhosti o 50 % v porovnání s předchůdcem, přičemž samotný skelet karoserie je také o 8,6 kg lehčí. U modelu Sportage je nasazení materiálu AHSS ještě výraznější: 18% zastoupení v rámci konstrukce karoserie třetí generace vzrostlo s nástupem čtvrté generace na plných 51 %. Zásadní posílení konstrukce nového modelu se odrazilo v mezigeneračním zlepšení torzní tuhosti o plných 39 %.
Pasivní bezpečnost dále zvyšují airbagy pro všechny cestující a standardně dodávané úchyty ISOFIX pro dětské autosedačky, včetně pomocného horního ukotvení na zadních sedadlech v zájmu co nejvyšší bezpečnosti malých pasažérů.
Zbrusu nová Kia Optima se již prodává na evropských trzích. Nová Kia Sportage – vyráběná v nejmodernějším výrobním závodu Kia ve slovenské Žilině – se začne prodávat na evropských trzích v průběhu prvního čtvrtletí roku 2016. Na všechny modely z evropské nabídky automobilky Kia se vztahuje jedinečná sedmiletá záruka s omezením na 150 tisíc kilometrů.
Crash test Kia Optima:
Crash test Kia Sportage: