Napadlo vás někdy, jestli s přibývajícími léty, přibývajícími kilometry, ale také s přicházející rzí neztrácí auto na své původní bezpečnosti? Nepodepisují se na tom tyto věci? Pokud napadlo, máme pro vás dobrou zprávu, někdo to za vás vyzkoušel.
Tím někým je švédská nezisková organizace Villaagarnas Riksforbund, která se ve spolupráci s EuroNCAP rozhodla vykonat několik nárazových testů na postarších modelech Mazda6 a Volkswagen Golf. Jak ojetá auta obstála si můžeme prohlédnout v přiložených videích.
Doba pokročila
Nové automobily nabízejí mnohem větší bezpečnost než tomu bylo dříve, a to jak tu aktivní, která má nehodám předcházet, tak i tu pasivní, která má v případě srážky posádce auta co nejvíce pomoci ji ochránit. Zatímco v dobách minulých jsme se bavili o deformačních zónách, airbagách, ABS a podobných, dnes zcela běžných systémech, nyní mluvíme o aktivních asistentech řízení a automatických systémech proti nehodám.
I z toho je jasné, že se dnešní automobily snaží srážkám mnohem více předcházet, než je následně řešit. Spoustu z nehod navíc – ve valné většině ve městě – dokonce dokáží odvrátit včasným automatickým brzděním anebo alespoň upozorněním řidiče, který začne brzdit sám.
Nárazové testy se v rámci organizace EuroNCAP provádějí již více než dvě desítky let. Celou dobu dostávají auta určitý počet hvězdiček (od 0 až do 5), které na první pohled prozrazují jejich bezpečnost. Čím více hvězdiček, tím bezpečnější auto je. Platilo to tehdy, platí to i dnes. Hodnota hvězdiček se ale v čase mění, a tak by auta, která měla v 90. letech minulého století pět hvězdiček, dnes v testech vůbec neuspěla.
Pozor je třeba si dát také na rez. Ta totiž nekazí jen vzhled, ale v určitých situacích také negativně ovlivňuje bezpečnost. To zejména v případech, kde se rez pustí do důležitých nosných částí automobilu. Rez totiž kov oslabuje a ten tím logicky ztrácí svoji pevnost.
Ojeté auto dopadne v testech hůř
Asi to není žádné překvapení, ale staré auto v testech dopadne hůř, než když bylo nové. Ovlivňuje to spousta faktorů, mezi které patří ale právě také rez. V organizaci Villaagarnas Riksforbund společně s EuroNCAP otestovali sedan Mazda6 první generace (2003 – 2008) a hatchback Volkswagen Golf páté generace (2004 – 2008). Tyto dnešní, nové crashtesty byly hodnoceny podle tehdejších dobových předpisů, nikoliv podle aktuálních norem. V době, kdy byla obě auta nová, vysloužila si v crash testech čtyři hvězdičky (Mazda) a pět hvězdiček (Volkswagen). V nových testech si ale v obou případech o jednu hvězdu pohoršily.
Mazda6
Zatímco Mazda6 měla jako nová čtyři hvězdičky (26 bodů), v těch opakovaných dostala jen tři (16 bodů). Rozdíl v nárazu není na první pohled nijak výrazný, ale při čelním náraze, kde je po letech oslabená konstrukce, dovolila tato větší kontakt figuríny s pevnými částmi auta. Riziko zranění je nyní až o 20 % větší.
Volkswagen Golf
To Volkswagen Golf dopadl o něco lépe tehdy, ale i nyní. Když byl nový, obdržel 32 bodů a plný počet pěti hvězdiček. Z dnešního pohledu ztratil po jednom bodě i hvězdičce. Zajímavé ale je, že i teď je bezpečnější než Mazda6, když byla nová.