Nejnovější modely aut dostaly filtry pevných částic, bez nich už prakticky nemohou splňovat přísné emisní limity, které stanovují měření metodikou WLTP. A jak se tato úprava na jinak stejných autech projeví? Podívejme se na srovnání dvojice Audi RS 3 Sportback s filtrem a bez něj.

Na dráze vedle sebe stojí model z roku 2017, který není vypouštěnými emisemi ještě tolik svázaný, takže filtr pevných částic ve výfukovém potrubí nemá, a auto z roku 2019, které už ho má. GPF ovlivňuje i zvuk, což sice video neukazuje, ale ukázala to nedávno praxe, když jsme testovali Audi TT RS se stejným pětiválcovým motorem. Ve srovnání s Audi RS 3 Sportback, které jsme testovali před pár lety, byl rozdíl ve zvuku propastný.

Jenže filtr pevných částic se u nejnovějších aut subjektivně projevuje i na reakcích na sešlápnutí plynového pedálu. A právě na to se rozhodl Matt Watson s pořadem Carwow zaměřit. Připravil si několik disciplín, v nichž auta srovnal.

Tou základní byl čtvrtmílový sprint z místa. V prvních dvou to bylo na střídačku. Jednou vyhrálo nové auto, podruhé to starší. Vždy to ale bylo tzv. „o prsa japonské závodnice“. Pak si oba řidiči auta vyměnili a ve třetí jízdě opět vyhrálo starší auto. Starší Audi vždy odskočila na startu, ale ta nová ji pak dotahovala při jízdě, byla prostě rychlejší.

Zajímavá byla i situace v případě pružného zrychlení z 50 mph (80 km/h) na zařazený třetí rychlostní stupeň. V tom mají obě auta přibližně stejnou dynamiku až do 150 mph (240 km/h), kdy začalo starší auto tomu novému zřetelně ujíždět.

Přečtěte si také:  Test Audi A4 Allroad 40 TDI quattro (2019)

Obě auta mají přitom stejný výkon i krouticí moment. Pohání je 2,5litrový, turbodmychadlem přeplňovaný pětiválec s 294 kW/400 koňmi a 480 Nm. Stejný je i pohon všech kol a automatická převodovka, stejně jako zrychlení z 0 na 100 km/h (shodných 4,1 sekundy) či maximální rychlost 280 km/h.

Prestože se na dráze žádné výraznější dynamické rozdíly neodehrály, i když auta jela „jinak“, rozhodl se je Matt Watson vzít na válcovou zkušebnu výkonu ke změření. Překvapením bylo, že u obou aut vyšly na chlup stejné hodnoty. Na kolech naměřili 355 koní, což je 409 koní na motoru. A to je víc, než kolik deklaruje výrobce.

Zajímavější je ale fakt, že se poměrně výrazně lišil průběh hodnot. Starší model má vyšší krouťák už v nižších otáčkách, zatímco ten maximální má až ve vyšších. RS 3 s filtrem pevných částic dosahuje maximálního výkonu v 6000 ot./min a točivého momentu ve 4000 ot./min, RS 3 bez něj v 6400 ot./min, respektive ve 4450 ot./min. U novějšího auta jsou také znatelné propady výkonu ve vyšších otáčkách, což je podle majitele motorové brzdy způsobeno právě filtrem pevných částic, protože motor nemůže tak hladce oddechovat.