stresni_box-ilustracni_foto_skoda

Jak instalovat střešní box? Ideálně co nejvíc dozadu a doprostřed. A jak je to s nosičem na kola?

Autor: Josef Pelikán - Zdroj: - Foto: - 25. 6. 2024


Nevejde se vám náklad do auta a potřebujete další prostor? Nabízí se střešní box a další podobné příslušenství. Přečtěte si tipy, jak vybrat to správné a jak jej nejlépe umístit na střechu.

Někdy prostě ani obří zavazadlový prostor nestačí. A když je zavazadel opravdu hodně, přijde vhod i přídavný box. Pro přepravu kol jsou pak speciální nosiče prakticky nutností. Taková přeprava nákladu má ale svá pravidla. Důležitým tématem je vedle bezpečnosti i spotřeba paliva nebo dojezd. Dodatečný náklad přepravovaný vně vozu totiž ovlivňuje aerodynamiku auta. A to sebou nese zvýšení spotřeby, hluku a také nutnost zajistit, aby přepravovaný náklad „neuletěl“.

„Zásadní je používat schválené a řádně homologované příslušenství a náklad na něj bezpečně upevnit,“ upozorňuje Dušan Matěásko, který se ve Škoda Auto zabývá příslušenstvím. Se správnou instalací nosičů pomůže návod k obsluze. Řidič také musí zajistit, aby se žádná část nákladu neuvolnila. „Veškeré odnímatelné vybavení musí být přepravováno ve voze,“ upozorňuje Matěásko na nutnost například z jízdního kola do auta uložit lahve na pití, cyklopočítač nebo dětskou sedačku.

Dodržet je potřeba i další pravidla. „Vždy je nutné dodržet limity pro zatížení střechy auta nebo tažného zařízení, dodržovat maximální dovolenou rychlost a při zastavení kontrolovat upevnění nákladu,“ vyjmenovává Matěásko. Nezapomeňte, také že nosič na tažné zařízení zakryje registrační značku, tu je proto potřeba umístit dozadu na nosič. V některých zemích je k tomu potřeba třetí tabulka, kterou úřady vystaví na požádání, jinde (třeba v České republice) stačí přemístit tabulku ze zádi automobilu.

Nosič kol a registrační značka: Jak to tedy je?

Že bude příslušenství vhodné pro daný vůz řidič nejsnáze zajistí tak, že ho pořídí přímo od automobilky nebo autorizovaných dealerů. Škoda ve svém e-shopu nabízí například střešní nosiče, držáky kol, lyží a boxy a také tažná zařízení a nosiče na tažné zařízení.

„Škoda Auto nabízí příslušenství, které splňuje veškeré legislativní požadavky a má příslušné certifikáty,“ vysvětluje Matěásko a dodává: „Produkty jsou testovány podle přísných koncernových požadavků na bezpečnost, životnost a funkčnost.“

Že je ověřené příslušenství nutností dokazují právě některé bezpečnostní požadavky. Střešní systémy například musí splnit standard tzv. CityCrash, při kterém se nesmí mimo jiné z nosiče přetíženého o +20 % oproti maximální povolené hmotnosti uvolnit při nárazu žádný předmět nebo část těžší něž 10 gramů.

Dozadu a doprostřed

„Výrobky Škoda Originální příslušenství také při vývoji podrobujeme aerodynamické optimalizaci pomocí počítačových simulací a v konečné fázi i měřením výrobků na vozech v aerodynamickém tunelu,“ vysvětluje další výhodu originálního příslušenství Jan Jagrik, vedoucí oddělení vývoje aerodynamiky vozů.


Simulace rozdílu aerodynamiky samotného vozu a s různým příslušenstvím:


Spotřebu vnější náklad ovlivňuje vždy. „S ohledem na spotřebu je lepší využít přepravu nákladu za vozem, tedy nosič jízdních kol na tažném zařízení nebo úložný box na tažné zařízení,“ říká Jagrik. Takto umístěný náklad totiž nezasahuje do čelní plochy vozu a tedy ovlivňuje aerodynamiku a celkový jízdní odpor vozu méně než náklad na střeše.

„Když už je pro přepravu nutné použít střešní box, pak je nutné ho umístit co nejvíce dozadu, ale zároveň tak, aby šly otevřít páté dveře vozu. Z hlediska aerodynamiky je lepší volit spíš úzký a dlouhý box než box široký a krátký,“ radí Jagrik. Roli hraje i to, kde je na střeše střešní box umístěn. Nejlepší je to v ose vozu, tedy uprostřed, nikoli spíš na levé, nebo pravé straně. Umístění v ose totiž zajišťuje stejnoměrnou citlivost na boční vítr.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru