Pneumatiky Pirelli budou hrát klíčovou roli i v dalším podniku sezóny F1, Velké ceně Austrálie. Okruh Albert Park v Melbourne prošel poprvé od roku 1996 významnou přestavbou, jejíž součástí je i nový, hladký povrch s nižší přilnavostí. Proto Pirelli letos poprvé nasadí jako červené pneumatiky P Zero Red tu nejměkčí směs C5.
Na Velké ceně Austrálie, která se tento víkend pojede v australském Melbourne, se ostrého nasazení poprvé dočkají pneumatiky Pirelli s nejměkčí směsí C5. Ty budou k dispozici jako červené P Zero Red a mají jezdcům pomoci nalézt maximum trakce na novém hladkém povrchu závodní trati v Albert Parku. Ta byla poprvé od roku 1996 zásadně přestavěna a jezdci si tak musí poradit nejen s novou generací vozů a 18palcovými pneumatikami, na kterých pojedou teprve potřetí, ale také se novými podmínkami na trati.
Z pěti směsí o různé tvrdosti, označovaných kódy C1 až C5, se pro každou velkou cenu volí tři. Ty jsou nasazeny jako nejtvrdší P Zero White, střední P Zero Yellow a nejměkčí P Zero Red. Stejně jako před dvěma týdny v Saúdské Arábii, jako P Zero White bude označena směs C2. Medium pneumatiky P Zero Yellow budou tradičně používat směs C3, ale označení P Zero Red tentokrát poprvé v éře 18palcových pneumatik ponese úplně nejměkčí směs C5.
Letošní sezóna je ve Formuli 1 revoluční. Monoposty mají o 5 palců větší průměr kol
Dva roky bez VC Austrálie přinese mnoho neznámých
Důvodem je hlavně to, že okruh Albert Park v australském Melbourne prošel poprvé od roku 1996 zásadní renovací. Sedm zatáček bylo upraveno a dvě zcela odstraněny, což snížilo jejich celkový počet na 14 a zkrátilo trať o 28 metrů. Šikana sestávající ze zatáček 9 a 10 byla nahrazena táhlou zatáčkou. Zatáčky 1 a 3 byly na vnitřní straně rozšířeny, stejně jako zatáčka 6, která teď mnohem rychlejší. Naopak bývalá zatáčka 13 (nyní 11) je teď ostřejší a předposlední zatáčka (nyní 13) byla rozšířena a dostala také nový sklon, který umožňuje volbu mezi více stopami.
„Ve srovnání s předchozími VC Austrálie přinese letošní ročník na okruhu, kde jezdci po dva roky nestartovali, řadu neznámých. Za prvé byl výrazně přepracován tvar okruhu, který by teď měl umožnit snazší předjíždění. Následkem toho byl samozřejmě položen i nový asfalt, který by měl být velmi hladký. To znamená, že trať bude pravděpodobně mít na začátku závodu nízkou přilnavost. V průběhu víkendu se ale bude situace rychle změnit a případný déšť bude znamenat extrémně kluzký povrch,“ dodává Zdeněk Vacl, marketingový ředitel Pirelli pro Českou republiku.
Nový povrch, podzimní počasí
Asi nejdůležitější je to, že s přestavbou se výrazně změnil také povrch trati. Původní Albert Park byl poměrně hrbolatý. Nový povrch má hladký asfalt s nízkou přilnavostí (2/5) a není příliš abrazivní. To znamená jen střední opotřebení pneumatik. Lze také očekávat vysoký stupeň vývoje trati v průběhu závodního víkendu (v klasifikaci Pirelli 4/5). Zátěž pneumatik bude průměrná, s klasifikací 3/5.
„Do Melbourne navíc zamíříme o několik týdnů později, než bývá obvyklé, což znamená, že na jižní polokouli už bude podzim a podmínky mohou být proměnlivější. V neposlední řadě tu hraje roli fakt, že si jezdci stále zvykají na zcela novou generaci aut a pneumatik. Všechny tyto faktory dohromady znamenají, že na týmy a jezdce čeká v tréninkových jízdách spousta práce. My jsme se rozhodli pro posun v nominovaných směsích, protože testování nám ukázalo, že mezi C3 a C4 je relativně malý rozdíl ve výkonnosti a my věříme, že Albert Park se svým novým tvarem a asfaltem je dobré místo, kde tuto variantu vyzkoušet,“ uzavírá Vacl.
Když by tohle blbnutí někdo zrušil, nevedlo by to ani k válce, ani by nepčestali péct chleba. Nestalo by se vůbec nic.