Audi-RS3-srovnani-s-filtrem-pevnych-castic-a-bez-filtru-video

Jak dopadne srovnání dvou Audi RS 3 s filtrem pevných částic a bez něj?

Autor: Pavel Srp - 25. 2. 2020


Nejnovější modely aut dostaly filtry pevných částic, bez nich už prakticky nemohou splňovat přísné emisní limity, které stanovují měření metodikou WLTP. A jak se tato úprava na jinak stejných autech projeví? Podívejme se na srovnání dvojice Audi RS 3 Sportback s filtrem a bez něj.

Na dráze vedle sebe stojí model z roku 2017, který není vypouštěnými emisemi ještě tolik svázaný, takže filtr pevných částic ve výfukovém potrubí nemá, a auto z roku 2019, které už ho má. GPF ovlivňuje i zvuk, což sice video neukazuje, ale ukázala to nedávno praxe, když jsme testovali Audi TT RS se stejným pětiválcovým motorem. Ve srovnání s Audi RS 3 Sportback, které jsme testovali před pár lety, byl rozdíl ve zvuku propastný.

Jenže filtr pevných částic se u nejnovějších aut subjektivně projevuje i na reakcích na sešlápnutí plynového pedálu. A právě na to se rozhodl Matt Watson s pořadem Carwow zaměřit. Připravil si několik disciplín, v nichž auta srovnal.

Tou základní byl čtvrtmílový sprint z místa. V prvních dvou to bylo na střídačku. Jednou vyhrálo nové auto, podruhé to starší. Vždy to ale bylo tzv. „o prsa japonské závodnice“. Pak si oba řidiči auta vyměnili a ve třetí jízdě opět vyhrálo starší auto. Starší Audi vždy odskočila na startu, ale ta nová ji pak dotahovala při jízdě, byla prostě rychlejší.

Zajímavá byla i situace v případě pružného zrychlení z 50 mph (80 km/h) na zařazený třetí rychlostní stupeň. V tom mají obě auta přibližně stejnou dynamiku až do 150 mph (240 km/h), kdy začalo starší auto tomu novému zřetelně ujíždět.

Obě auta mají přitom stejný výkon i krouticí moment. Pohání je 2,5litrový, turbodmychadlem přeplňovaný pětiválec s 294 kW/400 koňmi a 480 Nm. Stejný je i pohon všech kol a automatická převodovka, stejně jako zrychlení z 0 na 100 km/h (shodných 4,1 sekundy) či maximální rychlost 280 km/h.

Prestože se na dráze žádné výraznější dynamické rozdíly neodehrály, i když auta jela „jinak“, rozhodl se je Matt Watson vzít na válcovou zkušebnu výkonu ke změření. Překvapením bylo, že u obou aut vyšly na chlup stejné hodnoty. Na kolech naměřili 355 koní, což je 409 koní na motoru. A to je víc, než kolik deklaruje výrobce.

Zajímavější je ale fakt, že se poměrně výrazně lišil průběh hodnot. Starší model má vyšší krouťák už v nižších otáčkách, zatímco ten maximální má až ve vyšších. RS 3 s filtrem pevných částic dosahuje maximálního výkonu v 6000 ot./min a točivého momentu ve 4000 ot./min, RS 3 bez něj v 6400 ot./min, respektive ve 4450 ot./min. U novějšího auta jsou také znatelné propady výkonu ve vyšších otáčkách, což je podle majitele motorové brzdy způsobeno právě filtrem pevných částic, protože motor nemůže tak hladce oddechovat.

Platíte za autopojištění zbytečně moc?

Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.

🔍 Porovnat ceny zdarma

Nezávazné srovnání • Okamžitý výsledek

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru