Jsou nebezpeční a přetížení a přesto jezdí po českých silnicích. Policisté se znovu zaměřili na náklaďáky se dřevem

Autor: Anina Russová - Zdroj a foto: Policie ČR - 23. 5. 2022


Ze všech stran je řidičům připomínáno, že nejdůležitější je bezpečnost. Jak k sobě, tak hlavně k ostatním. Neznamená to jen dodržovat rychlost, ale také správný technický stav auta, dodržování jeho maximální povolené hmotnosti a třeba i správné zajištění nákladu. Ovšem právě to často ignorují řidič nákladních aut převážejících dřevo. Proto se na ně policisté čas od času zaměřují.

Velmi aktivní v tom je například policie z Vysočiny, která má s řidiči náklaďáků převážející dřevo velké, a ne vždy úplně příjemné zkušenosti. „Řidiči těchto souprav jezdí velice často přetíženi a při kontrolách zjišťujeme i další přestupky,“ popsala krajská policejní tisková mluvčí Dana Čírtková. Před pár dny proto policisté zkontrolovali několik takových nákladních aut a znovu se nestačili divit.

Narazili například na řidiče, který nejspíš tušil, že to, co veze, rozhodně nemá předepsanou povolenou hmotnost. Odmítl totiž soupravu nechat zvážit. Proto na musel na místě zaplatit pokutu ve výši 100 000 Kč a policisté pak zakázali další jízdu, ale také nechali řidiče náklad přeložit.

Další řidič, který byl policií kontrolován, sice soupravu zvážit nechal, ale ve chvíli, kdy váha ukázala 63 tun, bylo jasné, že je přetížená. „Řidič dostal na místě pokutu v příkazním řízení ve výši 15 000 Kč a protiprávní jednání dopravce policisté oznámí do správního řízení,“ popsala Dana Čírtková. Vzhledem k tomu, o jak častý a nebezpečný jev jde, budou tyto kontroly nadále pokračovat.

Nebezpečí pro ostatní

Příliš těžká nákladní auta jsou problém jak pro povrch našich silnic, který v některých místech připomíná ementál, tak pro samotný provoz. „Každé přetížené nebo špatně naložené vozidlo je v silničním provozu potenciálním nebezpečím pro řidiče, ale i pro všechny další účastníky provozu. Za určitých okolností se může takové vozidlo stát v důsledku fyzikálních zákonů, které nelze měnit, ovlivnit ani obelstít, vozidlem neovladatelným,“ vysvětlili specialisté z Centra služeb pro silniční dopravu.

Přeloženému autu nemusí správně fungovat brzdy, ale ani podvozek. Jak by v takovém případě fungovalo, nebo spíše nefungovalo, krizové brzdění nebo nenadálý vyhýbací manévr tak raději nedomýšlet.

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru